Plan: | De Wierden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP1N03-vg01 |
In Titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer worden normen gesteld aan de luchtkwaliteit wat betreft een zestal stoffen. Voor de normen voor zwaveldioxide, koolmonoxide, benzeen en lood geldt dat overschrijding daarvan in Nederland nauwelijks valt te verwachten. De norm voor stikstofdioxide (NO2) wordt in Nederland met name in de directe omgeving van drukke (snel)wegen overschreden. De norm voor fijn stof (PM10) wordt eveneens op diverse locaties overschreden.
In de Wet milieubeheer is indirect een koppeling gelegd met ruimtelijke plannen. Deze koppeling houdt in dat bij het voorbereiden van ruimtelijke plannen, waaronder een bestemmingsplan, de gevolgen voor de luchtkwaliteit moeten worden onderzocht. De gevolgen hangen direct samen met de eventuele verkeersaantrekkende werking van het plan ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan. Bij de start van een project moet onderzocht worden of het effect relevant is voor de luchtkwaliteit. Hierbij moet aannemelijk gemaakt worden dat luchtkwaliteit 'niet in betekende mate' aangetast wordt. Daartoe is een algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate' (Besluit NIBM) vastgesteld waarin de uitvoeringsregels zijn vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM. 'Niet in betekende mate' is sinds de inwerkingtreding van het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL) gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10.
In de “Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)” wordt aangegeven op welke manier snel kan worden vastgesteld of de bijdrage van een nieuwbouwproject op de luchtkwaliteit valt onder de term 'niet in betekende mate'. De bijlage geeft een harde omschrijving van een aantal gevallen. Voor woningbouw bijvoorbeeld geldt bij één ontsluitingsweg een aantal van 1.500 nieuwe woningen netto (vervanging van bestaande woningen geldt als bijdrageneutraal). Bij twee ontsluitingswegen geldt een aantal van 3.000 woningen.
Om inzichtelijk te maken of het project al of niet in betekenende mate van invloed is op de luchtkwaliteit van de omgeving is hieronder een vergelijking gemaakt van het aantal verkeersbewegingen van het project ten opzichte van het aantal verkeersbewegingen van 1.500 woningen bij één ontsluitingsweg, zoals genoemd in de bijlage bij de Regeling.
Volgens de gangbare kengetallen is sprake van een verkeersproductie van vijf tot zes verkeersbewegingen per woning per etmaal. Voor 1.500 woningen gaat het derhalve om 7.500 tot 9.000 verkeersbewegingen per etmaal. Het bestemmingsplan maakt circa 220 nieuwe woningen mogelijk. Een deel van deze woningen vervangt bestaande andere functies, zoals een gezondheidscentrum en een supermarkt. Deze functies kennen een veel grotere verkeersaantrekkende werking dan woningen. De verwachting is dan ook dat de verkeersproductie binnen het plangebied van dit bestemmingsplan in de nieuwe situatie minimaal toe of zelfs af zal nemen. Door de ontwikkelingen van De Laren met woningen en diverse voorzieningen, zal het verkeer in De Wierden, vanwege de nieuwe (auto) verkeersverbinding tussen beide plangebieden wel toenemen. De toename is met 720 extra verkeersbewegingen per etmaal echter gering en zal niet tot een noemenswaardige verslechtering van de luchtkwaliteit leiden. Deze toename heeft betrekking op de nieuwe verbindingsweg tussen De Wierden en De Laren. De toename op overige wegen binnen het plangebied van De Wierden is veel geringer. In ieder geval bedraagt de verkeersproductie van de nieuwe ontwikkelingen veel minder dan bovengenoemde 7.500 tot 9.000 verkeersbewegingen per etmaal.
Afbeeldingen: Verkeersproductie huidige (links) en toekomstige situatie (rechts)
Het voorliggende plan valt daarom onder de kwalificatie "Niet in betekenende mate", dat wil zeggen dat het geen bijdrage levert aan een eventuele verslechtering van de luchtkwaliteit in de directe omgeving.