Plan: | Meppel - Nieuwveense Landen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1 |
Nota Ruimte
Hoofddoelstelling van deze Nota is om ruimte te scheppen voor de verschillende ruimtevragende functies. De beperkt beschikbare ruimte in Nederland maakt het nodig dit op een efficiënte en duurzame wijze te doen, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met een kwantitatieve invulling hiervan, maar ook vorm wordt gegeven aan de kwalitatieve invulling. Meer specifiek richt het beleid zich vooral op:
Doelstellingen van het ruimtelijk beleid die van belang zijn voor het plangebied, zijn:
Voorliggend bestemmingsplan heeft betrekking op de nieuwe uitbreidingswijk van de kern Meppel, direct in aansluiting daarop. De ontwikkelingen die middels dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt zijn niet in strijd met enig beleid vanuit het rijk.
Nota Belvédère
De nota Belvédère geeft een visie op de wijze waarop met de cultuurhistorische kwaliteiten van het fysieke leefmilieu in de toekomstige ruimtelijke inrichting van Nederland kan worden omgegaan. Centraal in de Nota Belvédère staat de instandhouding, versterking en verdere ontwikkeling van cultuurhistorische identiteit door een betere benutting van cultuurhistorische kwaliteiten bij ruimtelijke aanpassingen. Een ontwikkelingsgerichte benadering staat hierbij centraal. In het kader van de Nota Belvédère zijn de cultuurhistorische meest waardevolle gebieden en steden in Nederland geselecteerd.
Doel voor het Belvédèregebied is het meer herkenbaar maken van de cultuurhistorische waarden van de streek.
Structuurschema militaire terreinen
Het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT) uit 2005 is een planologische kernbeslissing die de hoofdlijnen bevat van het rijksbeleid voor militaire terreinen en complexen. In het SMT zijn de plannen van het Ministerie van Defensie vastgelegd met betrekking tot de locaties en het gebruik van oefenterreinen, kazernes en andere complexen, militaire vliegvelden, laagvliegroutes en havens.
Over Meppel ligt een laagvliegroute (10A) die een minimale vlieghoogte heeft van 75 meter. De maximale toe te stane bouwhoogte in het plangebied Nieuwveense Landen gaat de 40 meter niet te boven.