direct naar inhoud van 3.7 Veiligheid
Plan: Almere Hout Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01

3.7 Veiligheid

Externe veiligheid

Algemeen

Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's die ontstaan voor de omgeving bij het gebruik, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen zoals vuurwerk, LPG, ammoniak en munitie over weg, water en spoor en door buisleidingen.

De term 'externe' veiligheid wordt gehanteerd omdat het risico van derden (de omgeving) hierin centraal staat. Zij nemen geen deel aan de activiteit die het risico met zich meebrengt. Het gaat dus om mensen die extern zijn ten opzichte van die activiteit.

Bij onderzoek in het kader van externe veiligheid wordt onderscheid gemaakt tussen twee grootheden. Het betreft het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR). Met het GR en PR kan de relatie worden uitgedrukt tussen activiteiten met gevaarlijke stoffen en hun omgeving. De beoordeling van het risico vindt onder meer plaats op de gevolgen die ontstaan voor mensen in kwetsbare bestemmingen (wonen, kinderdagverblijf, ziekenhuis etc.) en beperkt kwetsbare bestemmingen (werken, winkels, recreëren).

Voor Hout-Noord is het volgende van belang.

Inrichtingen

In het plangebied zijn geen risicovolle inrichting(en) (d.w.z. bedrijven waarop het Besluit externe veiligheid van toepassing is) gevestigd. Evenmin valt het plangebied binnen het invloedgebied [Gebied waarin volgens de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi), personen worden meegeteld voor de berekening van het groepsrisico. Het invloedsgebied begint bij de risicobron en eindigt bij de 1% letaliteitgrens (uitgezonderd LPG-tankstations)] van een buiten het plangebied gelegen risicovolle inrichting(en). Het Besluit externe veiligheid inrichtingen is niet van toepassing.

Er zijn geen vuurwerkbedrijven en bedrijven die ontplofbare stoffen voor civiel gebruik opslaan (zoals b.v. munitie) in het plangebied gevestigd. Het Vuurwerkbesluit en de Circulaire opslag ontplofbare stoffen voor civiel gebruik, zijn niet van toepassing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0011.jpg"

Figuur: professionele risicokaart provincie Flevoland.

Transport van gevaarlijke stoffen

Buis:

In of langs het plangebied liggen geen hoge druk aardgasbuisleidingen en/of buisleidingen-stroken die voor externe veiligheid relevant zijn.

Water:

Het plangebied ligt langs de Hoge Vaart. Deze vaarweg die door de binnenvaart wordt gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, maakt deel uit van het Basisnet water.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0012.jpg"

Figuur: Basisnet water.

De Hoge Vaart is niet opgenomen in bijlage 6 van de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RNVGS). Dit betekent volgens paragraaf 6.1.3. van deze circulaire, dat het plaatsgebonden risico op het water kleiner is dan 10-6 per jaar.  En dat het groepsrisico niet beoordeeld en verantwoord hoeft te worden, omdat de hoeveelheden gevaarlijke stoffen die over deze vaarwegen worden vervoerd niet of nauwelijks van invloed zijn op het groepsrisico.

Weg:

Het plangebied ligt langs de A6 en op ca 1.000 m afstand van de A27. Deze wegen maken deel uit van het Basisnet weg en zijn opgenomen in de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RNVGS). Dit betekent volgens paragraaf 6.1.3. van deze circulaire, dat de berekening van het plaatgebonden risico achterwege kan blijven. In plaats daarvan gelden de afstanden (veiligheidszone, gemeten vanaf het midden van de weg) die in deze circulaire zijn opgenomen.

Voor de in het kader van dit bestemmingsplan relevante wegvakken van deze wegen (A6 wegvak F41 en F56 en A27 wegvak F3) gelden afstanden van 0 m. Dit betekent dat het plaatsgebonden risico vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen op het midden van deze wegvakken niet meer mag bedragen dan 10-6 per jaar. Er wordt voldaan aan de normen voor het plaatsgebonden risico.

Bij de berekening van het groepsrisico dient mede uit te worden gegaan van de in Bijlage 4 Berekening groepsrisico wegtransport vermelde vervoerscijfers voor LPG. In Bijlage 4 Berekening groepsrisico wegtransport zijn de resultaten van de groepsrisico-berekeningen opgenomen. In de bestaande situatie is het hoogste groepsrisico per km tracé ongeveer een factor 500 kleiner dan de oriëntatiewaarde. Met andere woorden in de bestaande situatie ligt het groepsrisico ruim onder de oriëntatiewaarde.