Plan: | Nieuw-Amsterdam en Veenoord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.2009020-0701 |
Vanuit de brandweer is richting gegeven aan het beoogde veiligheidsniveau van (de gebouwen in) het plangebied van het bestemmingsplan. Hierbij is getoetst aan bestaande regelgeving en normen voor (externe) veiligheid, bereikbaarheid, bluswatervoorziening, repressieve dekking en alarmsystemen die onderdeel uitmaken van de veiligheidsketen.
Het plangebied is geïnventariseerd op de zogenoemde Bevi-bedrijven (vergunde situatie en feitelijke situatie). In het plangebied is een bevi-inrichting aanwezig: een LPG tanksstation aan de Vaart NZ 85. Volgens de risicokaart is er geen kwetsbare object gelegen binnen de 10-6 contour. Het vulpunt is verplaatst vanwege een kwetsbaar object binnen de PR-contour. Tevens is er een groepsrisicoberekening opgesteld waaruit blijkt dat het groepsrisico verbeterd is ten opzicht van de “oude” situatie en onder de oriënterende waarde blijft. Als verbetering is een tweede bereikbaarheidsroute aangelegd voor de hulpverleningsdiensten.
Net buiten het plangebied is een inrichting gelegen die een risicocontour omvat. Het betreft hier Agrifirm aan de Industrieweg 17. Deze heeft geen directe invloed op het plangebied.
Door het plangebied loopt de spoorweg (trajectlengte door het plangebied +/- 1 km) waarover gevaarlijke stoffen worden getransporteerd. De hoeveelheid is echter relatief klein. Volgens de risiconalayse uitgevoerd door het bureau DHV kan geen PR 10-6 contour berekend worden. Op het traject dat door Nieuwe Amsterdam loopt is de GR risicocontour ook onzichtbaar. Hieruit kan verondersteld worden dat er geen groepsrisico aanwezig is.
Het invloedsgebied berekend op basis van Prorail prognose is 13 m. Het rapport berekent ook een toekomstsituatie gebaseerd op de prognose van de concept-publicatie Regulering Vervoer Gevaarlijke Stoffen (RVGS basisnet). Uit deze berekeningen blijkt dat in deze situatie het invloedsgebied 375 m zal worden. Het groepsrisico zal in dit geval stijgen maar blijft onder de oriëntatiewaarde.
De nieuwe oostelijke rondweg om Nieuw-Amsterdam heen draagt positief bij aan transport van vrachtverkeer en mogelijk dus ook vervoer van gevaarlijke stoffen.
In augustus 2006 is een QRA berekening voor het spoor tussen Emmen en Coevorden opgesteld. Hieruit werd geconcludeerd dat de PR 10-6 op 0 m van het spoor ligt en dus binnen de inrichtingsgrens blijft. In de berekening is uitgegaan van de concept publicatie RVGS en een categorie 3 spoor.
Het is ons niet bekend of er vervoer van gevaarlijke stoffen over het water plaats vindt danwel toegestaan is.
Het steunpunt Externe Veiligheid Drenthe heeft een onderzoek naar externe veiligheid uitgevoerd, in het bijzonder naar het plaatsgebonden risico en het groepsrisico rond de hogedrukaardgastransportleiding van de NAM. (zie Bijlage 1 Onderzoek Steunpunt Externe Veiligheid Drenthe). De leiding passeert het plangebied en loopt onder de Zijtak OZ en WZ door.
Dit onderzoek is gebaseerd op het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb), dat per 1 januari 2011 in werking is getreden. Het onderzoek signaleert geen knelpunten binnen het plangebied.
Parameter | NAM 315 |
Diameter [mm] | 152,4 |
Wanddikte [mm] | 4,15 |
Ontwerpdruk [bar] | 66,2 |
Dekking | gemiddeld 166 |
Figuur: Ligging en specificaties van de NAM buisleiding in en nabij het plangebied
Het onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:
Plaatsgebonden risico
Het plaatsgebonden risico van de buisleiding NAM 413 en Gasunie N-522-49 ligt op 0 meter (dus op de leiding). Het bestemmingsplan voldoet aan de grens-en richtwaarde van het plaatsgebonden risico. In de nabijheid bevinden zich geen risicoverhogende objecten.
Groepsrisico
Het groepsrisico van de bestaande situatie is berekend. Het bestemmingsplan leidt niet tot een toename van het groepsrisico. De nulsituatie van het groepsrisico is berekend. Het groepsrisico ligt ruimschoots onder de oriënterende waarde. Er is dus sprake van een acceptabele situatie.
figuur: fn-curve van het berekende groepsrisico met de oriëntatiewaarde
Verantwoordingsplicht
Conform het Besluit externe veiligheid buisleidingen dient invulling te worden gegeven aan de verantwoordingsplicht van het groepsrisico GR. Voor onderhavig plan is er sprake van een plangebied dat buiten het gebied behorende bij een afstand waar nog 100% van de aanwezige kan komen te overlijden is gelegen. Derhalve kan worden volstaan met een beperkte verantwoording van het groepsrisico.
Dat betekent dat de verantwoording moet bestaan uit:
Advies Hulpverleningsdienst Drenthe
De Hulpverleningsdienst Drenthe (HVD) is om advies gevraagd op grond van artikel 12 lid van het Bevb.
Na analyse van het bestemmingsplan adviseert de Hulpverleningsdienst Drenthe het bevoegd gezag geen aanvullende maatregelen te nemen. Daarbij is in overweging genomen dat;
Een kopie van het conceptadvies is opgenomen in Bijlage 2 Advies Hulpverleningsdienst Drenthe.
Ten (Noord)westen van het plangebied is een eindpunt van een hoogspanningslijn. Op grond van de verstrekte informatie heeft deze geen directe invloed op het plangebied.
Op grond van de Wet milieubeheer moeten vuurwerkbedrijven een milieuvergunning aanvragen als:
Aan de Alerderbrink 22 is een consumentenvuurwerk opslag voor 2000 kg. Dit betekent dat de opslag vergunningplichtig is. De vergunning kan alleen afgegeven worden als aan de veiligheidsafstanden voldaan wordt. Het gaat om detailhandel en daarom past, wat functie betreft, in de omgeving (het winkelcentrum van de wijk).