Plan: | Almere Hout Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01 |
5.3.1 Autoverkeer
Almere Hout Noord ligt direct aan de A6 en zal op termijn worden ontsloten door de verlengde Tussenring. Door deze ligging is de wijk onderdeel van een uitgebreidere netwerkstructuur. Met de auto wordt de wijk zowel via de oostkant als de zuidkant ontsloten. De wijk heeft niet één hoofdentree, maar een aantal entrees met eigen kenmerken en herkenningspunten.
Ontsluiting Twentsekant
Het bedrijventerrein Twentsekant krijgt een eigen toegang vanuit de verlengde Tussenring. Deze toegang ontsluit ook een deel van de woonwijk.
Verkeerseffecten op de afwikkeling van het verkeer op de A6
Op het bedrijventerrein Twentsekant is het in principe mogelijk om 30 ha voor detailhandel in te richten. De verkeerseffecten van de afwikkeling van het verkeer van deze toekomstige detailhandleszone op de A6 zijn nader in beeld gebracht met behulp van een dynamisch verkeersmodel. Hiervoor is een projectgroep geformeerd bestaande uit ambtenaren van Rijkswaterstaat, de Gemeente Almere en een extern specialist dynamische verkeersmodellen. In gezamenlijk overleg zijn de kaders en randvoorwaarden vastgesteld voor de verkeersberekeningen met het dynamisch model. Centrale vraag in het verkeersonderzoek was of de verkeersafwikkeling van de detailhandelszone langs de A6 gefaciliteerd kan worden.
Om dit te onderzoeken zijn 3 modellen uitgewerkt:
Elk model is besproken, waarna er ruimte was voor optimalisering wanneer nodig. Vervolgens werd doorgegaan naar het volgende model.
De conclusie uit de verkeersberekeningen is dat de piekbelasting, veroorzaakt door de detailhandelszone op Twentsekant op zaterdagmiddag, afgewikkeld kan worden. Zelfs in het hoge scenario waarin zowel de detailhandel op Twentsekant als Almere Oosterwold volledig ontwikkeld zijn. Het verkeer op de A6 zal dus geen hinder ondervinden van de aanwezigheid van de grootschalige detailhandel.
Ontsluiting Nobelhorst
Nobelhorst krijgt vanaf de verlengde Tussenring vier toegangen, waarvan de Nobellaan en de Zuiderhoutlaan de twee belangrijkste zijn. Ook de toegang vanuit het zuiden via de Kievitsweg wordt uitgewerkt tot volwaardige entree. De lanen in de wijk vormen zo met de verlengde Tussenring en de Kievitsweg een doelmatige hoofdstructuur van stroomdreven, wijkontsluitingen-plus en gewone wijkontsluitingen. Vanuit de lanen worden de buurten direct ontsloten. Binnen de buurten kan niet worden rond gedwaald, want alle wegen leiden de gebruikers direct naar de lanen en de hoofdstructuur. De woonstraten worden allemaal dertig kilometer gebied. Verschillen in verkeersintensiteit, rijsnelheid en daarbij horende kruispunt oplossingen zullen binnen de herkenbare en doorlopende profielen worden opgelost en uitgewerkt.
5.3.2 Parkeren
De parkeerstrategie is gekoppeld aan de bebouwingstypologie volgens de parkeernormen van de gemeente, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 13 februari 2001. De kleinschalige opzet van de bebouwing maakt een grote differentiatie in parkeeroplossingen mogelijk. De parkeerstrategie voor woningen, werken en voorzieningen wordt nader uitgewerkt waarbij wordt nagestreefd dat 50 % op eigen terrein en in gebouwde voorzieningen; en 50 % in openbaar gebied wordt gesitueerd.
