Plan: | Meppel - Nieuwveense Landen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1 |
De bereikbaarheid van Meppel, met name uit noordwestelijke richting, staat onder druk. Uit onderzoek is gebleken dat zowel in de ochtendspits als de avondspits de doorstroming op het kruispunt Steenwijkerstraatweg - Nijeveenseweg - provinciale weg N375 (bij de watertoren) onvoldoende is en daarbij is nog geen rekening gehouden met het fietsverkeer.
Conclusie moet zijn dat een directe en lange termijn oplossing voor de ontsluiting van noordwest Meppel wenselijk is. Daarnaast dient duidelijkheid te worden verkregen hoe de aansluiting van Nieuwveense Landen op de bestaande stad vorm kan krijgen. Uit de verkeersstudies die met behulp van het verkeersmodel van de Gemeente Meppel uitgevoerd zijn blijkt dat een 'gevorkte' ontsluiting van de nieuwe wijk de beste oplossing is (zie onderstaande afbeelding). Het 'handhaven' van de Nijeveenseweg als centrale ontsluiting voor Nieuwveense Landen genereert zo veel verkeer dat het bestaande wegennet dit niet kan verwerken en dat zal dus ook de bereikbaarheid van de Nijeveenseweg-buurt in negatieve zin beïnvloeden.
Figuur 4.1: Gevorkte ontsluiting Nieuwveense Landen
Ontsluiting Nijeveenseweg-buurt, op korte en lange termijn
In het Stedenbouwkundig Plan Nieuwveense Landen is ten oosten van de Nijeveenseweg-buurt voorzien in een parkzone met sport- en groene recreatieve voorzieningen. Ook voor die voorzieningen moet sprake moeten zijn van een goede bereikbaarheid en ontsluiting.
Uitgangspunt is dat de ontsluiting van de Nijeveenseweg-buurt in noordelijke richting gaat plaatsvinden (om de sportvoorzieningen heen figuur 4.2) en dus gecombineerd wordt met de ontsluiting van de sportvoorzieningen. Een voordeel daarvan is dat de parkzone een belangrijk integraal en aansluitend geheel kan worden.
Dit is van belang omdat de parkzone ten zuiden van de Nijeveenseweg-buurt heel smal is. In dit smalle deel moet de belangrijke hoofdfietsverbinding tussen Nijeveen en Meppel, die centraal door Nieuwveense Landen gaat, vorm krijgen en die verbinding krijgt ter plaatse van de rotonde Steenwijkerstraat een fietstunnel. Deze hoofdfietsverbinding krijgt ook aftakkingen richting het sportveld en het oostelijke deel van Nieuwveense Landen en dat betekent dat in de smalle parkzone vanwege de tunnel sprake is van een groot ruimtebeslag voor voorzieningen ten behoeve van (stijgend en dalend) fietsverkeer, alsmede voor de aansluitingen op het recreatieve fietsnetwerk in de parkzone. Deze fietsroutes moeten zo min mogelijk worden gecombineerd met routes voor gemotoriseerd verkeer.
Een ander gegeven is de op het perceel Nijeveenseweg 2 aanwezige bedrijvigheid. De ontsluiting daarvan dient niet in noordelijke richting door de woonbuurt plaats te vinden en dat betekent dat voor dit bedrijf sprake blijft van een ontsluiting in zuidelijke richting maar dan langs de watertoren over het huidige fietspad richting de N371. Nog meer gemotoriseerd verkeer op die ontsluiting is niet gewenst.
Figuur 4.2: Voorgestelde ontsluiting beoogde sportvoorzieningen en de Nijeveenseweg-buurt
Met die noordelijke ontsluiting komt voor de Nijeveenseweg-buurt dus de zuidelijke ontsluiting richting Meppel-centrum te vervallen. De vraag is mede gelet op de ontwikkelsnelheid van het sportcomplex 'Hoe om te gaan met de ontsluiting van de Nijeveenseweg-buurt' want het is een feit is dat de bewoners van die buurt in overwegende mate op Meppel-centrum zijn georiënteerd.
Tot het moment dat de ontsluiting van de Nijeveenseweg-buurt in noordelijke richting gaat plaatsvinden is daarom gekozen voor een constructie waarbij het gemotoriseerde verkeer van de buurt tijdelijk van die zuidelijke (bedrijfs)ontsluiting gebruik maakt.
