Plan: | Almere Hout Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP5ACPZ01-vg01 |
Uitgangspunten:
Er zijn groepsrisicoberekeningen uitgevoerd met RBMII versie 1.3.0. Het dichtstbijzijnde weerstation is Soesterberg. Er is gebruik gemaakt van de generieke ongevalfrequentie voor het type snelweg zijnde 8,3 x 10-8 per km per jaar.
Transportaantallen vervoer gevaarlijke stoffen:
De Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat heeft op basis van uitgevoerde tellingen in 2006 en 2007, de voor risicoberekeningen benodigde jaarintensiteiten bepaald.
Weg | DVS code | Scenario | LF1 | LF2 | LT1 | LT2 | GF2 | GF3 |
A6 | F41 | 2006/2007 | 1358 | 1949 | 17 | 36 | 0 | 805 |
F56 | 2006/2007 | 961 | 1689 | 17 | 23 | 0 | 480 | |
A27 | F3 | 2006/2007 | 2069 | 1456 | 0 | 0 | 33 | 1018 |
Met behulp van prognoses uit het DVS rapport 'Toekomstverkenning vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2007', zijn de transportaantallen uit 2006/2007 omgerekend naar 2020.
Weg | DVS code | Scenario | LF1 | LF2 | LT1 | LT2 | GF2 | GF3 |
A6 | F41 | 2020 | 1561 | 2240 | 25 | 52 | 805 | |
F56 | 2020 | 1105 | 1941 | 25 | 33 | 480 | ||
A27 | F3 | 2020 | 2378 | 1674 | 0 | 0 | 49 | 1018 |
Deze toekomstverkenning gaat uit van 0% groei van de categorie GF3 (brandbaar gas, o.a. LPG). Conform de circulaire RNVGS, dient bij de berekening van het groepsrisico niet uit te worden gegaan van deze prognose, maar van de vervoerscijfers voor deze stofcategorie die zijn gebaseerd op een maximale benutting van de groeiruimte voor het vervoer. Voor de A6 en A27 bedragen deze respectievelijk 3000 en 4000 transporten per jaar.
Weg | DVS code | Scenario | LF1 | LF2 | LT1 | LT2 | GF2 | GF3 |
A6 | F41 | max. vervoersgroei | 1561 | 2240 | 25 | 52 | 3000 | |
F56 | max. vervoersgroei | 1105 | 1941 | 25 | 33 | 3000 | ||
A27 | F3 | max. vervoersgroei | 2378 | 1674 | 0 | 0 | 49 | 4000 |
Wegbreedte:
De A6 zal worden verbreed. Er is met onderstaande 'gemiddelde' wegbreedten gerekend:
Weg | DVS code | Breedte | |
Huidig | Toekomstig | ||
A6 | F41 | 25 | 60 |
F56 | 25 | 60 | |
A27 | F3 | 25 | 25 |
Modellering bevolking:
Er is een route van 1 kilometer aan weerszijden van het plangebied gemodelleerd, inclusief de bebouwing aan beide zijden van de A6 en A27 tot een afstand van ca. 1 km van de weg.
Hierbij is 'worst-case' uitgegaan van onderstaande gegevens:
Voor de dag- en nachtverdeling van de woon- en werkgebieden, is conform de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico uitgegaan van:
Doorgerekende scenario's:
Er zijn drie scenario's doorgerekend:
Resultaten:
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de hoogte van het groepsrisico voor de doorgerekende scenario's in normwaarden.
Scenario | Hoogste groepsrisico per km in normwaarde* |
huidige situatie | 0,002 |
autonome situatie | 0,007 |
toekomstige situatie | 0,061 |
* De normwaarde is het berekende groepsrisico gedeeld door 0,01. Een normwaarde groter dan 1 betekent een overschrijding van de oriëntatiewaarde.
In onderstaande figuur zijn de volledige groepsrisicocurven in 1 grafiek weergegeven.
Figuur: Groepsrisicocurven hoogste groepsrisico per km.
In onderstaande tabel zijn de locaties waar zich het hoogste groepsrisico bevindt opgenomen.
|
Locatie hoogste groepsrisico huidige situatie |
Locatie hoogste groepsrisico autonome situatie |
|
Locatie hoogste groepsrisico toekomstige situatie |
Hieruit blijkt, dat in de bestaande situatie het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km vrijwel buiten het plangebied ligt. Het hoogste groepsrisico per km is ongeveer een factor 500 kleiner dan de oriëntatiewaarde.
In de autonome situatie ligt het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km op ongeveer dezelfde positie. Het hoogste groepsrisico per km is ca. een factor 3,5 hoger dan in de huidige situatie. Dit wordt vooral veroorzaakt door een factor 3,5 hogere GF3-stroom op wegvak F41.
In de toekomstige situatie verschuift de ligging van het trajectdeel met het hoogste groepsrisico per km naar het noorden van het plangebied. Het hoogste groepsrisico per km is ca. een factor 9 hoger dan in de autonome situatie. Deze toename wordt veroorzaakt door de plan-ontwikkeling van Hout-Noord. Het hoogste groepsrisico per km is ongeveer een factor 16 kleiner dan de oriëntatiewaarde.
Conclusie:
Door de planontwikkeling van Hout-Noord neemt het groepsrisico toe, maar blijft ruimschoots onder de oriëntatiewaarde.