direct naar inhoud van 3.6 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Ebbingekwartier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP506Ebbingekwarti-oh01

3.6 Verkeer

Uitgangspunten

In het plangebied is een optimaal samenspel mogelijk tussen ruimtelijke inrichting en verkeer- en vervoersbeleid. Het verkeersconcept biedt voordelen voor de locatie zelf en levert een bijdrage aan de beheersing van de automobiliteit met voordelen voor de stad:

  • de locatie schept door de binnenstedelijke situering condities voor nieuwe woonvormen, voor werken aan huis en voor een eigentijds gebruik van de stedelijke ruimte;
  • de locatie is gunstig gelegen ten opzichte van grote binnenstedelijke werklocaties en stedelijke voorzieningen, wat gunstig is voor het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer;
  • de locatie is goed ontsloten door het openbaar vervoer via twee hoogwaardige vervoerassen aan weerszijden van het plangebied;
  • het plangebied wordt doorsneden door één hoofdfietsroute, die prima aansluit op het stedelijke fietsroutenetwerk en de binnenstad;
  • de locatie is gunstig gelegen ten opzichte van de auto-invalsroutes vanaf de ringweg;
  • het parkeren vindt vrijwel geheel ondergronds plaats, zodat het mogelijk is het maaiveld autovrij te maken.

Plan in hoofdlijnen

De goede ontsluiting voor alle vervoerswijzen, de nabijheid van het centrum en enkele grote werklocaties en de mogelijkheid om ondergronds te parkeren biedt specifieke voordelen en is een goed motief om te kiezen voor een autovrije locatie. De randen van het gebied hebben wel een specifieke verkeersfunctie.

  • De route Bloemsingel is opengesteld voor fietsverkeer en is grotendeels afgesloten voor autoverkeer; uitgezonderd worden enkele specifieke doelgroepen, zoals aan dit gebied gerelateerde dienstverlening (verhuizing, reiniging, bevoorrading, taxi) en hulpverlenings- diensten. Het openbaar vervoer, c.q. bus/ tram, is hier nadrukkelijk aanwezig, ook met een haltevoorziening. De parkeergarage aan de Bloemsingel zal met een nieuwe entree rechtstreeks ontsloten worden op de Vrydemalaan.
  • De Bloemstraat zal met de komst van de tram en de gewijzigde functie van de Bloemsingel en de W.A. Scholtenstraat minder belangrijk zijn als auto-ontsluiting. Dit biedt de mogelijkheid om de Bloemstraat te transformeren tot een straat met specifieke functies die passen bij de beoogde ontwikkeling van het plangebied.
  • Het Boterdiep heeft een stroomfunctie die gerelateerd is aan de Diepenring en de Bedumerweg. In de verkeerscirculatie is de relatie met de Nieuwe Ebbingestraat aanwezig. Het Boterdiep biedt ruimte voor een tramtracé met bomen. Het parkeren op straat kan vrijwel geheel komen te vervallen. De parkeergarage onder het plangebied biedt voldoende mogelijkheden voor bewoners en bezoekers. Vooralsnog blijft kortparkeren bovengronds mogelijk; over een aantal jaren wordt bekeken of dit nog steeds past in de ontwikkelingen in het Ebbingekwartier.
    Een extra ontsluiting van de parkeergarage is mogelijk.

Het ondergronds oplossen van het parkeervraagstuk heeft direct effect op de inrichtingskwaliteit van het gebied. De inrichting van de openbare ruimte (het maaiveld) zonder autoverkeer biedt immers extra ruimte om te verblijven en te spelen. Voor bewoners van het gebied zijn voorzieningen zijn per fiets of lopend goed te bereiken. Dit leidt tot minder autokilometers en minder afwikkelingsproblemen op een groter schaalniveau. De ruimte die in dit autovrije gebied vrijkomt, wordt gebruikt om de kwaliteit van de openbare ruimte, waaronder de groenstructuur, te versterken. Een autovrije inrichting levert een rustig, schoon en veilig woon- en leefklimaat op in het plangebied en heeft ook effect op de kwaliteit van de omgeving. Het gebied zelf is minder verkeersaantrekkend. Van de bestaande ontsluitingsstructuur wordt optimaal gebruik gemaakt. Fietsverbindingen over de locatie, aangesloten op de doorgaande hoofdfietsroutes, zullen veilig en comfortabel zijn en verbinden dit gebied met de dagelijkse gebruikers van de stad.

Een deel van de ondergrondse parkeerplaatsen is bedoeld als vervanging van het parkeren op straat, waardoor ook daar kansen ontstaan. Het Boterdiep is zo'n voorbeeld. De komst van de tram en de aanwezigheid van de parkeergarage onder het plangebied maken het mogelijk om deze route weer extra glans te geven. Het parkeerregime met betaald parkeren in de omliggende wijken zorgt voor een evenwichtige verdeling van de parkeerdruk en bevordert het gewenste gebruik van de parkeergarage.

