direct naar inhoud van 2.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Sontweggebied-Damsterdiep
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP521Sontweggebied-vg01

2.5 Verkeer

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept 'Duurzaam Veilig' zijn in de gemeentelijke nota 'Kalm aan en rap een beetje' alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Het plangebied wordt in het zuiden begrensd door de Beneluxweg (N7). Deze weg is gecategoriseerd als stroomweg met een maximumsnelheid van 70 km/uur. De noord- en westzijde van het plangebied wordt gevormd door respectievelijk het Damsterdiep en de Europaweg. Deze wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur). De oostzijde van het plangebied is het Winschoterdiep. Met de aansluiting Europaweg-Beneluxweg heeft het plangebied een rechtstreekse ontsluiting op de hoofdwegenstructuur.

In het plangebied zijn de Kopenhagenstraat, Stockholmstraat, Scandinaviëweg, Lübeckweg, Bornholstraat, Sontweg, Agunnarydweg, Kotkastraat, Berlageweg en Bergenweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur). Alle overige wegen binnen het plangebied zijn erftoegangswegen met in principe een maximumsnelheid van 30 km/u.

Er is een afzonderlijk bestemmingsplan opgesteld dat het realiseren van de Sontbrug over het Winschoterdiep mogelijk maakt. Deze toekomstige verbinding tussen de Bornholmstraat en de Sint Petersburgweg/ Driebondsweg vormt een nieuwe ontsluitingsweg naar Meerstad. Rondom de Beneluxweg (N7) zijn er plannen voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg Groningen. Als gevolg hiervan ontstaan in de toekomst mogelijke (beperkte) structuurwijzigingen in en rondom het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP521Sontweggebied-vg01_0009.jpg"

Autostructuur

Fietsstructuur

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. Binnen het plangebied behoren het Eemskanaal Noordzijde, de Berlageweg, de Sontweg, de Lübeckweg en de Bornholmstraat tot de hoofdfietsstructuur. Aan de rand van het plangebied zijn ook het Damsterdiep en de Europaweg onderdeel van de hoofdfietsstructuur. Daarnaast heeft de gemeente nog de wens om na realisatie de Sontbrug toe te voegen aan de hoofdfietsstructuur. Tenslotte is aan de zuidzijde van de Beneluxweg (N7) nog een schakel in de secundaire fietsstructuur gewenst.

Met uitzondering van Eemskanaal Noordzijde en het oostelijk deel van de Sontweg beschikken alle wegen die onderdeel uitmaken van de hoofdfietsstructuur over een vrijliggende fietsstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP521Sontweggebied-vg01_0010.jpg"

Fietsstructuur

Parkeren

Er is in de Damsterdiepzone sprake van parkeren door Oosterparkbewoners, werknemers van en nabij de binnenstad en bezoekers aan de binnenstad. Echter, het parkeren wordt niet geregeld via het bestemmingsplan. Bij toetsing van plannen voor nieuwvestiging van bijvoorbeeld bedrijven wordt getoetst aan het parkeerbeleid van de gemeente, c.q. wordt beoordeeld of voldaan kan worden aan de parkeernormen.

De aanwezige bedrijven beschikken allemaal over parkeergelegenheid op eigen terrein. Alleen op enkele specifieke locaties wordt op de weg geparkeerd als gevolg van te weinig parkeerplaatsen op het eigen terrein. Het detailhandelsgebied rondom het Sontplein neemt een bijzondere plaats in. Op het Sontplein is betaald parkeren ingesteld om voor winkelend publiek zo veel mogelijk de parkeercapaciteit beschikbaar te houden.

Eventuele bedrijfsuitbreidingen dienen gepaard te gaan met het realiseren van voldoende parkeerruimte op de juiste plaats voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar en de parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar vervoer

Diverse openbaar vervoerlijnen maken gebruik van de wegen binnen het plangebied. Het betreft hier zowel stads- als streeklijnen.