Plan: | Zwartemeer |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.2009069-0701 |
In deze paragraaf worden de verkeerskundige en infrastructurele aspecten uit het plangebied bekeken. Hierbij wordt eerst de huidige situatie van het plangebied beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen in het plangebied die met betrekking tot deze sector van belang zijn. Dit hoofdstuk wordt afgesloten met de wensbeelden voor verkeer en infrastructuur.
Bij deze analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit:
Wegen
De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. De wegen in de gemeente Emmen zijn gecategoriseerd conform Duurzaam Veilig met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen. De wegen zijn verdeeld in drie categorieën, stroomwegen, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangswegen.
Het plangebied wordt in het noorden ontsloten via de rijksweg A37 (Emmen-Duitsland). Deze weg heeft een stroomfunctie en kent een maximum snelheid van 120 km/uur. Via de Zuidervaart Oostzijde (provinciale weg N379, gebiedsontsluitende weg met een maximumsnelheid van 80 km/uur) kunnen de toe- en afritten van de A37 worden bereikt. Deze afstand is circa één kilometer, zodat de ontsluiting van het plangebied voor het gemotoriseerde verkeer goed is te noemen. Het plangebied ligt direct ten zuiden van de Eemslandweg welke over gaat in het Verlengde Van Echtenskanaal Noordzijde. Deze gebiedsontsluitingsweg loopt van Klazienaveen richting Duitsland. Binnende kom heeft deze weg een maximum snelheid van 50 km/uur, daarbuiten 80 km/uur). De omliggende dorpen Klazienaveen en Barger Compascuum hebben een directe, goede verbinding voor het gemotoriseerde verkeer. De doorstroming op voorgenoemde wegen is goed.
Zowel in noord-zuidrichting als in oost-westrichting is het plangebied ook intern goed ontsloten. Het plangebied heeft vanaf de Eemslandweg aan de noordkant en de Kamerlingswijk Westzijde aan de westkant een aantal toegangswegen tot het gebied. In het gebied zelf bevinden op gelijkmatige afstand van elkaar de wegen voor het interne verkeer. Deze wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen heb hebben over het algemeen hetzelfde wegbeeld met een maximumsnelheid van 30 km/uur, er is geen hiërarchie in de wegenstructuur. De intensiteit op deze wegen is relatief laag. De meeste wegen in het plangebied hebben een recht tracé, met name de verbindingswegen tussen de dorpen en rijksweg.
Fietsverkeer
De afstanden binnen Zwartemeer zijn klein en goed per fiets af te leggen. Langs de Eemslandweg en de Zuidervaart OZ liggen vrijliggende fietspaden. Op alle overige wegen maken (brom)fietsers gebruik van de weg of parallelwegen. De fietspaden en parallelwegen hebben voor de fietsers een verkeerstechnische functie in combinatie met een toeristische functie.
Openbaar vervoer
Binnen het plangebied halteren twee buslijnen die deel uitmaken van het streekvervoer in het gebied rond Emmen. Het plangebied wordt hierdoor verbonden met de kernen Barger Compascuum, Klazienaveen, Nieuw Dordrecht en Emmen. In Emmen kan worden overgestapt op de trein en andere (regionale) buslijnen. De buslijnen volgen de doorgaande route via de Eemslandweg/ Verlengde van Echtenskanaal Noordzijde. Eén buslijn volgt een kleine lus in het plangebied.
Parkeernorm
Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.
Verkeersintensiteiten
De gemeente Emmen houdt regelmatig verkeerstellingen. In 2007 en 2008 zijn in Zwartemeer de volgende tellingen gehouden:
Eemslandweg ten oosten van Kamerlingswijk | 1.300 mvt/etm |
Kamerlingswijk WZ | 1.600 mvt/etm |
Eemslandweg ten westen van Zuidervaart | 4.600 mvt/etm |
Zuidervaart OZ | 5.350 mvt/etm |
Verkeersveiligheid
Om een uitspraak over de verkeersveiligheid in Zwartemeer te kunnen doen zijn de ongevallengegevens tussen 2003 en 2007 geraadpleegd. In de genoemde periode zijn er binnen het plangebied in totaal 65 ongevallen geregistreerd.
Jaar | Ongevallen |
2003 | 17 |
2004 | 17 |
2005 | 7 |
2006 | 10 |
2007 | 14 |
Totaal | 65 |
Bij deze ongevallen zijn 14 slachtofferongevallen waaronder 2 dodelijke ongevallen in 2005. De overige ongevallen hebben uitsluitend materiële schade. De belangrijkste knelpunten zijn Eemslandweg en Verlengde van Echtenskanaal Noordzijde.
Toekomstige Ontwikkelingen
In de toekomst zullen er geen veranderingen in de wegenhierarchie binnen Zwartemeer plaatsvinden. Op vrijwel alle wegen binnen Zwartemeer zal een dertig kilometer regime gelden met uitzondering van de ontsluitingswegen.
Naar verwachting zal het aantal autoverplaatsingen licht toenemen met name vanwege de autonome verkeersgroei (toename autobezit en autogebruik). Daarnaast zal door woningbouw het verkeer licht toenemen.
Vanwege de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan steeds meer buslijnen onder druk. Vanuit sociaal oogpunt is het wenselijk dat Zwartemeer ook in de toekomst de busverbinding met Emmen behoudt.
Wensbeeld/Aanbevelingen