Plan: | De Laren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0034.BP1ELMN01-vg02 |
Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's die burgers lopen vanwege gebruik, opslag en transport (weg, water, spoor en buisleidingen) van gevaarlijke stoffen zoals vuurwerk, LPG en benzine. De term 'externe' veiligheid wordt gehanteerd omdat het risico van derden (de omgeving) hierin centraal staat. Zij nemen geen deel aan de activiteit die het risico met zich meebrengt. Het gaat dus om mensen die extern zijn ten opzichte van die activiteit.
Om individuele burgers tegen de risico's van het gebruik en het transport van gevaarlijke stoffen te beschermen geldt er een wettelijk basisbeschermingsniveau. Deze is vervat in het plaatsgebonden risico (PR), waarbij als grenswaarde geldt dat de kans dat iemand op een bepaalde plek overlijdt door een ongeval met een gevaarlijke stof niet groter mag zijn dan één op de miljoen per jaar.
Naast de bescherming van het individu geldt er een ook verantwoordingsplicht voor activiteiten met gevaarlijke stoffen waarbij een groep mensen kan overlijden; het groepsrisico (GR). Deze verantwoordingsplicht houdt in, dat de wijziging van het groepsrisico ten gevolge van een ruimtelijk plan moet worden onderbouwd én verantwoord. Hierbij is de oriëntatiewaarde een soort ijkpunt voor de omvang van het groepsrisico.
Inventarisatie van risicobronnen:
Inrichtingen:
In het plangebied (of in de omgeving) zijn geen risicovolle inrichtingen aanwezig. Het bestemmingsplan De Laren maakt de vestiging van nieuwe risicovolle inrichtingen - of overige inrichtingen waarvoor veiligheidsafstanden gelden - niet mogelijk. Ook worden in het bestemmingsplan geen beperkt- en kwetsbare objecten binnen het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen en/of binnen de veiligheidsafstand van overige inrichtingen geprojecteerd.
Met een risicovolle inrichting wordt gedoeld op een inrichting, bij welke ingevolge het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (Besluit van 27 mei 2004, Staatsblad 2004, nr. 250, laatstelijk gewijzigd bij Besluit van 11 februari 2011, Staatsblad 2011, nr. 104) een grenswaarde, richtwaarde voor het risico c.q. een risicoafstand moet worden aangehouden bij het in het bestemmingsplan toelaten van kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten.
De veiligheidsafstand, is de afstand die in verband met externe veiligheid ten minste moet worden aangehouden tot (geprojecteerde) kwetsbare objecten.
Onder kwetsbare objecten vallen zaken zoals een woningen, scholen, kinderdagverblijven, bejaardenhuizen, ziekenhuizen, verpleeghuizen en kantoren met een bruto vloeroppervlakte van meer dan 1.500m2 bvo (artikel 1, eerste lid, aanhef en onder b, van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)).
Onder beperkt kwetsbare objecten vallen zaken zoals bedrijfsgebouwen, kantoren met een bruto vloeroppervlakte van minder dan 1.500 m2, (kleine) winkels, sporthallen, zwembaden, speeltuinen (artikel 1, eerste lid, aanhef en onder l, van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi))
Met het begrip ínvloedsgebied wordt verstaan het gebied waarin volgens de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi), personen worden meegeteld voor de berekening van het groepsrisico (artikel 1, eerste lid, aanhef en onder k, van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)).Het invloedsgebied begint bij de risicobron en eindigt als uitgangspunt bij de 1% letaliteitsgrens (uitgezonderd LPG tankstations). In de praktijk wordt voor transportroutes 200 m en voor LPG tankstations 150 m gehanteerd. Het 200 m criterium komt uit de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (verder circulaire RNVGS): ''Er hoeven in principe geen beperkingen aan het ruimtegebruik te worden gesteld in een gebeid dat op meer dan 200 m van een route of tracé ligt.
Bron: provinciale risicokaart
Transport:
Vervoer over het water
Buiten het plangebied op een afstand van meer dan 400 m ligt het Gooimeer. Deze binnenvaarweg wordt gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en maakt deel uit van het Basisnet water. Er liggen geen wacht- en ketelligplaatsen langs deze corridor.
De vaarroute door het Gooimeer is niet opgenomen in bijlage 6 van de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RNVGS). Dit betekent volgens paragraaf 6.1.3. van deze circulaire, dat het plaatgebonden risico op het water kleiner is dan 10-6per jaar. En dat het groepsrisico niet beoordeeld en verantwoord hoeft te worden, omdat de hoeveelheden gevaarlijke stoffen die over deze vaarweg wordt vervoerd niet of nauwelijks van invloed is op het groepsrisico.
Kaart Basisnet water. De route door het Gooimeer (groen) is een binnenvaartcorridor zonder toetsafstand. (bron: definitief ontwerp Basisnet Water).
Vervoer over het spoor
Buiten het plangebied op een afstand van ca. 2,4 km ligt de Flevolijn.
Over de Flevolijn zal in de toekomst (naar verwachting vanaf 2015) transport van gevaarlijke stoffen gaan plaatsvinden. Conform het (concept) Besluit transportroutes externe veiligheid (verder Btev) en de circulaire RNVGS. Indien het plangebied waarop het ruimtelijk besluit betrekking heeft in zijn geheel op meer dan 200 m van de transportroute ligt, hoeft het groepsrisico niet te worden verantwoord, vanwege de verwaarloosbare invloed van een dergelijke ruimtelijke ontwikkeling aan de hoogte van het groepsrisico.
