Plan: | Buitenvaart I, 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20128022001-VG01 |
Op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. Hierin zijn grenswaarden opgenomen voor een aantal luchtverontreinigende stoffen. Bij ieder besluit dat de kwaliteit van de lucht kan beïnvloeden moet worden gekeken naar de verwachte luchtkwaliteit en moet worden bepaald of kan worden voldaan aan de grenswaarden die in de Wet luchtkwaliteit zijn opgenomen. Bij bestemmingsplannen is het van belang te bezien hoe de luchtkwaliteit zich gedraagt gedurende de planperiode. Hierbij worden de volgende stoffen beoordeeld: benzeen, koolmonoxide (CO), lood, stikstofdioxide (NO2), zwaveldioxide (SO2) en zwevende deeltjes (PM10; ook wel fijn stof genoemd).
De kritische parameters in Nederland zijn fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). De overige verontreinigende stoffen waaronder benzeen, lood, zwaveldioxide en koolmonoxide bevinden zich in Nederland ruim onder de grenswaarden. De verwachting is dat dit ook in de toekomst niet meer zal gebeuren waardoor berekening van die waarden niet relevant is.
Voor de herziening van het bestemmingsplan is een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek, Bestemmingsplan Buitenvaart I' (kenmerk; 20110397L) van 4 oktober 2012 (Bijlage 4 Luchtkwaliteit).
Het bestemmingsplan is conserverend van aard en er zijn binnen het bestemmingsplan geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen. Daar er geen sprake is van 'nieuwe situaties' hoeft de luchtkwaliteit van rechtswege niet te worden getoetst aan de in de Wet luchtkwaliteit opgenomen grenswaarden.
Wel is de luchtkwaliteit inzichtelijk gemaakt ten behoeve van dit plan. In het onderzoek zijn de volgende wegen in ogenschouw genomen: A37, de Mr. Cramerweg, de Hollandscheveldse Opgaande, de Langedijk en de wegen op Buitenvaart I. De concentraties zijn berekend voor het jaar waarin het bestemmingsplan wordt geactualiseerd (2013) en het jaar 2023.
Voor het berekenen van de luchtkwaliteit is met betrekking tot wegen in het stedelijk gebied gebruik gemaakt van het rekenprogramma CARII versie 11.0. Vanwege het karakter en de ligging van de A37 in open terrein mag CARII niet worden toegepast. De luchtkwaliteit ten gevolge van de A37 is berekend met het programma ISL2 V5. In het programma ISL2 worden alleen de concentraties NO2 en PM10 berekend, omdat dit de meest relevante stoffen zijn.
In beide rekenprogramma's is het nog niet mogelijk om berekeningen uit te voeren voor het peiljaar 2023 Daarom zijn de berekeningen uitgevoerd voor het jaar 2020. In dit onderzoek zijn wel de verkeersgegevens van het jaar 2023 gehanteerd. Omdat de concentraties jaarlijks afnemen, zal op het moment dat met betrekking tot het jaar 2020 aan de grenswaarden kan worden voldaan, deze ook voor het jaar 2023 niet worden overschreden.
Uit het onderzoek is gebleken dat de maximale jaargemiddelde concentratie NO2 23 µg/m3 bedraagt in het jaar 2013. In 2020 bedraagt de maximale jaargemiddelde concentratie NO2
19 µg/m3. Dit wordt veroorzaakt door de Mr. Cramerweg. De norm van 40 µg/m3 wordt niet overschreden in het plangebied.
De maximale jaargemiddelde concentratie PM10 bedraagt 19 µg/m3 in 2013. In 2020 bedraagt de maximale jaargemiddelde concentratie PM10 17 µg/m3. Dit wordt veroorzaakt door de A37 en de Mr. Cramerweg. De norm van 40 µg/m3 wordt niet overschreden in het plangebied.
Het aantal overschrijdingen van het 24-uursgemiddelde PM10 bedraagt ten hoogste 7 dagen in 2013 en 6 dagen in 2020 en ligt hiermee ook ruimschoots onder de norm van 35 dagen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de in de Wet luchtkwaliteit opgenomen grenswaarden met betrekking tot SO2, Benzeen, CO en BaP niet worden overschreden.
In een eerder voor de gemeente Hoogeveen uitgevoerd luchtkwaliteitsonderzoek is aangetoond dat de bijdrage van de industriële bronnen binnen de gemeente Hoogeveen verwaarloosbaar is.
De luchtkwaliteit in het plangebied voldoet aan de grenswaarden uit de Wet luchtkwaliteit.