direct naar inhoud van 6.8 Toelichting gebiedsaanduidingen
Plan: Bestemmingsplan Buitengebied 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00019-41vg

6.8 Toelichting gebiedsaanduidingen

6.8.1 Algemeen

Indien een dubbelbestemming niet tot de mogelijkheden behoort en er - bijvoorbeeld op grond van sectorale regelgeving - toch aanleiding bestaat om extra mogelijkheden of beperkingen in het plan op te nemen, kan van gebiedsaanduidingen gebruik worden gemaakt. Een gebiedsaanduiding is een aanduiding die verwijst naar een gebied waarvoor bij de toepassing van het bestemmingsplan specifieke regels gelden of waar nadere afwegingen moeten worden gemaakt, hetzij ter beperking van de gebruiksmogelijkheden hetzij ter verruiming daarvan.

Gebiedsaanduidingen overlappen meestal meerdere bestemmingen. Bij gebiedsaanduidingen gaat het veelal om zones en (deel)gebieden die aan sectorale regelgeving zijn ontleend. In alle gevallen gaan gebiedsaanduidingen vergezeld van een daarop betrekking hebbende regeling (meestal in Hoofdstuk 3 - Algemene Regels, van de regels). Indien dit niet het geval is en de gebiedsaanduiding louter een informatief doel dient, dient gebruik van deze aanduiding achterwege te blijven. Met het oog hierop kunnen aan een gebiedsaanduiding specifieke bouw- of gebruiksregels worden gekoppeld. Om belangen nader te kunnen afwegen, kan een gebiedsaanduiding ook vergezeld gaan van een vergunningenstelsel of een afwijkings- of wijzigingsbevoegdheid.

In de SVBP 2008 is een limitatieve lijst met te gebruiken gebiedsaanduidingen opgenomen. onderstaande lijst zijn gegroepeerd naar hoofdgroepen de in een bestemmingsplan te hanteren gebiedsaanduidingen opgesomd. Bij het opstellen van een bestemmingsplan moet voor zover van toepassing - van deze gebiedsaanduidingen gebruik worden gemaakt.

In het voorliggende bestemmingsplan wordt gebruik gemaakt van de volgende gebiedsaanduidingen:

6.8.2 Geluidzone- industrie

Over delen van het plangebied loopt de geluidzone van industrieterreinen. Daarvoor zijn eerder, conform de Wet geluidhinder, geluidzones vastgesteld. Deze geluidzone (50 dB(A)-contour) valt voor een deel binnen het plangebied en is op de plankaart aangegeven middels de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. Dit betekent dat vanuit de gebiedsaanduiding rekening is gehouden en afstemming is bereikt met de bepalingen uit de Wet geluidhinder.

6.8.3 Geluidzone - weg

Langs enkele wegen, te weten de A7, N387 en N33, is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - weg' toegepast. De reikwijdte van de gebiedsaanduiding is gelijk aan de 48 dB-contour zoals deze blijkt uit de Nota Wegverkeerslawaai gemeente Slochteren.

Langs andere wegen is geen toepassing gegeven aan zulke geluidzones, omdat de eerstelijns bebouwing aldaar met de voorzijde is gericht op de betreffende wegen. In die gevallen kan door de bouwgrens parallel aan de weg te leggen worden voorkomen dat woningen en andere geluidgevoelige objecten dichter op de weg worden gebouwd dan in de huidige situatie. Met andere woorden: woningen mogen niet dichter op de weg worden gebouwd dan de kortste afstand tussen gevel en weg, tenzij de geluidbelasting lager is dan de voorkeurswaarde of de vastgestelde hogere waarde.

Indien de weg, waarvan de geluidzone tot de woningen of andere geluidgevoelige objecten reikt, aan de achterzijde ligt, is beperking van het bouwvlak een minder praktisch instrument om te voorkomen dat wordt uitgebreid in de richting van de betreffende weg. Daarom wordt daar een 'geluidzone - weg' toegepast, waardoor het mogelijk is om geluidgevoelige ruimten in/bij woningen of andere geluidgevoelige objecten uit te breiden mits blijkt dat:

  • de uitbreiding niet tot gevolg heeft dat de geluidbelasting door wegverkeerslawaai niet groter is dan de geldende voorkeursgrenswaarde of;
  • de afstand van de woning tot de weg na uitbreiding niet afneemt of;
  • de uitbreiding niet tot gevolg heeft dat de geluidbelasting door wegverkeerslawaai niet groter is dan de vastgestelde hogere waarde.

Indien bovengenoemde 3 voorwaarden niet van toepassing zijn, kunnen burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning verlenen om de geluidgevoelige ruimten uit te breiden, mits hiervoor reeds een hogere waarde is vastgesteld.

