Plan: | Bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP521Sontweggebied-vg01 |
Op 21 augustus 2012 is het voorontwerp-bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep vrijgegeven voor inspraak en vooroverleg.
De formele inspraakperiode van vier weken is van start gegaan op 7 september 2012 na een advertentie in de Gezinsbode. Het betrof uitsluitend schriftelijke en digitale inspraak. Er zijn drie inspraakreacties ingediend, namelijk door:
De inspraakreacties zijn hierna samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien. De integrale reacties zijn als afzonderlijke papieren bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
1. Volker Stevin Materieel (VSM)
Gemeentelijke reactie
Ad a. Uitgangspunt voor de gemeente is dat de huidige bedrijfsactiviteiten niet door de actualisatie van het bestemmingsplan belemmerd mogen worden.
De Staat van bedrijven (bijlage in het bestemmingsplan) is gebaseerd op de VNG-lijst 'Bedrijven en Milieuzonering'. Dit is een handreiking en hulpmiddel voor milieu in ruimtelijke plannen. De bedrijven zijn in categorieën ingedeeld. Bij de categorieën horen richtafstanden tussen woningen en bedrijven.
VSM is ingedeeld in verhuur van bouwmachines en werktuigen. Volgens de VNG-lijst past hier categorie 3.1 bij met de aantekening "D". Dit betekent divers. Tot nog toe is uitgegaan van beperkte activiteiten op het terrein, waarbij milieucategorie 2 voor het bedrijf passend is. Na nadere beoordeling van de activiteiten van het bedrijf kunnen wij ermee instemmen dat sprake is van een categorie 3.1-bedrijf. Hierdoor worden de bestaande rechten van het bedrijf gerespecteerd en wordt de bestaande situatie gecontinueerd. Om deze reden is de milieucategorie-indeling ter plaatse overeenkomstig aangepast (artikel 4 en verbeelding).
Ad b. De visie Eemskanaalzone is, zoals ook al is gesteld in de inspraakreactie, niet vertaald naar het bestemmingsplan. Bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep is in principe een actualiserend plan. Nieuwe ontwikkelingen, dus ook de visie, zijn daarom in dit kader niet aan de orde.
Conclusie
Wij kunnen instemmen met een aanpassing van de milieucategorie voor VSM naar categorie 3.1 (verbeelding en artikel 4). Voor het overige is de inspraakreactie niet van toepassing op het bestemmingsplan.
2. Koninklijke Jongeneel BV
Vermoed wordt dat het bestemmingsplan een onnodige en onwenselijke beperking van de bouw- en gebruiksmogelijkheden inhoudt ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan.
Bouwmogelijkheden
Gemeentelijke reactie
Ad a. Het bebouwde deel van de kavel van het bedrijf Jongeneel BV is momenteel 57 %. Om de bedrijven in het Sontweggebied in het algemeen meer ruimte te geven kunnen wij ermee instemmen dat het (bij direct recht) maximaal toegestane bebouwingspercentage binnen de bestemming Bedrijventerrein-2 wordt verhoogd naar 70%. Het bedrijf past daarmee ruimschoots binnen het in het bestemmingsplan toegestane bebouwingspercentage. Daarnaast is er nog een afwijkingsbevoegdheid, zodat een bebouwingspercentage van maximaal 80% mogelijk is.
Ad b. Conform het gemeentelijk beleid (de Structuurvisie Kantoren) zijn in het Sontweggebied, evenals elders op andere industrieterreinen binnen de gemeente, op basis van artikel 5.1, sub c, zelfstandige kantoren toegestaan tot maximaal 500 m2. Deze beperking is niet relevant voor Jongeneel, omdat de kantoorfunctie behoort bij en ondergeschikt is aan het bedrijf. Om verwarring te voorkomen, is de juridische toelichting verduidelijkt.
Ad c. Bij de toekenning van de bestemmingen Bedrijventerrein-2 en Verkeer zijn de kadastrale eigendomsgrenzen gehanteerd; de bestemming Verkeer ligt op gemeentelijke grond en blijft daarom ongewijzigd op de verbeelding.
Ad d. Bedrijven en instellingen in de milieucategorieën 1, 2, 3.1 en 3.2 uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn in het Sontweggebied toegestaan. Bestaande bedrijven met een hogere milieucategorie kunnen gehandhaafd blijven. Dergelijke bedrijven zijn specifiek aangeduid op de verbeelding.
Het vigerend bestemmingsplan voor de zuidoostzijde van het industrieterrein, waaronder de havens vallen, dateert uit 1960; het gaat dus om een ruim 50 jaar oud bestemmingsplan dat in een andere tijd is opgesteld. Sindsdien is een groot deel van het Sontweggebied van kleur verschoten, is de functie wonen dichterbij en zelfs op een aanzienlijk deel van het voormalige industrieterrein gerealiseerd en zijn de milieu-eisen aangescherpt. De maximale milieucategorie in het Sontweggebied is daarom categorie 3.2 (middelzwaar).
