Plan: | Echten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0082.000100-0004 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid". In de Wet is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluid-)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Onderhavig plan heeft geen betrekking op zonering van industrieterreinen en spoorwegen. Hierna wordt dan ook uitsluitend aandacht besteed aan geluidhinder van wegverkeer.
Langs wegen geldt van rechtswege een geluidszone. Binnen deze zone dient bij projectie van geluidsgevoelige bestemmingen een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd, tenzij voor de betreffende weg zonevrijstelling is verleend. De verplichting tot het verrichten van een onderzoek geldt niet indien:
Door BVA Verkeersadviezen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. (Bijlage 4) Omdat een deel van de voorziene ontwikkelingen binnen de geluidszones van de Herenweg/Hoofdweg vallen moet aangetoond worden of voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB op de gevel van de te realiseren woonbebouwing ten gevolge van het verkeer op deze wegen.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB op de geprojecteerde bebouwing langs de N924 in alle gevallen wordt overschreden. De belasting (na correctie) bedraagt op de verschillende bouwblokken Lden 51 tot 54 dB.
De overschrijding betekent dat niet zonder meer tot realisering van de woonbebouwing kan worden overgegaan, maar dat het effect van maatregelen moet worden onderzocht. Hiervoor zijn wettelijk gezien verschillende mogelijkheden: maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied en/ of aanpassing van het bestemmingsplan. I
n dit kader zijn de volgende mogelijkheden afgewogen.Het omleiden van het verkeer. Omleiden van verkeer is echter gezien de ligging van de N924 en de Middenweg in de totale verkeersstructuur van het omliggende gebied geen reële optie. Het toepassen van stiller verhardingsmateriaal zal leiden tot een lagere geluidsbelasting, maar zal gezien de hoogte van de berekende waarde niet altijd leiden tot het voldoen aan de voorkeursgrenswaarde. Het realiseren van afschermende voorzieningen lijkt om meerdere redenen geen effectieve en reële optie. Ook het aanpassen van het bestemmingsplan door het naar achteren plaatsen van de bouwvlakken is gelet op de bebouwingsstructuur van Echten geen reële optie.
Er is gekozen voor het volgen van een procedure hogere grenswaarde. Dit is in principe mogelijk voor alle gevels, omdat de maximale ontheffingswaarde van de Lden 63 dB voor woningbouw binnen de bebouwde kom (Lden 53 dB voor woningen buiten de bebouwde kom) niet wordt overschreden. Wel dient in dat geval het college van B&W de hogere grenswaarde te motiveren op basis van gemeentelijk geluidbeleid. De hogere grenswaarde moet zijn vastgesteld vóór vaststelling van het bestemmingsplan.