direct naar inhoud van 2.2 Huidige situatie
Plan: Rogat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.Rogat-BPC1

2.2 Huidige situatie

In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de ruimtelijke aspecten die kenmerkend zijn voor Rogat. Ten aanzien van de aspecten Water en Groen wordt verwezen naar hoofdstuk 4.

2.2.1 Ruimtelijke en functionele structuur

De Hoogeveense Vaart, Rijksweg A28 en de provinciale weg richting Meppel en het dorp De Wijk, zijn elementen die een belangrijke invloed hebben gehad op de ruimtelijke ontwikkeling van Rogat. Met name de ontwikkelingen op het vlak van bedrijvigheid vallen daarbij op. De laatste decennia voltrekt zich, voor wat betreft de van oudsher gegroeide situaties van gemengde functies steeds meer een proces van ontmenging c.q. scheiding van de functies wonen en werken. In Rogat is een duidelijke scheiding waarneembaar tussen het deel waar voornamelijk sprake is van de woonfunctie en het deel waar vooral bedrijven zijn gevestigd. Daarbij zijn nog diverse elementen aanwezig die terugdenken aan de vroegere stedenbouwkundige en landschappelijke situatie. De oude woonkern, gelegen langs de Hoogeveense Vaart aan de noordzijde van het plangebied is kleinschalig van opzet en van cultuurhistorische waarde. De ten zuiden hiervan gelegen bedrijventerreinen kenmerken zich juist door de grootschalige opzet daarvan.

In het deel dat als woonkern kan worden aangemerkt zijn bijna 40 grondgebonden woningen aanwezig. Hier is nauwelijks sprake van andere functies, afgezien van het recreatieve gebruik van de openbare ruimte en de insteekhaven. Rogat heeft met circa 120 inwoners een te klein bevolkingsdraagvlak voor de dagelijkse voorzieningen en is daarvoor aangewezen op de kern De Wijk of de stad Meppel.

Het deel van Rogat dat in gebruik is voor bedrijfsactiviteiten kent een grotere mix aan functies. Hier heeft zich in de loop van de tijd een redelijke verscheidenheid aan bedrijven gevestigd, waardoor een gemengd bedrijventerrein is ontstaan voor ondernemers in het marktsegment van transport-, auto-, bouw-, mechanisatie- en distributiebedrijven. Daarnaast is sprake van daaraan gerelateerde functies als een tankstation (met LPG), een vrachtwagenparkeerplaats en een wegrestaurant/hotel. Langs de Kosterweg is tevens sprake van enige perifere detailhandel in het segment wonen.

Door de ligging tussen de Hoogeveense Vaart en de rijksweg A28 wordt Rogat gekenmerkt door een duidelijke ruimtelijke scheiding met het omliggende gebied.

2.2.2 Verkeerstructuur

De hoofdontsluiting van zowel de kern als het bedrijventerrein Rogat wordt gevormd door de Hessenweg die via een tweetal rotondes is aangesloten op de N851 richting Meppel en de rijksweg A28. De Industrieweg vormt de hoofdontsluiting van het oostelijk deel van het bedrijventerrein.

De doorgaande route door het dorp wordt gevormd door de Noorderkanaalweg, Rogat en Hessenweg. Via deze wegen zijn omliggende kernen als De Wijk en Ruinerwold goed bereikbaar. Aangezien deze route ook werd gebruikt door sluipverkeer, zijn deze wegen in de spits alleen toegankelijk gemaakt voor bestemmingsverkeer. Om overlast van vrachtverkeer te voorkomen, is aan de Hessenweg ter hoogte van de Industrieweg een verbodsbord geplaatst.

Rogat kent één ov-halte, namelijk de bushalte aan de Hessenweg ter hoogte van het wegrestaurant "De Raket". Buslijn 34 (Station Meppel - Station Hoogeveen) van Qbuzz stopt hier éénmaal per uur. Ook buslijn 39 (Station Meppel - Oosteinde) halteert éénmaal per uur aan deze halte. Door deze buslijnen is Rogat elk half uur per bus bereikbaar. Ter hoogte van deze bushalte is tevens een carpoolplaats aanwezig.