Plan: | Buitenvaart I, 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20128022001-VG01 |
Voor dit bestemmingsplan is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna Wgh) en de Wet luchtvaart. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. De gemeente Hoogeveen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan. De resultaten zijn opgenomen in rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai 'Bestemmingsplan Buitenvaart I' (kenmerk: 20110397-02) van 4 oktober 2012 (Bijlage 3 Akoestisch onderzoek okt 2012).
Wegverkeerslawaai
Het bestemmingsplan is conserverend van aard en er zijn binnen het bestemmingsplan geen ontwikkelingen opgenomen, waar nieuwe geluidgevoelige objecten mogelijk worden gemaakt. Omdat er geen sprake is van 'nieuwe situaties' hoeft de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai niet te worden getoetst aan de normen uit de Wgh. Wel is ten behoeve van het bestemmingsplan inzage gegeven in de heersende geluidsbelasting in het plangebied als gevolg van de akoestisch relevante wegen voor het jaar 2013 en het einde van de planperiode (2023).
“Knip Trekgatenweg”
In de huidige situatie kan het verkeer vanaf de Alteveer via de Trekgatenweg en de Hollandscheveldse Opgaande, de Mr. Cramerweg bereiken om zodoende een snelle aansluiting te krijgen met de snelweg A37. In het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Buitenvaart II Hoogeveen' is de optie opgenomen om een soort 'knip' aan te brengen op de kruising Trekgatenweg en Langedijk. De reden hiervoor was dat volgens de toen geldende inzichten een overmatige druk op het daarvoor niet geschikte westelijk deel van de Hollandscheveldse Opgaande werd weggenomen. Dit is vertaald in artikel 16 'Uit te werken verkeersdoeleinden (Vu)' waarin is opgenomen dat de aansluiting met de Trekgatenweg zodanig ingericht moet worden dat doorgaand verkeer over het Hollandscheveldse Opgaande wordt ontmoedigd. Tot op heden is geen gebruik gemaakt van deze uitwerkingsbevoegdheid.
In 2009 is het westelijk deel van de Hollandscheveldse Opgaande heringericht, waarbij in overleg met aanwonenden een rode fietssuggestiestrook is aangelegd en 2 versmallingen zijn aangebracht. Deze maatregelen zijn genomen met de bedoeling om de snelheid op deze weg te beperken. Deze maatregelen hebben enig effect gehad, maar uit de metingen is gebleken dat een deel van het autoverkeer nog steeds te snel rijdt.
Uit recente radarmetingen is gebleken dat de verwachte toename van de verkeersintensiteiten op dit deel van de Hollandscheveldse Opgaande ten gevolge van de ontwikkeling op het bedrijventerrein Buitenvaart II niet is opgetreden. In 2011 is de verkeersintensiteit (3200 mvt/etmaal) nagenoeg geljk aan die in 2002 (3400 mvt/etmaal).
Op basis hiervan bestaat er geen aanleiding meer om gebruik te maken van de uitwerkingsbevoegdheid zoals opgenomen in artikel 16 in het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Buitenvaart II Hoogeveen'.
Aangezien geen gebruik wordt gemaakt van de uitwerkingsbevoegdheid zal bij de bepaling van de geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai uitgegaan worden van de verkeersintensiteiten voor de situatie zonder de 'knip', in principe de feitelijke situatie.
De volgende wegen zijn van belang:
- rijksweg A37 (120 km/uur);
- Mr. Cramerweg (50 km/uur);
- Hollandscheveldse Opgaande (50 km/uur);
- Langedijk (60 km/uur);
- Wegen op het bedrijventerrein Buitenvaart I (50 km/uur).
De geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeer is berekend met het rekenprogramma Geomilieu V 2.11. Op 1 juli 2012 is SWUNG-I in werking getreden voor rijkswegen en hoofdspoorwegen. Dit betekent dat voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen geluidproductieplafonds (GPP) gelden. De verkeersgegevens voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen dienen uit het geluidregister van Rijkswaterstaat te worden gehaald. Voor de bepaling van de geluidsbelasting veroorzaakt door de rijksweg A37 zijn voor het jaar 2013 de huidige verkeersintensiteiten uit het geluidregister gehanteerd en voor 2023 de huidige verkeersintensiteiten met een werkruimte van 1,5 dB. Verder zijn alle procedures, waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, niet gewijzigd.
De verkeersgegevens van de overige wegen zijn ontleend aan Sandata van DHV, met uitzondering van de etmaalintensiteiten en de percentages vrachtverkeer, die door de afdeling Realisatie, team Verkeer zijn aangeleverd. Op de rekenresultaten mag een aftrek van 5 dB worden toegepast voor wegen tot 70 km/h en 2 dB voor wegen vanaf 70 km/h (art. 110g Wgh) voor het in de toekomst stiller worden van het verkeer.
A37
Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat voor een groot deel van het plangebied de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeer op de A37 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. In het zuidoostelijk deel is de geluidbelasting lager dan de voorkeursgrenswaarde.
Mr. Cramerweg
De geluidsbelasting afkomstig van de Mr. Cramerweg is in bijna het gehele plangebied lager dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Alleen in een strook langs de oostelijke grens van het plangebied is de geluidsbelasting hoger dan 48 dB en bedraagt in 2023 maximaal 58 dB.
Hollandscheveldse Opgaande
De geluidsbelasting als gevolg van de Hollandscheveldse Opgaande voldoet nagenoeg in het hele plangebied aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidsbelasting wordt alleen overschreden op de woningen aan de Hollandscheveldse Opgaande en bedraagt in 2023 maximaal 53 dB.
Langedijk
De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt nergens in het plangebied overschreden gedurende de planperiode van 10 jaar.
Wegen op het bedrijventerrein
Direct langs de randen van de wegen op het bedrijventerrein zelf wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden.
Industrielawaai
Buitenvaart I grenst aan de oostzijde van het bedrijventerrein Buitenvaart II. Op Buitenvaart II zijn op grond van het Besluit Omgevingsrecht (BOR), bijlage 1, onderdeel D van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO) grote lawaaimakers toegestaan. Daarom is Buitenvaart II aangemerkt als een gezoneerde industrieterrein met een bijbehorende geluidscontour van 50 dB(A) rondom het industrieterrein.
Buitenvaart I is een bedrijventerrein waar geen grote lawaaimakers in de zin van bijlage 1, onderdeel D, BOR zijn toegestaan. Echter, omdat het bedrijventerrein grenst aan het gezoneerde industrieterrein is ervoor gekozen het bedrijventerrein Buitenvaart I op te nemen in de akoestische zonering van Buitenvaart II. De geluidcontour van 50 dB(A) is voor het deel van Buitenvaart I tot stand gekomen door de categorie-indeling op basis van de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' (1992), die reeds in het vigerende bestemmingsplan was opgenomen, te vertalen naar dB's per m2.
Aangezien er geen nieuwe geluidgevoelige objecten zijn opgenomen in het bestemmingsplan, de geluidszone niet wijzigt en het plan een conserverend karakter heeft, hoeft niet getoetst te worden aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor industrielawaai.