direct naar inhoud van 4.6 Tijdelijke verkeersontsluiting Meerstad
Plan: Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va

4.6 Tijdelijke verkeersontsluiting Meerstad

Op de gronden gelegen tussen de A7 en de noordwestelijke plangrens is de aanleg van een tijdelijke verkeersontsluiting voor Meerstad voorzien.

Meerstad is een project voor wonen en leven. Het plan voor Meerstad voorziet onder andere in de bouw van 10.000 woningen, een groot meer en veel natuur. Afronding van de realisatie van het plan is voorzien in 2030. In een separate bijlage van dit bestemmingsplan is een onderbouwing gegeven van de noodzaak, de locatie, de inrichting en de ruimtelijke aanvaardbaarheid van de ontsluiting. Een korte samenvatting is weergegeven in deze paragraaf.

Door de extra verkeersgroei die Meerstad met zich meebrengt zijn nieuwe verkeersontsluitingen nodig. Bestaande wegen in het plangebied zouden anders de verkeersgroei onvoldoende kunnen opvangen waardoor er bereikbaarheids- en leefbaarheidproblemen voor een grote groep mensen zouden ontstaan. Voor de ontsluiting van Meerstad-Midden zijn twee hoofdontsluitingswegen gepland:

  • de noordelijke ontsluitingsweg op de Oostelijke ringweg bij Groningen, en
  • de zuidelijke ontsluitingsweg op de Rijksweg A7.

De zuidelijke ontsluitingsweg wordt voorzien ten zuidwesten van Harkstede op de A7 en zal een directe verbinding vormen met de A7 voor de gebieden rondom het lint van de Hoofdweg en Harkstede. Het is gewenst met de aanleg van het knooppunt Harkstede te starten aan het einde van de planperiode van het bestemmingsplan Meerstad- Midden (rond 2018). Om het bestaande wegennet in een vroeg stadium al te kunnen ontlasten van vooral het bouwverkeer, maar ook van het aangroeiende reguliere "bewoners"verkeer, is een vroegtijdige aansluiting van de zuidelijke hoofdontsluitingsweg op de A7 gewenst. Totdat de structurele verbinding met de A7 (via het knooppunt Harkstede) is gerealiseerd, is daarom een tijdelijke ontsluitingsweg nodig. Deze weg is voorzien parallel langs de A7 en sluit aan op de A7 middels het knooppunt Engelbert (zie kaart Tijdelijke ontsluiting). Voor zover de tijdelijke ontsluiting is gelegen binnen de grenzen van de gemeente wordt die in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0035.jpg"

Kaart: Tijdelijke ontsluiting

Door de aanleg van de tijdelijke ontsluiting kan het verkeer afkomstig van de A7 via de bestaande aansluiting Engelbert (van het Euvelgunnetracé) naar het Meerstadgebied geleid worden. Dit zal gebeuren via een parallelweg aan de noordkant langs de A7, onder het viaduct van de Engelberterweg door naar de Hoofdweg toe. De weg wordt toegankelijk voor alle verkeer.

Er zijn verschillende verkeerskundige onderzoeken uitgevoerd om de verkeerseffecten van de weg inzichtelijk te maken. De ontwikkeling van het verkeer is afhankelijk van de fasering van de woningbouw en de aanleg van nieuwe infrastructuur. Per tijdsperiode zal daardoor een ander verkeersbeeld ontstaan.

WOORTMANSDIJK

Van groot belang is in hoeverre sluipverkeer over de Engelberterweg of op de wegen ten zuiden van de A7 plaats kan vinden. De weg krijgt geen directe aansluiting op de Engelberterweg. Theoretisch zou men echter vanaf Waterhuizen via de Woortmansdijk en het bestaande viaduct over de A7, de Engelberterweg naar Engelbert kunnen rijden en daarna via de Hoofdweg op de parallelweg en bij het knooppunt Engelbert op de A7 kunnen komen. Dit is een dusdanige omweg dat men sneller van de Rijksweg langs het Winschoterdiep naar de Europaweg kan rijden. De route Waterhuizen naar knooppunt Engelbert A7 via de parallelweg is 9 kilometer, de route Waterhuizen naar het knooppunt Engelbert A7 via de Rijksweg is ruim 4 kilometer. Daar komt bij dat er gewerkt wordt aan een verbetering van de verkeersdoorstroming bij het Julianaplein in Groningen. Hierdoor zal er minder aanleiding zijn om op zoek te gaan naar sluiproutes. Hierdoor wordt er geen sluipverkeer over de Woortmansdijk verwacht. Ook de modelmatige verkeersstudie die is uitgevoerd in het kader van Meerstad geeft op de Woortmansdijk geen significante verandering te zien. De modelberekening laat zien dat de verkeersintensiteit in 2019 (1100 motorvoertuigen per etmaal) op de Woortmansdijk nagenoeg gelijk is aan de verkeersintensiteit van 2004 (1200 motorvoertuigen per etmaal). Ook na de definitieve aansluiting op de A7 geeft de studie geen grote verandering te zien op de Woortmansdijk. Dit is echter pas later aan de orde.

LANDSCHAP EN ECOLOGIE

De tijdelijke ontsluiting past binnen rijks- en provinciaal beleid waarin de gebiedsontwikkeling van Meerstad en de daarbij benodigde infrastructurele ontsluiting is opgenomen. Het huidige gebruik van het gebied bestaat uit landbouw en productiebos. Het gebied kent een open karakter, maar wordt doorsneden door de A7. De nieuw aan te leggen parallelweg wordt direct langs de A7 gelegd, waardoor het landschap zo min mogelijk wordt verstoord. De ontsluiting brengt dus geen onevenredige aantasting van het landschap met zich mee.

Ten oosten van Meerstad wordt, nabij Westerbroek, een robuuste verbindingszone gerealiseerd (zie paragraaf 4.3.3) tussen de Ecologische Hoofdstructuur gebieden Zuidlaardermeergebied en Midden-Groningen. Deze robuuste verbindingszone en de EHS-gebieden die daardoor verbonden worden, liggen op grote afstand van de tijdelijke ontsluitingsweg. De aanleg van de tijdelijke ontsluiting heeft dan ook geen gevolgen voor de EHS en de aan te leggen robuuste verbindingszone.

In Hoofdstuk 5 wordt nader onderbouwd dat de aanleg van de weg voldoet aan de te stellen milieunormen.