6.8.4 Luchtvaartverkeerzone

De gebiedsaanduiding Luchtvaartverkeerzone is opgenomen in verband met de aanwezigheid van de bescherming van navigatie infrastructuur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) die staat opgesteld op een perceel aan de Groenedijk in Slochteren. Binnen een gebied van 200 meter rondom deze voorziening is bouwen niet toegestaan. Op basis van een advies van de LVNL kan een omgevingsvergunning worden verleend als de werking van de infrastructuur hier niet onder lijdt.

6.8.5 Milieuzone - stiltegebied

De gebiedsaanduiding Milieuzone - stiltegebied is overgenomen uit de provinciale omgevingsverordening. Doel van de aanduiding is te voorkomen dat functies worden gevestigd of activiteiten plaatsvinden die leiden tot lawaai. Te denken is aan bestemmingen die evenementen, lawaaisporten, verkeersaantrekkende bedrijven, recreatiebedrijven, of toeristische attracties mogelijk maken. Overigens brengt een goede ruimtelijke ordening met zich mee dat in de gebieden rond het stiltegebied een akoestische afweging moet worden gemaakt wanneer geluidproducerende bestemmingen worden gerealiseerd.

In de planregels is opgenomen dat er ter plaatse van de gebiedsaanduiding geen nieuwe geluidproducerende activiteiten zijn toegestaan.

6.8.6 Veiligheidszone- vervoer gevaarlijke stoffen

Langs de wegen N387, N865 en N33 is de aanduiding 'veiligheidszone - vervoer gevaarlijke stoffen' toegepast. De wegen zijn opgenomen in het Provinciaal Basisnet Groningen, waarin een borging van risico-afstanden als gevolg van transporten van gevaarlijke stoffen is vastgelegd. Op grond van het Basisnet geldt voor deze infrastructuur dat binnen een zone van 30 meter geen nieuwe kwetsbare objecten worden opgericht en tevens het vestigen van nieuwe functies (scholen, zorgwoningen, zorgcentra, etcetera) voor beperkt zelfredzame personen wordt uitgesloten. Ter plaatse van de aanduiding is het niet toegestaan objecten ten behoeve van minder zelfredzame personen te bouwen of in gebruik te nemen.

6.8.7 Veiligheidszone - lpg

Deze aanduiding is opgenomen om de plaatsgebonden risicocontour (10-6) van LPG installaties vast te leggen in het bestemmingsplan. Ter plaatse van deze aanduiding zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten toegestaan.

6.8.8 Vrijwaringszone- molenbiotoop

De vrijwaringzone rondom een molen heeft als doel het gebied binnen de invloedssfeer van de molen (de molenbiotoop) te vrijwaren van hoge bebouwing en beplanting om de windvang en het zicht op de molen te behouden.
Bij het toepassen van de 'vrijwaringszone - molenbiotoop' wordt gewerkt met een formule, op basis waarvan de toegestane bouwhoogte kan worden berekend.

6.8.8.1 Biotoopformule

Bij de bouw van bouwwerken op de gronden die zijn aangeduid als 'vrijwaringszone - molenbiotoop' dienen de volgende bepalingen in acht genomen te worden:

  • 1. binnen 100 meter mag de bouwhoogte maximaal de hoogte van de stelling of belt bedragen;
  • 2. in het gebied tussen 100 en 400 van de voet van de molen geldt als maximale bouwhoogte de uitkomst van de volgende formule: (afstand tot de molen / n) + (0,2 x askophoogte).

Er wordt een uitzondering gemaakt voor bestaande bouwwerken en situaties waar de vrije windvang en/of het zicht op de molen reeds is beperkt door bestaande bebouwing (bijvoorbeeld in situaties direct achter en in het verlengde van bestaande hogere bebouwing).

Er is in de regels een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor hogere bebouwing dan de biotoopformule aangeeft. Bij deze afweging wordt het advies van een molendeskundige betrokken. Hiervoor zal de Slochter Molenstichting of het Groninger Molenhuis worden benaderd.

Toelichting formule:
De waarde 'n' staat voor ruwheidscategorie. Voor open gebied bedraagt deze waarde 100, voor half gesloten of ruwe gebieden 75 en voor gesloten en stedelijk gebied bedraagt de waarde 50. Door toepassing van deze variabele is de toegestane bouwhoogte in open gebieden lager dan in gesloten gebieden.

