direct naar inhoud van Bijlage 4 Berekening groepsrisico wegtransport
Plan: Almere Hout Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01

Bijlage 4 Berekening groepsrisico wegtransport

Uitgangspunten:

Er zijn groepsrisicoberekeningen uitgevoerd met RBMII versie 1.3.0. Het dichtstbijzijnde weerstation is Soesterberg. Er is gebruik gemaakt van de generieke ongevalfrequentie voor het type snelweg zijnde 8,3 x 10-8 per km per jaar.

Transportaantallen vervoer gevaarlijke stoffen:

De Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat heeft op basis van uitgevoerde tellingen in 2006 en 2007, de voor risicoberekeningen benodigde jaarintensiteiten bepaald.

Weg   DVS code   Scenario   LF1   LF2   LT1   LT2   GF2   GF3  
A6   F41   2006/2007   1358   1949   17   36   0   805  
  F56   2006/2007   961   1689   17   23   0   480  
A27   F3   2006/2007   2069   1456   0   0   33   1018  

Met behulp van prognoses uit het DVS rapport 'Toekomstverkenning vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2007', zijn de transportaantallen uit 2006/2007 omgerekend naar 2020.

Weg   DVS code   Scenario   LF1   LF2   LT1   LT2   GF2   GF3  
A6   F41   2020   1561   2240   25   52     805  
  F56   2020   1105   1941   25   33     480  
A27   F3   2020   2378   1674   0   0   49   1018  

Deze toekomstverkenning gaat uit van 0% groei van de categorie GF3 (brandbaar gas, o.a. LPG). Conform de circulaire RNVGS, dient bij de berekening van het groepsrisico niet uit te worden gegaan van deze prognose, maar van de vervoerscijfers voor deze stofcategorie die zijn gebaseerd op een maximale benutting van de groeiruimte voor het vervoer. Voor de A6 en A27 bedragen deze respectievelijk 3000 en 4000 transporten per jaar.

Weg   DVS code   Scenario   LF1   LF2   LT1   LT2   GF2   GF3  
A6   F41   max. vervoersgroei   1561   2240   25   52     3000  
  F56   max. vervoersgroei   1105   1941   25   33     3000  
A27   F3   max. vervoersgroei   2378   1674   0   0   49   4000  

Wegbreedte:

De A6 zal worden verbreed. Er is met onderstaande 'gemiddelde' wegbreedten gerekend:

Weg   DVS code   Breedte  
    Huidig   Toekomstig  
A6   F41   25   60  
  F56   25   60  
A27   F3   25   25  

Modellering bevolking:

Er is een route van 1 kilometer aan weerszijden van het plangebied gemodelleerd, inclusief de bebouwing aan beide zijden van de A6 en A27 tot een afstand van ca. 1 km van de weg.

Hierbij is 'worst-case' uitgegaan van onderstaande gegevens:

  • voor bedrijventerrein Sallandsekant, Veluwsekant en bedrijventerrein Twentsekant, is conform PGS 1 deel 6 uitgegaan van een dichtheid van 80 personen per hectare (industriegebied hoge dichtheid);
  • voor woongebied Tussen de Vaarten, Filmwijk, Danswijk en het woongebied van Hout-Noord, is conform PGS 1 deel 6 uitgegaan van een dichtheid van 120 personen per hectare (stadsbebouwing);
  • voor het Weteringpark (tot en met de Waterlandseweg) is conform PGS 1 deel 6, uitgegaan van een dichtheid van 25 personen per hectare (rustige woonwijk);
  • voor het deel van het Weteringpark aan de westzijde van de Waterlandseweg, Bosgebied Buiten-Hout, het bestaande 'buitengebied' van Hout-Noord en de boszone in Hout-Noord van 5 personen/ha (woongebied, incidentele woonbebouwing).

Voor de dag- en nachtverdeling van de woon- en werkgebieden, is conform de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico uitgegaan van:

  • woningen: overdag 50% en 's nachts 100% aanwezigheid;
  • bedrijventerrein: overdag 100% en 's nachts 0% aanwezigheid.

Doorgerekende scenario's:

Er zijn drie scenario's doorgerekend:

  • 1. de huidige situatie: transportgegevens 2006/2007 en huidige bevolking;
  • 2. de autonome situatie: transportgegevens maximale vervoersgroei, verbreding A6 en huidige bevolking;
  • 3. de toekomstige situatie: transportgegevens maximale vervoersgroei, verbreding A6, huidige bevolking en realisatie van bestemmingsplan Hout-Noord.

Resultaten:

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de hoogte van het groepsrisico voor de doorgerekende scenario's in normwaarden.

Scenario   Hoogste groepsrisico per km
in normwaarde*  
huidige situatie   0,002  
autonome situatie   0,007  
toekomstige situatie   0,061  

* De normwaarde is het berekende groepsrisico gedeeld door 0,01. Een normwaarde groter dan 1 betekent een overschrijding van de oriëntatiewaarde.

In onderstaande figuur zijn de volledige groepsrisicocurven in 1 grafiek weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0026.jpg"

Figuur: Groepsrisicocurven hoogste groepsrisico per km.

In onderstaande tabel zijn de locaties waar zich het hoogste groepsrisico bevindt opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0027.jpg"
 
Locatie hoogste groepsrisico
huidige situatie






 
afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0028.jpg"   Locatie hoogste groepsrisico
autonome situatie






 
afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01_0029.jpg"   Locatie hoogste groepsrisico
toekomstige situatie






 

Hieruit blijkt, dat in de bestaande situatie het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km vrijwel buiten het plangebied ligt. Het hoogste groepsrisico per km is ongeveer een factor 500 kleiner dan de oriëntatiewaarde.

In de autonome situatie ligt het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km op ongeveer dezelfde positie. Het hoogste groepsrisico per km is ca. een factor 3,5 hoger dan in de huidige situatie. Dit wordt vooral veroorzaakt door een factor 3,5 hogere GF3-stroom op wegvak F41.

In de toekomstige situatie verschuift de ligging van het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km naar het noorden van het plangebied. Het hoogste groepsrisico per km is ca. een factor 9 hoger dan in de autonome situatie. Deze toename wordt veroorzaakt door de plan-ontwikkeling van Hout-Noord. Het hoogste groepsrisico per km is ongeveer een factor 16 kleiner dan de oriëntatiewaarde.

Conclusie:

Door de planontwikkeling van Hout-Noord neemt het groepsrisico toe, maar blijft ruimschoots onder de oriëntatiewaarde.