In de juridische toelichting is dit als volgt gemotiveerd: 'Nog zwaardere bedrijvigheid, c.q. bedrijvigheid in de hogere categorieën, is uitgesloten (met uitzondering van de bestaande zwaardere bedrijven). Dit past in de maatschappelijke ontwikkeling de zwaardere industrie te huisvesten aan de randen van de stad.'
Ad e. Detailhandel als zelfstandige functie is in het algemeen op bedrijventerreinen ongewenst, behalve waar het gaat om zogenoemde volumineuze detailhandel, bouwmarkten en tuincentra op enkele specifieke perifere locaties, waartoe het gebied met de bestemming Bedrijventerrein-2 in het Sontweggebied niet wordt gerekend. Jongeneel is een groothandelsbedrijf en heeft geen vergunning voor het uitoefenen van detailhandel. Van een beperking van de bedrijfsvoering is dan ook geen sprake.
Er is evenmin strijd met de detailhandelsvisie voor wat betreft de productiegebonden detailhandel. Op blz. 47 van de Structuurvisie Detailhandel staat dat productiegebonden detailhandel in principe alleen bij afwijkingsbesluit als nevenactiviteit bij een andere hoofdactiviteit kan worden toegestaan onder de voorwaarde dat de verkoopruimte niet meer dan 250 m² bedraagt.
Ad f. Onder additionele voorzieningen worden tevens parkeervoorzieningen begrepen.
Ad g. In lid 11.2.1 was de vermelding van 'gebouwen' weggevallen. Dit is aangepast.
Ad h. Wij kunnen instemmen met deze inspraakreactie. In de bestemming Water (artikel 12) is de mogelijkheid opgenomen nadere eisen te stellen aan bruggen.
Conclusie
Wij kunnen instemmen met een verhoging van het (bij direct recht) maximaal toegestane bebouwingspercentage binnen de bestemming Bedrijventerrein-2 naar 70%, een aanpassing van artikel 11 en de toevoeging van nadere eisen voor bruggen e.d. De juridische toelichting is aangevuld inzake het kantorenbeleid. Voor het overige wordt de inspraakreactie niet overgenomen.
3. De inspraakreactie van de Bewonersorganisatie Oosterpark
De bewonersorganisatie Oosterpark is niet gehoord over het voorontwerp-bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep, maar wil graag worden uitgenodigd voor een formeel overleg met de gemeente over de plannen in het gebied.
Vragen/opmerkingen (per email) naar aanleiding van de toelichting zijn de volgende.
Gemeentelijke reactie
Omdat er in het bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen zijn voorzien en vanwege het actualiserend karakter van het plan is overleg met de Bewonersorganisatie achterwege gebleven. Naar aanleiding van de inspraakreactie heeft dit alsnog plaatsgevonden op 30 oktober 2012. Op deze bijeenkomst zijn doelstelling, opzet en inhoud van het bestemmingsplan toegelicht.
Wat betreft de vragen en opmerkingen het volgende.
Ad a. De opmerking van de Bewonersorganisatie klopt; de plantekst is overeenkomstig aangepast.
Ad b. Er is in de Damsterdiepzone inderdaad sprake van parkeren door Oosterparkbewoners, werknemers van en nabij de binnenstad en bezoekers aan de binnenstad. Deze tekst is in de ontwerpversie van het bestemmingsplan toegevoegd (paragraaf 2.5). Echter, het bestaande parkeren wordt niet geregeld via het bestemmingsplan. Alleen bij toetsing van plannen voor nieuwvestiging van bijvoorbeeld bedrijven wordt getoetst aan het parkeerbeleid van de gemeente, c.q. wordt beoordeeld of voldaan kan worden aan de parkeernormen.
Ad c.
De bedoelde gashandel aan de Stockholmstraat is inderdaad onder die naam niet meer aanwezig; de naam is daarom geschrapt uit de tekst. Sontweg 15 wordt niet geregeld in dit bestemmingsplan, omdat deze locatie buiten het plangebied valt.
Ad d. Voor de locatie van/nabij de Praxis op de hoek Van Starkenborghkanaal-Eemskanaal geldt de bestemming Detailhandel. Op het gebied is, net als in het vigerend bestemmingsplan Damsterdiep, de bestemming Detailhandel gelegd en zijn alleen volumineuze detailhandel, bouwmarkten en tuincentra toegestaan (lid 6.1 onder a). Er zijn geen specifieke nieuwe plannen voor dit gebied.
Ad e. De fietspaden vallen in de bestemming Groen (zie artikel 8 lid 1). Reden is dat zo het kaartbeeld overzichtelijker wordt en een te grote detaillering wordt voorkomen; het is voorts niet noodzakelijk ze afzonderlijk te noemen, omdat ze al in de bestemmingsomschrijving zijn vermeld.
Conclusie
De plantekst is overeenkomstig het hiervoor vermelde onder ad a, ad b en deels ad c aangepast.