Voor Almere Hout Noord worden de volgende parkeernormen gehanteerd:
voorziening | parkeernorm | pp op eigen terrein | pp op openbaar gebied |
appartement (sociale huur) | 1,25 per woning | 0 | 1,25 |
appartment (vrije sector) | 1,75 per woning | 0 | 1,75 |
eengezinswoning (sociaal) | 1,5 per woning | 0 | 1,5 |
eengezinswoning (vrije sector in een rij) | 1,75 per woning | 1 | 0,75 |
eengezinswoning (vrijstaande woningen) | 2 per woning | 1 | 1 |
bedrijfsruimte | 2,4 per 100 m² bvo | ||
woon/werkeenheid | 2 per unit of 2 per 100 m² bvo |
||
kantoor met baliefunctie | 2,7 per 100 m² bvo | ||
kantoor zonder balie | 1,7 per 100 m² bvo | ||
commerciële voorz. | 2 per 100 m² bvo | ||
maatschappelijke voorz. | 3 per 100 m² bvo | ||
kerk | 0,2 per zitplaats | ||
zorgvoorziening | 2 per behandelkamer | ||
school (BO) | 4 per klaslokaal | ||
school (VO) | 1,5 per klaslokaal | ||
supermarkt | 5 per 100 m² bvo | ||
overige detailhandel | 3,3 per 100 m² bvo | ||
café | 7 per 100 m² bvo | ||
restaurant | 10 per 100 m² |
De parkeernormen van eventuele overige functies die niet in bovenstaande tabel zijn opgenomen, zijn ter bepaling door de gemeente op basis van kengetallen CROW (ASVV 2004).
Deze normen worden gebruikt voor de parkeerbalans. In de balans kan worden gerekend met dubbelgebruik, hiervoor is het noodzakelijk dat parkeerplaatsen te allen tijden openbaar toegankelijk zijn. Voor deze berekeningen worden aanwezigheidspercentages gehanteerd.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen bewoners/werknemers parkeren en bezoekersparkeren.
Voor de binnenstedelijke bedrijventerreinen (Artikel 4) en het bedrijventerrein Twentsekant (Artikel 9) is in de planregels opgenomen, dat dient te worden voorzien in ruimte voor laden en lossen en parkeren op eigen terrein. In het woongebied van Nobelhorst (Artikel 8) is ook vestiging van bedrijven mogelijk. Voor bedrijven en voorzieningen wordt ook hier uitgegaan van parkeren op eigen terrein, tenzij uit de parkeerbalans voor het te ontwikkelen plangebied blijkt dat er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is en dat voor de omliggende woningen aan de parkeernormen kan worden voldaan.
5.3.3 Langzaam verkeer
Fietsen in Almere Hout Noord is de norm; de Ontmoetingsroute speelt daarin een prominente rol. Aan deze route liggen voorzieningen, zodat deze op een snelle en verkeersveilige manier toegankelijk zijn. Behalve de Ontmoetingsroute heeft Almere Hout Noord een fietsnetwerk dat aansluit op en onderdeel vormt van het Almeerse fietsnetwerk. Via de Watersnipweg langs de Hoge Vaart en via een fietsroute langs de toekomstige busbaan wordt Hout Noord met Almere Stad verbonden. Daarnaast is er een fietsverbinding over de A6 gepland die aansluiting zal geven op het bestaande woongebied van Almere. Met de realisering van deze fietsverbinding zal ook rekening gehouden worden met de geplande verdubbeling van de A6. In de verdere uitwerking zullen goede en onbelemmerde kruisingen van het fietsnetwerk met de overige infrastructuur gerealiseerd worden.
5.3.4 Openbaar vervoer
De bus sluit direct aan op het bestaande netwerk naar Almere Stad. Deze rijdt vanaf Sallandse kant onder de A6 door het plangebied binnen, vervolgt zijn weg via de Dwarslaan over de Nobellaan, en eindigt bij de verlengde Tussenring. Hier is op termijn het treinstation gepland. De bus zal 50 kilometer per uur kunnen rijden over een eigen rijbaan, die integraal onderdeel uitmaakt van het profiel van de lanen. Bushaltes komen onder meer op de beide brinken, Twentsekant en een binnenstedelijke bedrijventerrein. Hiermee ligt het grootste deel van de wijk binnen loopafstand (500 meter) van een bushalte.
De bus zal zo spoedig mogelijk na de oplevering van de eerste woningen de wijkbewoners bedienen.