Plan: | Bakkeveen Kom |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0086.01BPKom-0301 |
De bestemming "Verkeer" maakt het gebruik van gronden voor verkeersafwikkeling en de daarbij horende bebouwing mogelijk.
Functionele mogelijkheden
Het doel van de bestemming wordt mogelijk gemaakt door in de bestemming de functies wegen, voet- en rijwielpaden bij recht mogelijk te maken. Ook daarbij horende, maar ondergeschikte, functies als groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen en nutsvoorzieningen zijn toegestaan.
In de gebruiksregels is opgenomen dat bij het aanleggen van wegen en paden voldaan moet worden aan de in de verbeelding aangeduide dwarsprofielen.
Bouwmogelijkheden
De bestemming biedt alleen ruimte aan de bouw van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, voor de in de bestemming toegestane functies. De bouwwerken die zijn toegestaan, zijn erf- en terreinafscheidingen en overige.
Voor erf- en terreinafscheidingen geldt een maximale bouwhoogte van 2,00 meter. Deze hoogte garandeert dat dergelijke afscheidingen voldoende bescherming en afscherming bieden. Overige bouwwerken mogen maximaal 5,00 meter hoog worden. Gedacht kan worden aan bouwwerken als lichtmasten, die nodig kunnen zijn voor de sociale en verkeersveiligheid op en rond de wegen, voet- en rijwielpaden.
Flexibiliteitsbepalingen
In de bestemming is een afwijkingsmogelijkheid van de gebruiksregels opgenomen. Het gaat daarbij om de mogelijkheid - met een omgevingsvergunning - af te wijken van de dwarsprofielen. De omgevingsvergunning mag alleen verleend worden wanneer voldaan kan worden aan de genoemde voorwaarden.
Uitgangspunten huidige situatie
Uitgangspunten beleid
Uitgangspunten omgevingsaspecten
Huidige situatie
Bakkeveen kent enkele ontsluitingswegen, namelijk de Duerswâldmer Wei, Foarwurker Wei, Mjûmster Wei en Tsjerkewâl. Via deze wegen kunnen de bewoners en bezoekers van Bakkeveen naar de N381 en de A7 komen. Op een deel van deze wegen is, vanwege de ontsluitingsfunctie, een snelheid van 50 km/uur toegestaan. In sommige gevallen is er daarom ook sprake van vrijliggende voet- en fietspaden naast de weg, bijvoorbeeld langs de Duerswâldmer Wei. Op enkele plaatsen zijn langs de genoemde wegen parkeerstroken en/of -plaatsen aanwezig.
De overige wegen in het plangebied zijn erfontsluitingswegen, voet- en fietspaden. Deze hebben vooral een verblijfsfunctie en zijn daarom niet bestemd als “Verkeer”.
Gebouwen zijn in de gebieden met deze bestemming niet aanwezig. Wel komen gebouwtjes voor nutsvoorzieningen en bouwwerken, zoals hekwerken, voor. Deze hebben een beperkte afmeting in oppervlakte en hoogte.
Beleid
Op 15 juni 2011 hebben Provinciale Staten de Verordening Romte Fryslân vastgesteld. De verordening stelt regels die ervoor moeten zorgen dat de provinciale ruimtelijke belangen doorwerken in de gemeentelijke ruimtelijke plannen. De verordening voorziet niet in nieuw beleid. Uitsluitend geldend provinciaal ruimtelijk beleid is omgezet in algemeen geldende regels. Het ruimtelijk beleid is vooral beschreven in het Streekplan Fryslân 2007. In het plangebied lopen geen wegen met een provinciaal belang. Daarnaast zijn in het plangebied geen ontwikkelingen gepland die een wezenlijke invloed hebben op de verkeersstromen en -bewegingen over de bestaande infrastructuur. De verordening heeft geen invloed op de regeling van deze bestemming.
In het Structuurplan Opsterland 2003 is algemeen toekomstbeleid voor de gemeente Opsterland opgenomen. Dit beleid is gebaseerd op het destijds geldende rijks- en provinciaal beleid. Het algemene beleid is per dorp verder uitgewerkt in een ontwikkelingsprofiel. Ook voor Bakkeveen is dit gedaan. Het beleid voor verkeer en verkeersveiligheid in het Structuurplan is verouderd, omdat dit gebaseerd is op het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) 2001. Dit GVVP is inmiddels vervangen door het GVVP 2010 .
In het GVVP 2010 wordt voor de wegen in het plangebied onderscheid gemaakt tussen (gebieds)ontsluitingswegen, verzamelwegen en woonstraten. De laatste twee vallen onder de erftoegangswegen. Voor Bakkeveen geldt dat het grootste deel van de wegen is ingericht als 30 km/uur-zone, waardoor de inrichting niet altijd overeenkomt met de functie van de weg. De wens bestaat om enkele wegen opnieuw in te richten om de culturele en recreatiewaarde te verhogen. Ook een herinrichting van de kruising van de Mjûmster Wei en Tsjerkewâl is een speerpunt.
De beleidsuitgangspunten zijn vertaald in concrete maatregelenplannen. Daarbij zijn algemene inrichtingseisen voor wegen en parkeren opgenomen. Deze maatregelen en inrichtingseisen zijn opgenomen in het Uitvoeringsplan GVVP 2010.