direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Pesse, deelplan uitbreiding woningbouw 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20118014002-VG01

5.5 Geluid

Voor dit bestemmingsplan is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt onderzocht of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen. De gemeente Hoogeveen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan. De resultaten zijn opgenomen in de notitie "Bijlage 1 Akoestische aspecten Uitbreiding Pesse" (kenmerk: HO/RT/2011-19) van 18 oktober 2011.

5.5.1 Wegverkeerslawaai

Wegen met een snelheid van meer dan 30 km/uur zijn volgens de Wgh zoneplichtig. Binnen de aangewezen zones dient een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur hoeven niet te worden getoetst aan de normen uit de Wgh, maar de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening wel inzichtelijk worden gemaakt.

De volgende wegen zijn van belang:

  • A28 zone, 400 m (buiten de bebouwde kom) 120 km/uur;
  • Hoogeveenseweg, zone 250 m (buiten de bebouwde kom) 60 km/uur;
  • Oostering, zone 250 m (binnen de bebouwde kom) 50 km/uur;
  • Oostering, geen zone (deel van 30 km/uur).

Binnen de zone van de A28 zijn 24 woningen aanwezig. Het aandachtsgebied van de Oostering waar 50 km/uur geldt is 250 m en strekt zich uit over 15 woningen (zie afbeelding 11). Het plangebied gaat deel uit maken van de vastgestelde 30km/uur zone.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20118014002-VG01_0011.png"

Afbeelding 11: Ligging zone A28 (links) en Oostering (rechts)

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat op de gevels van een aantal woningen sprake is van een kleine overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (LDEN) als gevolg van de geluidsbelasting afkomstig van de A28. Deze woningen zijn weergegeven in afbeelding 11 (binnen rode cirkel). In het zuidelijk deel van het plangebied is een indicatieve verkaveling opgenomen van woningbouw die niet in dit bestemmingsplan wordt opgenomen.

In afbeelding 12 zijn de gevels aangegeven met een geluidsbelasting die hoger is dan 48 dB (gestippelde lijn). Het gaat om de gevels vanaf de tweede woonlaag. De gevels op de begane grond voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, met uitzondering van de gevel van gebouw A die is opgenomen in de cirkel. Op deze gevel wordt de voorkeursgrenswaarde ook overschreden op de begane grond.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20118014002-VG01_0012.png"Afbeelding 12: Overzicht gebouwen waarbij dove gevel (rode stippellijn) vanaf tweede woonlaag moet worden gerealiseerd.

Onderzocht is welke maatregelen getroffen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te brengen tot ten minste 48 dB. Maatregelen aan de bron zijn geen optie. Het wegdek van de A28 is al geluidreducerend uitgevoerd met ZOAB. Door de grote afstand tot de rijksweg A28 zal de bestaande geluidwal moeten worden uitgebreid met een scherm of wal over een lengte van ca. 400 meter en een hoogte van 6 à 7 meter. Dit is geen reële optie gezien de kosten en het geluidreducerend effect van maximaal 2,4 dB dat gerealiseerd moet worden. Om maatregelen aan de gevel te bepalen moet de cumulatieve geluidbelasting van de wegen worden bepaald. De hoogste geluidbelasting bedraagt 52 dB. Door het voldoen aan het Bouwbesluit (20 dB geluidwering) wordt een binnenniveau van 33 dB gewaarborgd.

Dit betekent dat de gevels van de woningen in afbeelding 12 op de tweede woonlaag moeten worden uitgevoerd als dove gevels. De geluidsbelasting op een dove gevel hoeft niet te worden getoetst aan de normen uit de Wgh. De gevels mogen in dat geval geen te openen delen bevatten, met uitzondering van te openen delen die niet direct grenzen aan een geluidgevoelige ruimte.

Voor gebouw A (zie afbeelding 12; cirkel) wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ook op de begane grond overschreden. Dit betreft in het stedenbouwkundig ontwerp een garage. In dat geval is een dove gevel op de begane grond niet noodzakelijk. Indien blijkt dat deze ruimte een geluidgevoelige functie krijgt dan dient ook deze gevel van deze woning op de begane grond als dove gevel te worden uitgevoerd. Dit wordt vastgelegd in de planregels.

5.5.2 Overige geluidsbronnen

Industrielawaai, railverkeer en geluidcontouren rondom het vliegveld in Hoogeveen spelen geen rol in het plangebied.