direct naar inhoud van 5.3 Overleg
Plan: Bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP521Sontweggebied-vg01

5.3 Overleg

De Gasunie

De Gasunie verzoekt om:

  • a. gelet op de veiligheidsaspecten die gelden voor het gasontvangstation (GOS) in het plangebied, het GOS afzonderlijk te bestemmen als “Bedrijf-Gasontvangstation” en regels toe te voegen overeenkomstig bijgevoegd tekstvoorstel, de hoogte van erf- en terreinafscheidingen rond het GOS op 3 meter te stellen en ter bescherming van de aanwezige leidingen en het station een dubbelbestemming Leiding-Gas met een belemmeringenstrook van 5 meter rondom het GOS op te nemen;
  • b. de leidingstrook voor gas op de verbeelding te verbinden, zodat er een aaneengesloten bestemming ontstaat.

Gemeentelijke reactie

Het gasontvangstation is in het bestemmingsplan voorzien van de aanduiding 'nutsvoorziening', zoals dat in de gemeente Groningen gebruikelijk is ten behoeve van gebouwen voor nutsvoorzieningen. Aan deze aanduiding nutsvoorziening zijn reeds regels gekoppeld, waardoor het station qua bebouwingseisen van een conserverende regeling is voorzien, overeenkomstig de wens van de Gasunie. Ter verdere bescherming van de aanwezige leidingen is het plan aangepast op de volgende punten: de dubbelbestemming Leiding-Gas is met een belemmeringenstrook van 5 meter rond het GOS opgenomen en de regels voor 'bouwwerken, geen gebouw zijnde' zijn uitgebreid (artikel 6). Voorts is de leidingstrook voor gas verbonden. Wij zijn van mening dat de regeling zoals deze nu is opgenomen voldoende waarborgen biedt voor het goed en veilig functioneren van het station.

Conclusie

Met uitzondering van het toekennen van een afzonderlijke bestemmingsbenaming voor het GOS kunnen wij instemmen met deze reactie.

De provincie Groningen

De opmerkingen van de provincie zijn de volgende.

  • a. Voor het veilig en onbelemmerd functioneren van de vaarwegen die grenzen aan het plangebied dient een oeverstrook van 10 meter bebouwingsvrij te blijven (vanuit de vaarweg, zo blijkt uit nader overleg met de provincie d.d. 1 november 2012). Bouwwerken zijn alleen toegestaan na voorafgaande toestemming van de vaarwegbeheerder.
  • b. In de toelichting wordt geen melding gemaakt van de Oostersluis en de ligplaats gevaarlijke stoffen; binnen een straal van 100 meter is geen woningbouw toegestaan.
  • c. Voor het in het plan aanwezige Shell LPG-station en de aanwezige hogedrukaardgas-buisleiding is een groepsrisicoverantwoording in het plan nodig.
  • d. Geadviseerd wordt toe te lichten welke gevolgen de onttrekking van het industrieterrein ten noorden van het Eemskanaal heeft voor het leefklimaat van de nabijgelegen geluidsgevoelige bestemmingen.
  • e. Tijdens het overleg d.d. 1 november 2012 is door de provincie aanvullend gewezen op de noodzaak het op grond van het bestemmingsplan toegestane paviljoen Eemskanaal noordzijde in de bocht Eemskanaal-Van Starkenborghkanaal uit het plan te verwijderen in verband met de zichtlijnen voor het vaarverkeer.

Gemeentelijke reactie

Ad a. Naar aanleiding van het schriftelijke vooroverlegadvies heeft aanvullend mondeling overleg plaatsgevonden met de provincie. De bouwgrenzen langs de betreffende vaarwegen zijn overeenkomstig de adviezen van de provincie aangegeven op de verbeelding en in artikel 23 (in samenhang met de verbeelding) is een regeling 'vrijwaringszone - vaarweg' opgenomen ten behoeve van de bestemming Dienstverlening en, aan het Winschoterdiep, de bestemming Bedrijventerrein-2. Ter plaatse van de Hunzehaven en in de bestemmingen Groen en Verkeer is een dergelijke zone overbodig, vanwege de grote afstand tot de vaarweg respectievelijk het niet toestaan van relevante bebouwing in de zone.