De askophoogte is de hoogte waarop de wieken zijn bevestigd, gemeten vanaf het peil van waaraf de hoogte van de in de aanhef van artikel 1.2 bedoelde bouwwerken wordt gemeten. Bij de aanwezigheid van een stelling of belt wordt deze hoogte meegeteld. De askophoogte kan op de volgende manier worden bepaald (voorbeeld op basis van de molen in Harkstede): de helft van de vlucht (20,60 m / 2 = 10,30 m) + stellinghoogte (= 5,50 m), totaal = 15,80 m (dit is de askophoogte).

6.8.8.2 Molens in of nabij het plangebied

Binnen het plangebied zijn 3 molens (grondzeilers) aanwezig , allen gelegen langs de Groenedijk. De kwaliteit van de huidige molenbiotopen is in het verleden vanwege (hoge) bomen in de nabijheid als matig gewaardeerd (rapportage inventarisatie molenbiotoop Groninger Molenhuis, 2007). De molen in Kolham valt niet onder het bestemmingsplan Buitengebied maar een deel van de molenbiotoop valt er wel binnen.

In dit bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt die een onevenredige aantasting van de molenbiotoop veroorzaken. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen het gebied dat aangeduid is als vrijwaringszone - molenbiotoop zal worden getoetst aan de regels in de algemene aanduidingsregels , indien nodig kan daarbij ook gebruik worden gemaakt van de afwijkingsbevoegdheid. Voor het afleiden van de toegestane bouwhoogte en de gebruikte ruwheidsfactor (n) wordt verwezen naar de Molenbiotoop toetsingskaart die is opgenomen in Bijlage 14 Toetsingskaart molenbiotoop van de regels.

Bij het bepalen van de ruwheidsfactor in de vrijwaringszone van de verschillende molens is rekening gehouden met het de aanwezige elementen en structuren die het zicht op de molen en de windvang al belemmeren.

  • Fraeylemamolen

Vanwege de aard van de omgeving is bij het bepalen van molenbiotoopregeling rondom de Fraeylemamolen uitgegaan van verschillende ruwheidsfactoren (n-waarden) in de vier kwadranten. Het kwadrant tussen zuidwest en noordwest is een open gebied zonder noemenswaardige obstakels vandaar de n-waarde 100. Het gebied tussen noordwest en noordoost is vrij open met enkele bossingels als obstakels en wordt aangeduid als half-open met de n-waarde 75. Aan het segment tussen noordoost en oost wordt de n-waarde 50 toegekend omdat dit gebied vrijwel geheel gesloten is door het Overbos en de rand van de woonwijk Slochteren IV. Het kwadrant tussen oost en zuidwest heeft tenslotte een vrij open karakter met verspreid liggende obstakels in de vorm van woningen en bomen en is derhalve te typeren als halfopen met n-waarde 75.

  • De Grote Poldermolen

De molenbiotoop van de Grote Poldermolen heeft een grotendeels open karakter. Alleen het gebied tussen noord en oost kent een aantal obstakels, in de vorm van laanbeplanting en bebouwing (twee agrarische bedrijven). Dit 'kwadrant' wordt dan ook aangeduid als halfopen, met een bijbehorende ruwheidsfactor van 75. Aan het overige deel van de molenbiotoop wordt een ruwheidsfactor van 100 toegekend. In het kwadrant tussen noordoost en zuidoost wordt een deel van de toekomstige woonbebouwing langs de Verlengde Veenlaan gerealiseerd. Dit gebied valt buiten het plangebied. Vanwege de bestaande laanbeplanting langs de Verlengde Veenlaan wordt voor het kwadrant N- NO een ruwheidsfactor n 75 voorgesteld.

  • De Ruiter molen

De molenbiotoop van de Ruiter molen heeft, met uitzondering van de 3 woningen direct nabij de molen, een open karakter. Gelet op deze situatie wordt voor de hele molenbiotoop een ruwheidsfactor van 100 voorgesteld.

  • Entreprise

De molenbiotoop van de Entreprise in Kolham is ruimtelijk (gelet op obstakels) vergelijkbaar met de biotoop in Overschild. Voor de ruwheidsfactor wordt dan ook aangesloten bij de toegepaste factor in Overschild (n 50). Vanwege de zeer hoge stelling (11 meter) zorgt toepassing van een vrijwaringszone in het bestemmingsplan naar verwachting niet voor planologische beperkingen. Bij het grootste deel van de bestemmingen binnen de vrijwaringszone is namelijk een bouwhoogte van ten hoogste 10 meter toegestaan (woningen en niet-agrarische bedrijven).

