direct naar inhoud van 5.2 Verkeer
Plan: Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3APQ01-vg02

5.2 Verkeer

Autoverkeer

Ontsluiting

Passend binnen duurzaam-veilig is er in Almere sprake van een zelfverklarende infrastructuur:

  • stroomwegen (A6, A27, Hogering/ Buitenring/ Tussenring/ Waterlandseweg) = verkeersader
  • gebiedsontsluitingswegen (dreven) = verkeersader
  • erftoegangswegen (buurtwegen/woonstraten) = verblijfsgebied

De kruispunten van de Almeerse gebiedsontsluitingswegen zijn uitgevoerd in de vorm van rotondes of, in het geval van hoge verkeersintensiteiten, als VRI. De verblijfsgebieden hebben zo veel mogelijk autoaansluitingen op de gebiedsontsluitingswegen (om de 250 à 400 m). Doorgaand autoverkeer is in het verblijfsgebied afwezig. Het gebied is ingericht met ondermeer 30 km/h-poorten en drempels.

Ten noorden van het plangebied ligt de Buitenring. Via deze stroomweg bereikt men binnen enkele minuten de snelweg A6. In het centrum wordt het plangebied doorsneden door de Evenaar en de Kalenderweg. De Evenaar is circa 3 km lang en ontsluit het grootste deel van Almere Buiten met elkaar. Verder bevinden zich vooral aan de randen van het plangebied een aantal buurtwegen en woonstraten.

Snelheid

voor de stroomwegen in Almere geldt een maximum snelheid van 80 km/h, of in het geval van een snelweg 100-120 km/h. Op de gebiedsontsluitingswegen bedraagt de maximum snelheid 50 km/h en de verblijfsgebieden kennen, passend binnen duurzaam-veilig, een maximum snelheid van 30 km/h. Het gebied is via het bestaande wegennet te bereiken. De snelheid van alle wegen in het plangebied is maximaal 30 km/h. Uitzondering hierop vormen de Evenaar en de Kalenderweg waar maximaal 50 km/h mag worden gereden.

Parkeren

Over het gehele plangebied kan op openbare wegen geparkeerd worden. Verspreid bevinden zich diverse parkeerterreinen. Daarnaast kan op eigen terrein worden geparkeerd. In het nieuwbouwblok in het centrumgebied zullen circa 210 nieuwe parkeerplaatsen komen. De Havenkomlocatie zorgt verder nog voor een uitbreiding van parkeerplaatsen.

 Openbaar vervoer

In Almere is de Flevospoorlijn de hoofddrager voor de stedelijke ontwikkeling. Op termijn worden de Houtlijn en de IJmeerlijn hieraan toegevoegd.Voor de Flevospoorlijn geldt een strategische reservering (vrijwaringszone) zoals bedoeld in het NVVP (Nationaal Verkeers- en Vervoersplan). Het plangebied wordt in het centrum door de spoorlijn doorsneden, waardoor het in twee delen wordt opgesplitst. Het gebied is verder tussen de twee stations Almere Buiten en Oostvaarders gelegen.

Op het onderliggende schaalniveau gelden de vrijliggende busbanen als hoofddragers voor de ontwikkeling van de wijken. De buslijnen lopen midden door de wijken. De haltes aan de busbanen liggen op een onderlinge afstand van gemiddeld 600 m en hebben een invloedsgebied van circa 400 m (acceptabele loopafstand). Zeker 90% van de woningen en 75% van de arbeidsplaatsen liggen binnen 400 m afstand van een bushalte. Het gebied is goed met de diverse buslijnen die door Almere Buiten rijden te bereiken. In het plangebied zelf bevinden zich geen bushaltes.

Langzaam verkeer

Fietser

De fietser is in Almere net zo belangrijk als auto en bus. Daarom heeft de stad een uitgebreid netwerk van fietspaden waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen doorstroomassen en hoofdfietsroutes. De doorstroomassen vormen de slagaders in het netwerk met rechtstreekse vrijliggende routes tussen de kernen, de centra en de woongebieden. Deze routes zijn voorzien van verlichting en kruisen de gebiedsontsluitingswegen ongelijkvloers. De hoofdfietsroutes zijn ook vaak vrijliggend dan wel gecombineerd met rustige woonstraten. Door het plangebied lopen in alle richtingen een aantal fietsroutes.

Voetganger

Het gehele plangebied is ook voorzien van een uitgebreid net van voetgangerswegen. Er bevinden zich een groot aantal voet- en fietsbruggen in het gebied, waardoor de bereikbaarheid van het gebied voor langzaam verkeer optimaal is.