direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Stiens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0081.02BP0001-VA01

2.5 Gemeentelijk beleid

Welstandsnota (2009)

De Welstandsnota is een vervolg op een evaluatie van de nota van 2004. In hoofdlijnen zijn de uitgangspunten onveranderd alleen op enkele punten is de welstandsnota afgestemd op andere beleidsdocumenten en visies.

Het welstandsbeleid geeft de gemeente Leeuwarderadeel de mogelijkheid om cultuurhistorische, stedenbouwkundige en archeologische waarden die in een bepaald gebied aanwezig zijn te benoemen en een rol te laten spelen bij de ontwikkeling en de beoordeling van bouwplannen.

De welstandsnota bestaat uit:

  • 1. Algemene welstandsaspecten die voor iedere welstandsbeoordeling gelden. Deze aspecten zijn onder andere relatie tussen vorm, gebruik en constructie, relatie tussen bouwwerk en omgeving, betekenissen van vormen in de sociaal-culturele context, evenwicht tussen helderheid en complexiteit, schaal en maatverhoudingen en materiaal, textuur, kleur en licht.
  • 2. Gebiedsgerichte welstandscriteria die bij iedere welstandsbeoordeling worden gebruikt om te beoordelen hoe het bouwwerk zich gedraagt in zijn omgeving. Hierbij zijn er negen gebiedstypen te onderscheiden die ieder hun eigen welstandscriteria hebben.Voor de uitwerking van de gebiedstypen is afstemming gezocht op de systematiek van Hus &Hiem. In de tabel zijn daarom kenmerkende aspecten van de bebouwing uit het gebied als criteria omschreven. Hierbij wordt er gekeken naar plaatsing, hoofdvorm, aanzichten en opmaak. Per gebied is een algemene beleidsintentie aangegeven. Deze intentie vloeit voort uit het ambitieniveau voor het betreffende gebied. Vervolgens is per criterium aangegeven of het criterium of kenmerk gehandhaafd dient te blijven of dat het gerespecteerd dient te worden of dat het incidenteel veranderbaar is. Bij een bijzonder ambitieniveau voor een gebied zullen de criteria vaker op handhaven zijn gericht, terwijl bij een regulier ambitieniveau de nadruk ligt op het respecteren van de criteria.

Tenslotte zijn er specifieke criteria opgenomen voor kleine bouwplannen waarbij alleen een ambtelijke toets nodig is en voor grotere (her) ontwikkelingsprojecten waar een concreet stedenbouwkundig plan aan ten grondslag ligt.

Voor de gebiedstypen is de volgende gebiedsindeling voor Stiens van toepassing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0081.02BP0001-VA01_0001.jpg"

Dorpskernen

Het beleid is erop gericht het bestaande historische karakter te behouden. Voor deze gebieden wordt extra aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit wenselijk geacht. De welstandsambitie voor deze gebieden is gericht op het behoud en waar mogelijk het versterken van de bestaande en/of gewenste kwaliteit.

Lintbebouwing

Het beleid in deze linten is gericht op het beheer van de bestaande situatie. Voor deze gebieden worden over het algemeen geen ingrijpende veranderingen verwacht. De welstandsambitie voor deze gebieden is gericht op het behoud en waar mogelijk het versterken van de bestaande en/of gewenste kwaliteit.

Uitbreidingen

Het beleid is gericht op het beheer van de bestaande situatie. Bijzondere ontwikkelingen worden voor deze gebieden niet verwacht. Voor deze gebieden is een regulier ambitieniveau van kracht. De nadruk ligt op het respecteren van de bestaande basiskwaliteit.

Nieuwbouw

Het beleid is gericht op het beheer van de bestaande situatie. Bijzondere ontwikkelingen worden voor deze gebieden niet verwacht. Voor deze gebieden is een regulier ambitieniveau van kracht. Incidentele veranderingen worden mogelijk geacht, mits deze respect tonen voor het reeds aanwezige bebouwingsbeeld.

Bedrijventerreinen

Het beleid is gericht op het beheer van de bestaande situatie. Bijzondere ontwikkelingen worden voor deze gebieden niet verwacht. Bijzondere ontwikkelingen worden voor deze gebieden niet verwacht. Voor deze gebieden is een regulier ambitieniveau van kracht. De nadruk ligt op het respecteren van de bestaande basiskwaliteit. Incidentele veranderingen worden mogelijk geacht, mits deze respect tonen voor het reeds aanwezige bebouwingsbeeld.