Ad b. Naar aanleiding van de opmerking inzake de ligplaats gevaarlijke stoffen is de tekst van het bestemmingsplan aangevuld betreffende de kegelligplaats. Binnen een straal van 100 meter is woningbouw reeds uitgesloten op grond van de bestemming(somschrijving).

Ad c. In de ontwerp-versie van dit bestemmingsplan is de verantwoording van het groepsrisico opgenomen; zie paragraaf 3.5.4, bijlage 3 bij de toelichting en de afzonderlijk toegevoegde, bij het plan behorende bijlage met onderliggend onderzoek.

Ad d. Door het verleggen van de grens van het industrieterrein zal de feitelijke geluidsbelasting op de woningen niet toenemen. En, hoewel dit buiten het kader van dit bestemmingsplan valt: de Damsterdiepzone zal de komende jaren steeds meer de functie wonen krijgen. Hierdoor zal op termijn de geluidsbelasting op de woningen verder afnemen. Deze tekst is opgenomen in paragraaf 3.5.2.

Ad e. Het paviljoen is van de verbeelding geschrapt.

Conclusie

Wij kunnen instemmen met de reactie van de provincie. Het plan is overeenkomstig aangepast.

De brandweer

De brandweer adviseert aanpassingen van het bestemmingsplan op de volgende punten.

  • a. Wat betreft de Externe veiligheidsparagraaf en de Veiligheidsstudie: de N46 moet consequent als risicobron worden genoemd; de hogedrukbuisleiding in het plangebied moet worden aangeduid als N-505-41-KR-065; EMG (op- en overslag van granen) behoeft niet meer vermeld te worden als risicobron, want deze is niet meer aanwezig.
  • b. De 'GR-berekening LPG-tankstation Europaweg te Groningen' moet nog worden opgenomen in het definitieve bestemmingsplan.
  • c. Geconcludeerd wordt dat een verantwoording van de groepsrisico's van diverse risicobronnen, zowel binnen als buiten het plangebied, nodig is. Ter ondersteuning van de gemeente bij de verantwoording van het groepsrisico zijn de mogelijkheden voor bestrijding en zelfredzaamheid beoordeeld. Uit deze beoordeling volgt het advies om in de uitvoeringsfase het gebied van de geplande nieuwbouw te voorzien van adequate bluswatervoorzieningen en het advies te vertalen naar het bestemmingsplan en te laten meewegen in de verantwoording van het groepsrisico.
  • d. Geadviseerd wordt om ten behoeve van de nieuwe hoogbouw ten oosten van de bestaande hoogbouw aan de 'Kop van Oost' bijzondere woonvormen in de regels uit te sluiten om een grote concentratie van verminderd zelfredzame personen te voorkomen.

Gemeentelijke reactie

Wij stemmen in met de adviezen van de brandweer, genoemd onder a, b en c (zie ook hiervoor de gemeentelijke reactie op de opmerkingen van de provincie).

Ad d. Onder de bestemmingsomschrijving 'bijzondere vormen van huisvesting' van de bestemming Wonen zijn (zorg)instellingen voor verminderd zelfredzame personen, zoals zieken, handicapten of ouderen, niet toegestaan; deze vallen onder de hier niet toegestane functie 'maatschappelijke

doeleinden. Dit betekent dat voor vestiging van grotere groepen verminderd zelfredzame personen niet behoeft te worden gevreesd. Uiteraard kunnen individuele verminderd zelfredzame personen niet in hun vrijheid worden beperkt zich hier te vestigen.

Conclusie

Het bestemmingsplan is aangepast ten aanzien van de punten a, b en c overeenkomstig het advies en voorts qua strekking ten aanzien van punt d.

De waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa's

De waterschappen verzoeken de waterkeringzone op de verbeelding aan te geven en in de relevante teksten en regels daaraan aandacht te geven.

Waterschap Noorderzijlvest verzoekt in de waterparagraaf de functie van het boezemwater, c.q. waterberging, aan te geven.

Gemeentelijke reactie

Wij kunnen instemmen met de reactie van de waterschappen.

Conclusie

Het bestemmingsplan is overeenkomstig aangepast (artikel 18, verbeelding en waterparagraaf).