direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Schepenveld en Planetenveld 2010, 1e partiële herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.PH1SchepenPlaneten-VS01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De Gemeenteraad van Zeewolde heeft op 14 december 2017 de Visie kleinschalige bedrijventerreinen vastgesteld. Deze visie heeft betrekking op de bedrijventerreinen Gildenveld, Krachtenveld, Schepenveld en Planetenveld en stelt voor deze terreinen onder andere enkele verruimingen in gebruiks- en of bouwmogelijkheden voor.

Met deze partiële herziening wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde Visie, voor zover het verruimingen voor de bedrijventerreinen Schepenveld en Planetenveld betreft.

1.2 Begrenzing plangebied

Het plangebied van deze partiële herziening is gelijk aan die van het bestemmingsplan Schepenveld en Planetenveld 2010. De onderstaande afbeelding toont globaal de ligging ervan.


afbeelding "i_NL.IMRO.0050.PH1SchepenPlaneten-VS01_0001.jpg"

Ligging Schepenveld en Planetenveld 2010 (Bron: www.ruimtelijkeplannen.nl)

1.3 Vigerend bestemmingsplan

Het geldende bestemmingsplan, dat hiermee partieel wordt herzien, is vastgesteld op 31 maart 2013. Daarna zijn, met de vaststelling van de Parapluherziening parkeren op 12 december 2013, enkele aanpassingen gedaan in de algemene gebruiksregels met betrekking tot de parkeerregeling.

Hoofdstuk 2 Gebieds- en planbeschrijving

2.1 Beschrijving plangebied

Het plangebied omvat twee bedrijventerreinen, Schepenveld en Planetenveld.

Schepenveld is een in verhouding tot de andere terreinen een relatief groot bedrijventerrein. Centraal in het gebied is de zwaardere bedrijvigheid tot categorie 3.1 toegestaan net als perifere detailhandel, zoals bouwmarkt, tuincentrum en garagebedrijven. Daarbuiten zijn maximaal bedrijven in de categorie 2 toegestaan. In het uiterste noorden en zuiden zijn ook publieksgerichte functies en bedrijfswoningen toegestaan. Op enkele specifiek aangeduide plaatsen zijn tevens maatschappelijke voorzieningen toegestaan.

Voor het bedrijventerrein Planetenveld ligt ten noorden van Schepenveld en grenst hier direct aan. Voor dit bedrijventerrein gelden veelal dezelfde gebruiksmogelijkheden als in de laatstgenoemde delen van Schepenveld, dus met relatief lage bedrijfscategorieën 1 en 2, publieksgerichte functies en bedrijfswoningen.

2.2 Planbeschrijving

Met deze partiële herziening worden de gebruiksmogelijkheden voor deelgebieden 1 en 3 van het bedrijventerrein Schepenveld verruimd. Deze verruiming geldt tevens voor het gehele bedrijventerrein Planetenveld.

Concreet worden sport en fitness als toegestane functies toegevoegd en worden maatschappelijke functies en persoonlijke dienstverlening niet langer beperkt tot enkele specifiek aangewezen percelen, maar algemeen mogelijk. Daarnaast behoort ook een vergadercentrum tot de nieuwe mogelijkheden.

Tot slot wordt op het perceel Schepenveld 6-8 een parkeerterrein mogelijk gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.PH1SchepenPlaneten-VS01_0002.jpg"

Deelgebieden Schepenveld (Bron: Visie kleinschalige bedrijventerreinen)

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.PH1SchepenPlaneten-VS01_0003.jpg"

Deelgebied Planetenveld (Bron: Visie kleinschalige bedrijventerreinen)

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Dit plan betreft een partiële herziening van het bestemmingsplan Schepenveld en Planetenveld 2010. In de toelichting bij dit bestemmingsplan is uitgebreid gemotiveerd waarom wordt voldaan aan het ruimtelijk beleid op Rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau.

De wijzigingen die met deze partiële herziening worden doorgevoerd zijn ondergeschikt van aard en komen voort uit de Visie kleinschalige bedrijventerreinen. Ook deze visie, die als bijlage 1 bij deze plantoelichting is opgenomen, is tot stand gekomen met inachtneming van het geldende ruimtelijk beleid.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

In het kader van de uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet beoordeeld worden hoe het plan zich verhoudt tot diverse omgevingsaspecten, waaronder bodem, geluid, ecologie, archeologie, milieuzonering en gevolgen voor de waterhuishouding.