Sport- en groengebieden

Het beleid is gericht op het beheer van de bestaande situatie. Bijzondere ontwikkelingen worden voor deze gebieden niet verwacht. Voor deze gebieden is een regulier ambitieniveau van kracht. Incidentele veranderingen worden mogelijk geacht, mits deze respect tonen voor het reeds aanwezige bebouwingsbeeld.

Beleid Mantelzorg en tijdelijke woonvoorzieningen (2009)

De gemeente heeft beleid vastgesteld om te voorzien in de in de samenleving gesignaleerde vraag naar mantelzorg, de huisvesting hierbij en tijdelijke woonvoorzieningen. Het realiseren van mantelzorg binnen een bestaande woning en of in een aangebouwd bijbehorend bouwwerk is vaak wel binnen de bestaande bestemmingsplanregeling mogelijk. Bewoning van een bijbehorend bouwwerk niet. Dit is nu door een afwijkingsmogelijkheid door het verlenen van een omgevingsvergunning in het voorliggend bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Ook de mogelijkheid van een tijdelijke woonvoorziening is in voorliggend plan opgenomen. Hiermee is het recente beleid van de gemeente ten aanzien van deze vorm van 'zorgwonen' geïmplementeerd in het geactualiseerde plan van Stiens.

Structuurvisie-wonen "Woonvisie 2010-2015 (2011)

29 September 2011 is een nieuwe Structuurvisie wonen voor de gemeente Leeuwarderadeel vastgesteld. Deze volgt het "Woonplan gemeente Leeuwarderadeel 2005-2015" op. In de visie staan beleidskeuzes voor het wonen in de gemeente, concreet voor de komende 5 jaar (2010-2015), met een doorkijk naar 2020. De nieuwe woonvisie is in samenwerking met woningcorporatie WoonFriesland opgesteld.

In de woonvisie staan beleidskeuzes voor het wonen in de gemeente, concreet voor de komende vijf jaar (2010-2015) en met een doorkijk naar 2020. De woonvisie gaat in op meer dan woningen alleen: er wordt breed gekeken naar het thema wonen, welzij en zorg, leefbaarheid in de dorpen, betaalbaarheid van het wonen, duurzaamheid, samenwerkingskansen en sturingsmogelijkheden.

Aanloopgebied en locatie Aldi Stiens

In Stiens is de afgelopen jaren het aanbod van detailhandel toegenomen. De aanboduitbreidingen hebben tot gevolg gehad dat het ruimtebeslag van de detailhandel is toegenomen. In dat kader is de vraag gesteld of er aanleiding was om het centrumgebied ruimer te begrenzen. Aan een extern stedenbouwkundig bureau is vervolgens gevraagd te onderzoeken of het wenselijk is om het aanloopgebied uit te breiden waarbij ook de meest optimale situering van de Aldi supermarkt is bekeken.

De resultaten van dit onderzoek staan in Bijlage 2 Notitie aanloopstraten en locatie Aldi Stiens welke bij dit bestemmingsplan is opgenomen.

De gemeenteraad heeft op 20 mei 2010 ingestemd met de conclusies en aanbevelingen van deze notitie behoudens:

  • 1. Het wijzigen van de bestemming “gemengd gebied met aanduiding detailhandel”van de Poiesz en de Lidl in de bestemming “centrum”.

De reden hiervan is dat de Poiesz en de Lidl in het aanloopgebied met de bestemming “gemengd gebied”liggen. Het is niet logisch aan de Poiesz en de Lidl een centrumbestemming te geven omdat er dan geen sprake meer is van een aaneengesloten centrumgebied;

  • 2. De overweging om de supermarktlocatie Poiesz/Lidl te verbinden met de Langebuorren door (centrum)bebouwing toe te staan op een deel van het kaatsveld/ de ijsbaan.

De reden hiervan is de directe relatie van het centrum met het open landschap. Dit is een ruimtelijke kwaliteit die kenmerkend is voor Stiens en bijna nergens anders voorkomt.

Conform de notitie is de bestemming “maatschappelijk” van de huidige bibliotheek en de bestemming “maatschappelijk” van de zuidkant van het Sint Vitusplein uitgebreid en is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarbij de bestemming “maatschappelijk” kan worden gewijzigd in de bestemming “centrum” om uitwisseling en/of verplaatsing van functies binnen het centrumgebied hier mogelijk te maken.