Plan: | Weguitbreiding rijksweg A6 traject Hollandsebrug-Havendreef |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BPalg03-vg01 |
Toetsingskader en beleid
In hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer zijn de grenswaarden op het gebied van de luchtkwaliteit vastgelegd. Daarbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk met name de grenswaarden voor stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) van belang. De wet is enerzijds gericht op het voorkomen van negatieve effecten voor de volksgezondheid. Anderzijds biedt de wet mogelijkheden om ruimtelijke ontwikkelingen te realiseren, ondanks overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Stof | Toetsing van | Grenswaarde | Geldig vanaf |
stikstofdioxide (NO2) | jaargemiddelde concentratie | 60 ìg/m³ 40 ìg/m³ |
2010 2015 |
uurgemiddelde concentratie max. 18 keer per jaar |
300 ìg/m³ 200 ìg/m³ |
2010 2015 |
|
fijnstof (PM10) | jaargemiddelde concentratie | 40 ìg/m³ | 2005 |
24-uurgemiddelde concentratie max. 35 keer per jaar |
75 ìg/m³ 50 ìg/m³ |
2005 2011 |
|
benzeen | jaargemiddelde concentratie | 10 ìg/m³ | 2005 |
jaargemiddelde concentratie | 5 ìg/m³ | 2010 |
Tabel 4.1 Grenswaarden enkele stoffen uit de Wet milieubeheer
Om bovenstaande doelen te behalen, voorziet de Wet milieubeheer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. Luchtkwaliteitseisen vormen onder de Wet milieubeheer geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling indien:
Besluit Niet in betekenende mate bijdragen
In het Besluit en de Regeling Niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) is exact vastgelegd welke typen projecten “niet in betekenende mate” bijdragen aan de luchtverontreiniging. Het gaat onder andere om:
Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan
Het project is aangemeld in het kader van het NSL, hetgeen betekent dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit worden gecompenseerd door het treffen van generieke en locatiespecifieke maatregelen. Ondanks kleine verschillen tussen de definitie van het project binnen het NSL en het daadwerkelijk gekozen alternatief, past het project binnen de kaders van het NSL. Het project als geheel voldoet daarmee aan de regelgeving op het gebied van luchtkwaliteit.
Overigens blijkt uit de berekeningen die in het kader van de trajectnota/MER zijn gemaakt, dat in de gemeente Almere ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden voor de luchtkwaliteit. Zodoende is gelet op het aspect luchtkwaliteit sprake van een goede ruimtelijke ordening.