De verruiming van de gebruiksmogelijkheden leidt niet tot een hogere milieubelasting ten opzichte van de reeds toegestane functies. Er treden met de voorgestelde aanpassingen dan ook geen knelpunten op ten aanzien van omgevingsaspecten.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

5.1 Plansystematiek

De Wet ruimtelijke ordening bepaalt dat ruimtelijke plannen digitaal en analoog beschikbaar moeten zijn. Dit brengt met zich mee dat bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar en op vergelijkbare wijze gepresenteerd moeten worden. Daarom stelt onder andere de Wro eisen waaraan digitale en analoge plannen moeten voldoen. Zo bevat de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) bindende afspraken waarmee bij het maken van bestemmingsplannen rekening moet worden gehouden.

Omdat het een partiële herziening betreft, blijft het onderliggende bestemmingsplan (het moederplan) van kracht en worden slechts enkele wijzigingen aangebracht aan de verbeelding en de regels. In principe kan zowel voor de verbeelding als de regels volstaan worden met het opnemen van enkel de wijzigingen. Voor de leesbaarheid van het plan is er echter voor gekozen om de bestemmingen en de regels waaraan aanpassingen worden gedaan volledig op te nemen. Concreet betekent dat dat in deze partiële herziening de bestemmingsvlakken 'Bedrijventerrein - 1' inclusief alle bijbehorende aanduidingen op de verbeelding zijn weergegeven en dat de regels bij de bestemming 'Bedrijventerrein - 1' volledig zijn overgenomen in de planregels, waarbij door middel van doorhalen is aangegeven welke (delen van) de regels zijn vervallen en door middel van onderstrepen is aangegeven welke zijn toegevoegd.

5.2 Toelichting bij de verbeelding

Op de verbeelding zijn in de basis alle bestemmingsvlakken 'Bedrijventerrein - 1' met de bijbehorende aanduidingen overgenomen uit het moederplan. Voor de gebieden die niet zijn ingekleurd zijn er geen wijzigingen in de verbeelding of de regels en blijft het moederplan dus onverkort van kracht.

Ten opzichte van het moederplan zijn de volgende aanpassingen gedaan aan de verbeelding:

  • De aanduiding 'maatschappelijk' die voor enkele percelen van toepassing was is geschrapt. Dit omdat maatschappelijke functies in de regels niet langer beperkt worden tot specifiek aangeduide gebieden.
  • De aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - vergadercentrum' die voor één perceel op Schepenveld van toepassing was is geschrapt. Dit omdat een vergadercentrum in de regels niet langer beperkt wordt tot specifiek aangeduide gebieden.
  • Het perceel Schepenveld 6-8 krijgt de aanduiding 'parkeerterrein'.

5.3 Toelichting bij de regels

De bestemmingsomschrijving bij de bestemming Bedrijventerrein - 1 (artikel 3.1) is op de volgende punten aangepast:

  • De beperking dat maatschappelijke functies uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'maatschappelijk' zijn toegestaan is geschrapt.
  • De beperking dat een vergadercentrum uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - vergadercentrum' is toegestaan is geschrapt.
  • Sport en fitness en persoonlijke dienstverlening zijn toegevoegd als toegelaten functies.

Deze aanpassingen leiden tot een toename van de gebruiksmogelijkheden binnen Planetenveld en de deelgebieden 1 en 3 van Schepenveld.

De bestemming Bedrijventerrein -2 blijft ongewijzigd. Aan Bedrijventerrein - 3 wordt toegevoegd dat ter plaatse van de aanduiding 'parkeerterrein' een parkeerterrein is toegestaan.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische haalbaarheid

Met de uitvoering van dit plan zijn geen andere gemeentelijke kosten gemoeid dan die van de procedure zelf. Ook is er geen sprake van verhaalbare kosten. Er is dan ook geen aanleiding om een exploitatieplan vast te stellen.

6.2 Maatschappelijke aanvaardbaarheid

6.2.1 Inspraak

De planologische wijzigingen die met deze partiële herziening worden vastgelegd zijn beperkt qua aard en omvang. Daarbij vloeien deze rechtstreeks voort uit de recent vastgestelde Visie kleinschalige werklocaties en is in dat kader een inspraakprocedure doorlopen. Daarom is deze partiële herziening niet voor inspraak ter inzage gelegd. Wel bestaat tijdens de wettelijke bestemmingsplanprocedure de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.

6.2.2 Vooroverleg

Over het plan is vooroverleg gevoerd, zoals bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening, met de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland.

De provincie Flevoland heeft aangegeven geen strijdigheden met het provinciaal ruimtelijk beleid te zien. Ook het Waterschap Zuiderzeeland heeft geen opmerkingen.

De ontvangen reacties geven geen aanleiding tot aanpassingen van het bestemmingsplan ten opzichte van het voorontwerp.

6.2.3 Zienswijzen

Het ontwerp heeft met ingang van 29 augustus 2018 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Wel was er aanleiding tot een gewijzigde vaststelling, zoals weergegeven in de bijlagen bij het vaststellingsbesluit.