Er geldt wel verantwoording over de gevolgen van het voorgenomen besluit voor de mogelijkheden voor de rampenbestrijding en de zelfredzaamheid van mensen, conform Btev en circulaire RNVGS, indien het plangebied binnen het invloedsgebied van de transportroute ligt.
Over de Flevolijn worden volgens de 'Marktverwachting vervoer gevaarlijke stoffen per spoor', van ProRail uit 2007 de onderstaande stoffen vervoerd (met bijbehorende 1%-letaliteitsafstanden volgens het 'Rekenprotocol Vervoer Gevaarlijke Stoffen per Spoor'):
Stofcategorie | Voorbeeldstof | Invloedsgebied (1% letaliteit) |
A, brandbare gassen | LPG, propaan | ca. 300 m |
B, giftige gassen | Ammoniak | ca. 1.500 m |
C3, zeer brandbare vloeistoffen | Benzine | ca. 30 m |
D3, giftige vloeistoffen | Acrylnitril | ca. 250 m |
D4, zeer giftige vloeistoffen | Fluorwaterstof | ca. 3.000 m |
Het plangebied De Laren ligt dus alleen binnen het invloedsgebied van het scenario van het vrijkomen een zeer giftige vloeistof.
Afweging bevoegd gezag ten aanzien van vervoer gevaarlijk stoffen over het spoor:
De beperkte ruimtelijke ontwikkelingen in het overwegend bestaande al ingevulde stadsdeel Almere-Haven en de grote afstand tot het spoor (ongeveer 2,4 km) leiden naar verwachting tot een verwaarloosbare invloed:
Conclusie ten aanzien van vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor:
Er worden geen ruimtelijke maatregelen in dit bestemmingsplan getroffen om de zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid te verhogen voor het scenario van het vrijkomen van zeer giftige vloeistoffen.
Het team Kenniscentrum van Brandweer Flevoland heeft het concept ontwerp bestemmingsplan beoordeeld conform Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI), artikel 12, lid 3, en stemt in met de gegeven inventarisatie en beoordeling van de externe veiligheidsrisico's.
Vervoer over de weg
Buiten het plangebied op een afstand van ca. 550 m ligt de A6. Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied (zie onderstaande tabel) van deze transportas, maar buiten de 200 m van deze transportroute. Evenmin ligt het plangebied binnen het invloedsgebied van overige wegen waarover significant transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
Over het hier relevante wegvak van de A6 vindt transport van onderstaande stoffen plaats:
Weg | DVS code | Scenario | LF1 | LF2 | LT1 | LT2 | GF2 | GF3 |
A6 | F41 | 2006/2007 | 1358 | 1949 | 17 | 36 | 0 | 805 |
Bron: De Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat heeft op basis van uitgevoerde tellingen in 2006 en 2007, de voor risicoberekeningen benodigde jaarintensiteiten bepaald.
Tabel met bijbehorende 1% letaliteitsafstanden:
Stofcategorie | 1% letaliteisafstand (m) | Stofcategorie | 1% letaliteitsafstand |
LF1 | 50 | GF1 | 50 |
LF2 | 50 | GF2 | 250 |
LT1 | 750 | GF3 | 350 |
LT2 | 900 | GT2 | 200 |
LT3 | enkele km | GT3 | 550 |
LT4 | enkele km | GT4 | enkele km |
GT5 | enkele km |
Bron: De Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat 'Programma van eisen voor een nieuwe externe veiligheid risicoanalyse op de weg', 2009.
Het plangebied De Laren ligt dus alleen binnen het invloedsgebied van het scenario van het vrijkomen van de stofcategorieën LT1 en LT2 : giftige vloeistoffen.
Afweging bevoegd gezag ten aanzien van vervoer gevaarlijk stoffen over de weg:
De beperkte ruimtelijke ontwikkelingen in het overwegend bestaande al ingevulde stadsdeel Almere-Haven en de grote afstand tot de snelweg A6 (ongeveer 550 m) leiden naar verwachting tot een verwaarloosbare invloed:
Conclusie ten aanzien van vervoer gevaarlijke stoffen over de weg.
Er worden geen ruimtelijke maatregelen in dit bestemmingsplan getroffen om de zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid te verhogen voor het scenario het vrijkomen van giftige vloeistoffen.
Het team Kenniscentrum van Brandweer Flevoland heeft het concept ontwerp bestemmingsplan beoordeeld conform Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI), artikel 12, lid 3, en stemt in met de gegeven inventarisatie en beoordeling van de externe veiligheidsrisico's.
Buisleidingen:
Buiten het plangebied op een afstand van ca. 450 m ligt een buisleiding N-533-19-KR-015. Uit eerder uitgevoerde berekeningen met het rekenpakket CAROLA is gebleken, dat deze leiding geen plaatsgebonden risicocontour (PR) van 10-6/jaar heeft. En dat het invloedgebied ca. ca. 190 m bedraagt. Het besluit externe veiligheid buisleidingen is niet van toepassing.
Ligging plangebied t.o.v. buisleiding (blauw) en invloedsgebied (rode gebied) [bron: CAROLA, gemeente Almere]