Plan: | Bentinckspark 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20098016001-OH01 |
Bij ieder besluit dat de kwaliteit van de lucht kan beïnvloeden moet worden gekeken naar de verwachte luchtkwaliteit. Bij bestemmingsplannen is het van belang te bezien hoe de luchtkwaliteit zich gedraagt gedurende de planperiode. Hierbij worden de volgende stoffen beoordeeld: benzeen, kool(stof)monoxide (CO), lood, stikstofdioxide (NO2), zwaveldioxide (SO2) en zwevende deeltjes (PM10; ook wel fijn stof genoemd). In de toelichting van de Wet luchtkwaliteit is aangegeven dat er in Nederland nu en in de toekomst geen overschrijdingen zijn te verwachten van de grenswaarde voor lood. Daarom is lood niet opgenomen in het CAR II model en is deze stof ook in het uitgevoerde luchtkwaliteitsonderzoek buiten beschouwing gelaten.
In de (directe) omgeving van het plangebied zijn geen industriële bronnen aanwezig die een negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. Dit houdt in dat de verkeersbewegingen bepalend zijn voor de luchtkwaliteit in het gebied. Binnen het plangebied is sprake van een groot aantal sportfaciliteiten. De verkeersaantrekkende werking van de bestaande sportactiviteiten is reeds verdisconteerd in de verkeersgegevens. Het bestemmingplan voorziet echter ook in een aantal uitbreidingen zoals woningbouw, een schoolgebouw, een activiteitencentrum, een commerciële voorziening en diverse sportactiviteiten die verantwoordelijke zijn voor een extra verkeersaantrekkende werking.
Op basis van de verkeersgegevens heeft Ingenieursbureau Spreen een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek Bestemmingsplan Bentinckspark' ( Luchtkwaliteit Bentinckspark rapportnr. 090229.01L) van 30 augustus 2009. Er is een berekening gemaakt van de luchtkwaliteit voor de peiljaren 2009, 2010 en 2020, waarbij gebruik is gemaakt van het rekenmodel CAR II versie 8. Voor de betreffende jaren is een berekening gemaakt zonder (autonome situatie) en met de ontwikkelingen in het plangebied. De maatgevende berekeningspunten zijn gesitueerd langs de rand van de volgende wegen (5 meter uit het hart van de weg): Mr. Cramerweg, de Kanaalweg, de Galileilaan en de Vos van Steenwijklaan. Indien de grenswaarden niet worden overschreden zijn de planontwikkelingen uitvoerbaar met betrekking tot de luchtkwaliteit. Uit de berekeningen blijkt dat de grenswaarden voor de luchtverontreinigende stoffen zoals deze zijn opgenomen in de Wet luchtkwaliteit niet worden overschreden.
Kortom, gebleken is dat het bestemmingsplan, inclusief de verkeersaantrekkende werking, kan voldoen aan de grenswaarden conform de Wet luchtkwaliteit.