Aanvullende maatregelen in het gebied zorgen ervoor dat het aantal verkeersbewegingen nog meer beperkt wordt. Op de locatie zijn bijvoorbeeld woonvormen met 'werken aan huis' mogelijk, waardoor het woon-werkverkeer kan worden ingedamd. Een systeem van 'autodelen' is al in gebruik en levert in combinatie met een verminderd autobezit op deze locatie eveneens een bijdrage aan de beheersing van de automobiliteit.

De auto-infrastructuur

Het gebied wordt ontsloten door de 'noordelijke route' Bedumerweg - Boterdiep. Deze route vormt in dit deel van de stad de verbinding tussen de ringweg en de diepenring rond de binnenstad. Aan deze route zijn parkeergarages gesitueerd. Het autoverkeer richting binnenstad wordt vanuit de Nieuwe Ebbingestraat naar de parkeergarage aan het Boterdiep geleid. Op het Boterdiep kan het parkeren op straat vrijwel geheel komen te vervallen en zo ontstaat er ruimte om een nieuw wegprofiel met bomen aan te leggen. De tram maakt een wezenlijk onderdeel uit van dit profiel.

Er komt géén autoverbinding door het plangebied en ook geen auto-ontsluiting binnen het gebied ten behoeve van de woon- en winkelfuncties. Wel blijft het voor bedienend verkeer en hulpdiensten mogelijk de woningen te bereiken. De Bloemsingel wordt formeel aan het autoverkeer onttrokken, behalve voor de bereikbaarheid van de parkeergarage en de afwikkeling van het openbaar vervoer.

Aan de oostzijde van het plangebied komt de Vrydemalaan. Op stedelijk niveau is deze weg aangesloten op de route Petrus Campersingel – Kapteijnlaan. Als er een aansluiting komt met de oostelijke ringweg via het Oosterhamriktracé neemt de betekenis van de Vrydemalaan toe. Voor de tram is deze route naar Kardinge zeker in beeld, alleen niet meer via de Vrydemalaan, maar via de Oosterhamrikkade.

De Vrydemalaan ontsluit de noordzijde van het UMCG en enkele belangrijke parkeervoorzieningen, waaronder de garage Boterdiep en nog te realiseren garages op het Bodenterrein. De Antonius Deusinglaan komt te vervallen als autoroute en blijft voor langzaam verkeer bruikbaar, vooral in relatie tot de (nieuwe) bestemmingen op het terrein van het UMCG en de RUG.

Om de binnenstad goed bereikbaar te houden voor de fiets, de auto en het openbaar vervoer moeten nog enkele knelpunten in de routes worden opgelost. Dit speelt vooral in relatie met de tram voor fietsers en voetgangers op de kruisingen met de Kolendrift, gelegen tussen Boterdiep en Bloemsingel/ Vrydemalaan. Voor deze knelpunten zijn er in het kader van het project Regiotram uitgewerkte oplossingsrichtingen.

Parkeren

Parkeren dient plaats te vinden in de parkeergarage Boterdiep onder het plangebied. Hier zijn ruim 1100 parkeerplaatsen beschikbaar voor een combinatie van parkeren voor wonen, winkelen en werken.

Op het Boterdiep is een tweede (auto)toegang naar de parkeergarage gedacht in combinatie met de bouwontwikkeling. Een derde in-/uitgang wordt aan de Bloemsingel gerealiseerd. Bij de uitwerking van de parkeergarage is rekening gehouden met het aspect sociale veiligheid.

Openbaar vervoer

Twee belangrijke assen voor het openbaar vervoer lopen direct langs het plangebied:

  • a. de noord-zuidroute Noorderstation(straat)-Nieuwe Ebbingestraat/Boterdiep-Diepenring. De huidige busverbinding wordt omgezet in een tramverbinding (lijn 1) via het plangebied met een halte ter hoogte van de Antonius Deusinglaan (UMCG);
  • b. de hoogwaardige openbaar-vervoeras vanaf het hoofdstation via het centrum en de Oosterhamrikzone naar de park&ride-locatie Kardinge. De huidige busverbinding wordt omgezet in een tramtracé (lijn 2).

Langzaam verkeer

In het plangebied komt een fijnmazig net ten behoeve van fietsers en voetgangers met toegang tot de verschillende stijgpunten ter plaatse van de parkeergarage. De routes zijn optimaal aangesloten op de omliggende straten rondom het plangebied. Vanuit sociale veiligheidsoverwegingen worden deze routes overzichtelijk ingericht en is de woonbebouwing maximaal op deze routes georiënteerd.

Voor het langzame verkeer worden hoofdroutes binnen het plangebied aangelegd, te weten:

  • de noord-zuidrelatie, c.q. de route vanaf de Boteringesingel via de Bloemsingel naar de Oostersingel;
  • de oost-westrelatie, die wordt gerealiseerd door doortrekking van de route vanaf de Oosterhamrikzone op minimaal 3 plekken.

Voor deze routes gelden als kwaliteitseisen: comfortabel en rechtstreeks, dus geen omrij-afstand.