Plan: | De Swetten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0090.BP2010SSWO01-0401 |
In het vierde Nationale milieubeleidsplan (NMP4) zijn de lijnen uitgezet voor een vernieuwing van het externe veiligheidsbeleid. Deze vernieuwing gaat uit van de zogenaamde risicobenadering. Er wordt onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico en het groepsrisico:
Met betrekking tot het "Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen" (BEVI) zijn de volgende aandachtspunten van belang:
Transport gevaarlijke stoffen
Om de risico's door transport met gevaarlijke stoffen te kunnen beoordelen en toetsen is een risico-analyse uitgevoerd: "Risico-analyse wegtransport gevaarlijke stoffen Drachten". Ter onderbouwing van de verantwoordingsplicht van het groepsrisico is op grond van genoemde risico-analyse, een evaluatierapport opgesteld: "Beoordeling externe veiligheid voor bestemmingsplannen gemeente Smallingerland".
Als bijlage 2 is een toelichting opgenomen waarin de achtergronden van de wet- en regelgeving en het landelijke beleid zijn beschreven die de basis vormen voor de externe veiligheidsafweging.
Uit de analyse blijkt dat risico's worden veroorzaakt door transport van LPG. Ten opzichte van De Swetten vindt transport met LPG plaats over de Noorderhogeweg. Naar aanleiding van de berekeningen kan worden geconcludeerd dat het bestemmingsplan voldoet aan de verplichting dat het risico voor de individuele burger maatschappelijk verantwoord klein is. Het plaatsgebonden risico blijft onder de wettelijk vastgestelde grenswaarde van 10-6. Ook het groepsrisico blijft ruim onder de oriënterende waarde die daarvoor is vastgesteld.
Transport aardgas
Aan de westzijde van de Noorderhogeweg en aan De Lange West - Oliemolenstraat - Leerlooierstraat liggen de tracés van een hoge druk transportleidingen voor aardgas. Het betreffen leidingen met een druk van 40 bar en een diameter van 8 inch. Veilige afstanden die ten opzichte van dergelijke transportleidingen moeten worden aangehouden, zijn opgenomen in de circulaire "Zonering langs hogedruk aardgastransportleidingen" van het ministerie van VROM uit 1984. De toetsingsafstand die voor deze leidingen tot woningen is aangegeven betreft 20 meter. Hieraan wordt voldaan. Het leidingtracé, met aan weerszijden een bebouwingsvrije strook van 4 meter wordt in dit bestemmingsplan vastgelegd.
Aanvullend kan het volgende worden opgemerkt. De ligging van dit leidingtracé betreft een reeds lang bestaande situatie. Op het moment is de regelgeving ten aanzien van de externe veiligheid bij buisleidingen in ontwikkeling. Zodra deze regelgeving is vastgesteld zal, in dit geval door de Gasunie als eigenaar van de leiding, een risico-inventarisatie worden uitgevoerd. Mocht daar aanleiding voor zijn, dan zal door de Gasunie actie worden ondernomen.
LPG-tankstation
Buiten het plangebied bevindt zich het LPG-tankstation aan de Loswal. Dit station valt onder de regelgeving die is opgenomen in het BEVI. Bij LPG-tankstations zijn risico's afhankelijk van de hoeveelheid LPG die op jaarbasis wordt afgeleverd. Dit station heeft een doorzet aan LPG die kleiner is dan 1000 m3 per jaar. Ten aanzien van het plaatsgebonden risico is voor een doorzet tot 1000 m3 jaar een minimale afstand gesteld van 35 meter vanaf het vulpunt voor de tankauto. Aan deze afstand wordt voldaan.
Het groepsrisico heeft voor LPG-tankstations met een doorzet tot 1000 m3 perjaar, een invloedsgebied van 150 meter. Een gedeelte van De Swetten ligt binnen het invloedsgebied voor het groepsrisico. Dit is weergegeven in het onderstaande figuur.
Figuur 9: Invloedsgebied LPG-tankstation Loswal
Het groepsrisico betreft een richtwaarde. In bestaande situaties is er geen wettelijke basis om overschrijdingen te beëindigen aanwezig. Met het bestemmingsplan bestaat geen mogelijkheid het aantal woningen binnen het invloedsgebied uit te breiden. Indien de wijzigingsbevoegdheid voor de vestiging van zelfstandige kantoren wordt uitgevoerd, dient voldaan te worden aan het BEVI.
Voor het tankstation Gulf aan de Loswal is onderzoek naar het groepsrisico uitgevoerd. Uit de berekening blijkt dat in de huidige situatie geen overschrijding plaatsvindt van de oriënterende waarde van het groepsrisico.
Conclusie
De individuele veiligheid van mensen die in Drachten De Swetten verblijven voldoet aan de wettelijke grenswaarde. De kans op een ramp ligt ruim onder de waarde die men volgens het EV-beleidsstreven moet hanteren.
De rapportages van de in deze paragraaf genoemde onderzoeken zijn opgenomen in bijlage 2.