Voor een deel vindt dat dan plaats over bestaande infrastructuur en het volgende deel betreft het huidige fietspad en dat zal dus aan de nieuwe functie moeten worden aangepast (verbreding en verzwaring). Wel is het zo dat er in dat geval ook een goede oplossing moet komen voor de aansluiting op de Steenwijkerstraatweg/N371 en voor de aansluiting van de Steenwijkerstraatweg/N371 op de N375.
Deze tijdelijke optie heeft als voordeel dat het voor de buurt de kortste verbinding met Meppel-centrum en de Rijksweg A32 is.
Figuur 4.3: Tijdelijke ontsluiting Nijeveenseweg-buurt
Benadrukt wordt dat de definitieve ontsluiting van de Nijeveenseweg-buurt dus op termijn gaat plaatsvinden in noordelijke richting.
Fietsverkeer
Een ander punt van aandacht is het grote aantal fietsers op de Nijeveenseweg richting Meppel. Aanvankelijk was het de bedoeling de hoofdfietsroute door de Nijeveenseweg te leiden. Uit recente tellingen blijkt dat in de huidige situatie al 1.500 fietsers per dag over de Nijeveenseweg fietsen en in de toekomst zal dit oplopen tot minimaal 4.500 fietsers per dag. Dat is de reden geweest om voor de fietsers een alternatieve route te zoeken.
In het huidige verkavelingsplan van de 1e fase van Nieuwveense Landen is daarom rekening gehouden met een hoofdfietsroute over het tracé van de huidige Nieuwe Nijeveenseweg. Hiermee wordt de Nijeveenseweg dus ontlast van doorgaand fietsverkeer. Bij de rotonde nabij de watertoren wordt een fietstunnel aangelegd en dat zal daar al zorgen voor een eerste ontlasting van de verkeersdruk.
Te verwachten gevolgen voor de kern Nijeveen
Voor de bewoners van Nijeveen houdt de nieuwe ontsluitingsstructuur in dat het gemotoriseerde verkeer in de toekomst over een minder directe verbinding met de stad en de rijksweg beschikt. In de huidige situatie is de afstand tot Meppel-centrum circa 4,7 km en de bijbehorende reistijd circa 6 minuten en 30 seconden. Met de nieuwe westelijke ontsluiting zal dat circa 6,3 km zijn en een reistijd van circa 9 minuten, voor de nieuwe oostelijke ontsluiting circa 6,1 km en een reistijd van circa 9 minuten en 30 seconden.
In de huidige situatie is de afstand tot de afslag Meppel-Zuid van de A32 circa 9,3 km en de reistijd 10 minuten. Met de nieuwe westelijke ontsluiting zal dat 9,1 km zijn (reistijd 13 minuten) en de oostelijke ontsluiting (Nieuwveense Landen) 10,1 km (en reistijd 11 minuten). De omrijafstanden en bijbehorende omrijdtijd zijn acceptabel te achten.
Uit onderzoek is gebleken dat de ontwikkelingen Nieuwveense Landen geen dan wel geen noemenswaardige invloed heeft op de hoeveelheid verkeer over de Dorpsstraat in Nijeveen. Voor die straat geldt wel dat - als gevolg van autonome ontwikkelingen in Nijeveen - in 2030 sprake zal zijn van bijna een verdubbeling van verkeersbewegingen ten opzichte van 2004, maar dit staat dus los van de ontwikkelingen in Nieuwveense Landen.
Parkeernorm
In het verkavelingsplan (Bijlage 2 Verkavelingsplan) wordt in paragraaf 3.2. het aandachtspunt Verkeer en parkeren toegelicht. De parkeernorm voor Centrumwonen en Broeklanden is bepaald op 2,1 parkeerplaats voor een dure woning, 1,9 parkeerplaats voor een middeldure woning en 1,6 parkeerplaats voor een betaalbare woning. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van parkeren op eigen terrein.
Bij vrijstaande woningen en 2/1-kap woningen worden 2 parkeerplaatsen op eigen terrein gemaakt.Dat betekent dat voor de middeldure en dure categorieën woningen een norm geldt van 0,5 parkeerplaats in de openbare ruimte tegenover 1,6 parkeerplaats in de openbare ruimte voor goedkope woningen. De in het verkavelingsplan opgenomen themakaart parkeren maakt de parkeerbalans inzichtelijk.
Met het oog op parkeren is in de daarvoor in aanmerking komende bestemmingen de volgende planregeling opgenomen: "per gebouw moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid". In de planregeling is in artikel 25.1 Afwijkingsbevoegdheid een afwijkingsmogelijkheid opgenomen als er geen alternatief is en het toch ruimtelijk acceptabel is dat er geen parkeerplaatsen bij komen.