Plan: | Bestemmingsplan Ebbingekwartier |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP506Ebbingekwarti-oh01 |
Uitgangspunten
In het plangebied is een optimaal samenspel mogelijk tussen ruimtelijke inrichting en verkeer- en vervoersbeleid. Het verkeersconcept biedt voordelen voor de locatie zelf en levert een bijdrage aan de beheersing van de automobiliteit met voordelen voor de stad:
Plan in hoofdlijnen
De goede ontsluiting voor alle vervoerswijzen, de nabijheid van het centrum en enkele grote werklocaties en de mogelijkheid om ondergronds te parkeren biedt specifieke voordelen en is een goed motief om te kiezen voor een autovrije locatie. De randen van het gebied hebben wel een specifieke verkeersfunctie.
Het ondergronds oplossen van het parkeervraagstuk heeft direct effect op de inrichtingskwaliteit van het gebied. De inrichting van de openbare ruimte (het maaiveld) zonder autoverkeer biedt immers extra ruimte om te verblijven en te spelen. Voor bewoners van het gebied zijn voorzieningen zijn per fiets of lopend goed te bereiken. Dit leidt tot minder autokilometers en minder afwikkelingsproblemen op een groter schaalniveau. De ruimte die in dit autovrije gebied vrijkomt, wordt gebruikt om de kwaliteit van de openbare ruimte, waaronder de groenstructuur, te versterken. Een autovrije inrichting levert een rustig, schoon en veilig woon- en leefklimaat op in het plangebied en heeft ook effect op de kwaliteit van de omgeving. Het gebied zelf is minder verkeersaantrekkend. Van de bestaande ontsluitingsstructuur wordt optimaal gebruik gemaakt. Fietsverbindingen over de locatie, aangesloten op de doorgaande hoofdfietsroutes, zullen veilig en comfortabel zijn en verbinden dit gebied met de dagelijkse gebruikers van de stad.
Een deel van de ondergrondse parkeerplaatsen is bedoeld als vervanging van het parkeren op straat, waardoor ook daar kansen ontstaan. Het Boterdiep is zo'n voorbeeld. De komst van de tram en de aanwezigheid van de parkeergarage onder het plangebied maken het mogelijk om deze route weer extra glans te geven. Het parkeerregime met betaald parkeren in de omliggende wijken zorgt voor een evenwichtige verdeling van de parkeerdruk en bevordert het gewenste gebruik van de parkeergarage.
Aanvullende maatregelen in het gebied zorgen ervoor dat het aantal verkeersbewegingen nog meer beperkt wordt. Op de locatie zijn bijvoorbeeld woonvormen met 'werken aan huis' mogelijk, waardoor het woon-werkverkeer kan worden ingedamd. Een systeem van 'autodelen' is al in gebruik en levert in combinatie met een verminderd autobezit op deze locatie eveneens een bijdrage aan de beheersing van de automobiliteit.
De auto-infrastructuur
Het gebied wordt ontsloten door de 'noordelijke route' Bedumerweg - Boterdiep. Deze route vormt in dit deel van de stad de verbinding tussen de ringweg en de diepenring rond de binnenstad. Aan deze route zijn parkeergarages gesitueerd. Het autoverkeer richting binnenstad wordt vanuit de Nieuwe Ebbingestraat naar de parkeergarage aan het Boterdiep geleid. Op het Boterdiep kan het parkeren op straat vrijwel geheel komen te vervallen en zo ontstaat er ruimte om een nieuw wegprofiel met bomen aan te leggen. De tram maakt een wezenlijk onderdeel uit van dit profiel.
Er komt géén autoverbinding door het plangebied en ook geen auto-ontsluiting binnen het gebied ten behoeve van de woon- en winkelfuncties. Wel blijft het voor bedienend verkeer en hulpdiensten mogelijk de woningen te bereiken. De Bloemsingel wordt formeel aan het autoverkeer onttrokken, behalve voor de bereikbaarheid van de parkeergarage en de afwikkeling van het openbaar vervoer.
Aan de oostzijde van het plangebied komt de Vrydemalaan. Op stedelijk niveau is deze weg aangesloten op de route Petrus Campersingel – Kapteijnlaan. Als er een aansluiting komt met de oostelijke ringweg via het Oosterhamriktracé neemt de betekenis van de Vrydemalaan toe. Voor de tram is deze route naar Kardinge zeker in beeld, alleen niet meer via de Vrydemalaan, maar via de Oosterhamrikkade.
De Vrydemalaan ontsluit de noordzijde van het UMCG en enkele belangrijke parkeervoorzieningen, waaronder de garage Boterdiep en nog te realiseren garages op het Bodenterrein. De Antonius Deusinglaan komt te vervallen als autoroute en blijft voor langzaam verkeer bruikbaar, vooral in relatie tot de (nieuwe) bestemmingen op het terrein van het UMCG en de RUG.
Om de binnenstad goed bereikbaar te houden voor de fiets, de auto en het openbaar vervoer moeten nog enkele knelpunten in de routes worden opgelost. Dit speelt vooral in relatie met de tram voor fietsers en voetgangers op de kruisingen met de Kolendrift, gelegen tussen Boterdiep en Bloemsingel/ Vrydemalaan. Voor deze knelpunten zijn er in het kader van het project Regiotram uitgewerkte oplossingsrichtingen.
Parkeren
Parkeren dient plaats te vinden in de parkeergarage Boterdiep onder het plangebied. Hier zijn ruim 1100 parkeerplaatsen beschikbaar voor een combinatie van parkeren voor wonen, winkelen en werken.
Op het Boterdiep is een tweede (auto)toegang naar de parkeergarage gedacht in combinatie met de bouwontwikkeling. Een derde in-/uitgang wordt aan de Bloemsingel gerealiseerd. Bij de uitwerking van de parkeergarage is rekening gehouden met het aspect sociale veiligheid.
Openbaar vervoer
Twee belangrijke assen voor het openbaar vervoer lopen direct langs het plangebied:
Langzaam verkeer
In het plangebied komt een fijnmazig net ten behoeve van fietsers en voetgangers met toegang tot de verschillende stijgpunten ter plaatse van de parkeergarage. De routes zijn optimaal aangesloten op de omliggende straten rondom het plangebied. Vanuit sociale veiligheidsoverwegingen worden deze routes overzichtelijk ingericht en is de woonbebouwing maximaal op deze routes georiënteerd.
Voor het langzame verkeer worden hoofdroutes binnen het plangebied aangelegd, te weten:
Voor deze routes gelden als kwaliteitseisen: comfortabel en rechtstreeks, dus geen omrij-afstand.