6.8.9 Vrijwaringszone - vaarweg

Deze gebiedsaanduiding heeft betrekking op de beheerszone langs het Eemskanaal. De zone is op de verbeelding en in de regels opgenomen. De zone heeft een breedte van 30 meter vanuit de waterlijn op zomerpeil. De gronden binnen de zone zijn mede bestemd voor de bescherming van en het veilig en doelmatig functioneren van de vaarweg. In beginsel mag binnen deze aandachtszones niet gebouwd worden, tenzij op advies van de beheerder een omgevingsvergunning kan worden afgegeven.

6.8.10 Wro zone - ontheffingsgebied -1 en wijzigingsgebied -2

Deze gebiedsaanduidingen wordt toegepast binnen de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' om het gebied aan te duiden waar onder voorwaarden, in aanvulling op het bouwvlak, uitbreiding van agrarische bebouwing kan plaatsvinden. Eén van de voorwaarden hierbij is dat wordt voldaan aan de zes ruimtelijke criteria die zijn gekoppeld aan de maatwerkbenadering voor schaalvergroting van agrarische bedrijven. In een ontheffingsgebied kan onder voorwaarden worden een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan worden verleend. Voor deze omgevingsvergunning wordt een reguliere (Wabo) voorbereidingsprocedure doorlopen. Het toestaan van bebouwing in een wijzigingsgebied kan alleen na het voeren van een wijzigingsprocedure.

6.8.11 Wro zone - wijzigingsgebied -1

Deze aanduiding wordt toegepast op percelen die onderdeel uitmaken van de gebieden die in de Structuurvisie buitengebied zijn aangewezen als kansrijke locaties voor recreatieve ontwikkelingen. Onder voorwaarden kan op deze percelen, alleen als er sprake is van bestaande bebouwing met o.a. een agrarische of woonbestemming, de bestemming worden gewijzigd naar een recreatieve bestemming ('Dagrecreatie' of 'Verblijfsrecreatie') of een bestemming 'Horeca' (categorie 1, 2 of logies). De bestaande bebouwingsmogelijkheden zijn daarbij het uitgangspunt. Daarnaast zal ondermeer voldaan moeten worden aan een goede landschappelijke inpassing, waarbij het advies van Libau wordt betrokken. In de paragraaf 5.7.4 van de planuitgangspunten wordt ingegaan op op welke gronden deze gebieden zijn aangewezen.

6.8.12 Wro zone - wijzigingsgebied -3

Deze aanduiding is toegekend aan een aantal (voormalige) agrarische bouwpercelen die in het voorgaande bestemmingsplan (Buitengebied herziening 1997) voorzien waren van een agrarische bestemming en nu vanwege het huidige gebruik zijn bestemd als 'Wonen' of 'Gemengd'. Ondanks de bestemmingswijziging hebben de percelen nog wel een agrarisch karakter. Er vindt nog hobbymatig agrarisch gebruik plaats of bedrijfsmatige activiteiten die verwant zijn aan de agrarische sector. Er is in alle gevallen ook nog (voormalige) agrarische bebouwing aanwezig en de bouwpercelen liggen in een overwegend agrarisch gebied op ruime afstand van woningen.

Op de aangeduide percelen kan onder voorwaarden de bestemming worden gewijzigd naar 'Agrarisch bedrijf'. Hierbij worden ook de zes ruimtelijke criteria gebruikt die zijn gekoppeld aan de maatwerkbenadering voor schaalvergroting van agrarische bedrijven. Daarnaast moet worden aangetoond (aan de hand van een bedrijfsplan) dat er sprake is van een reëel agrarisch bedrijf met een duurzaam toekomstperspectief.

In de onderstaande tabel staan de betreffende locaties genoemd voorzien van een korte toelichting.

Adres bouwperceel
 
Bestemming   Toelichting  
Luddeweersterweg 8, Luddeweer   Gemengd-2   hobbymatige agrarische activiteiten, caravanstalling en mini-camping
 
Oosterpaauwenweg 8, Overschild   Wonen-VAB   voormalig akkerbouwbedrijf, ruime huiskavel
 
Hondelaan 22, Schildwolde
 
Wonen-1A   schapenhouderij (hobbymatig)  
Eideweg 36, Siddeburen   Gemengd-2
 
schapenhouderij (kleinschalig), bedrijf in scheepsbouwonderdelen
 
Geerlandweg 5, Siddeburen   Wonen-1A   paarden- en schapenhouderij (hobbymatig)
 
Denemarken 2, Slochteren   Wonen-1A   voormalig akkerbouwbedrijf
 
Denemarken 11, Slochteren   Wonen-VAB   voormalig akkerbouwbedrijf, agrarische opslag van derden
 
Veendijk 2, Siddeburen   Wonen-1A   voormalig landbouwbedrijf