Plan: | Nieuwlande 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098021001-VG02 |
Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.
Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeersgeluid wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. Ingenieursbureau Spreen heeft in haar rapport van 21 januari 2009 met nummer 080185.03W (zie bijlage 3 Akoestisch onderzoek), berekend met welke verkeersgeluidsbelasting rekening moet worden gehouden. Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (2009) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2019.
De geluidbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs:
Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de gebiedsontsluitingswegen die ook in de toekomst een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur blijven houden. Binnen het plangebied liggen geen wegen met een hogere maximumsnelheid.
De toename van de geluidsbelasting op de gevels van de bestaande woningen aan het einde van de planperiode is gering. Het aantal woningen waarbij de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden neemt niet toe als gevolg van de autonome groei van het wegverkeer.
Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan kan een hogere geluidsgrenswaarde worden aangevraagd om de uitbreiding alsnog mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is grotendeels conserverend van aard.
Er is een ontwikkeling opgenomen in het plan, bestaande uit het oprichten van een multifunctioneel centrum en een aantal woningen in het gebied aan de noordzijde van de Akkerweg tussen nr. 11 en 13 en aan de zuidzijde tussen nr. 24 en 26. De ontwikkeling ligt in een gebied waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Er hoeft in dit geval geen toetsing plaats te vinden aan de normen uit de Wgh. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting op het wijzigingsgebied wel inzichtelijk gemaakt. Indien de woningen gebouwd worden in de rooilijn van de reeds aanwezige woningen dan vormt de geluidbelasting afkomstig van de Akkerweg geen belemmering.
Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers gevestigd. Ook is er geen industriƫle geluidszone die over het plangebied loopt. Het multifunctioneel centrum (MFC) valt onder het Activiteitenbesluit. Hierin zijn geluidnormen opgenomen waaraan het MFC moet voldoen.