Plan: | Bestemmingsplan Kranenburg-Stadspark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP504KranenbStadsp-vg01 |
Verkeersstructuur
Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.
In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.
Auto
Aan de noordzijde wordt het gebied begrensd door de Peizerweg en de busbaan Peizerweg. In het zuiden wordt het gebied begrensd door één van de belangrijkste stroomwegen voor de stad Groningen, de Weg der Verenigde Naties (Rijksweg A7). Het gebied wordt in het westen begrensd door de aansluiting Hoogkerk op de Rijksweg A7 en in het oosten door de Laan 1940 – 1945 – Verzetstrijderslaan – Paterswoldseweg.
De Weg der Verenigde Naties en de Laan 1940 – 1945 zijn gecategoriseerd als een stroomweg. De Weg der Verenigde Naties kent een afwisselend snelheidsregime met 70 – 100 – 120 km/u. De Laan 1940 – 1945 heeft een maximale snelheid van 70 km/u. Beide wegen maken onderdeel uit van de ringstructuur van de stad Groningen. De Weg der Verenigde Naties maakt onderdeel uit van de Zuidelijke Ringweg Groningen en De Laan 1940 – 1945 van de Westelijke Ringweg Groningen. Beide wegen staan wijzigingen te wachten in het kader van de planstudie Zuidelijke Ringweg Groningen.
Binnen het plangebied zijn de Eemsgolaan, Hunsingolaan en de Peizerweg aangewezen als gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/u. Ook de Rozenburglaan en Leonard Springerlaan zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Het gebruik van de Concourslaan en Leonard Springerlaan wordt mede bepaald door de aanwezigheid van het Stadspark en het Martini Plaza en bijbehorend bedrijventerrein. Deze voorzieningen hebben een bovenwijkse functie, waardoor extra verkeer wordt aangetrokken.
Het kantorenpark Martini Trade Park wordt ontsloten via de Leonard Springerlaan. Het bedrijvenpark Kranenburg wordt ontsloten via de Rozenburglaan en Eemsgolaan.
Alle overige wegen binnen het plangebied, met uitzondering van de wegen op bedrijventerreinen, zijn erftoegangswegen (woonstraten), waar verblijven centraal staat en een maximum snelheid van 30 km/u geldt. De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. De aansluitingen zijn vormgegeven met een voorrangskruispunt in combinatie met een 30 km/u aanduiding of een zogenaamde inritconstructie.
Om de verkeersdoorstroming te verbeteren, krijgt de Concourslaan ter hoogte van de Gasunie een eigen aansluiting op de Westelijke Ringweg. Die nieuwe aansluiting krijgt een slagboominstallatie. Daarmee is de A7 vanaf de Concourslaan alleen tijdens de avondspits bereikbaar en wordt het verkeer op andere tijdstippen geweerd.
Fiets
In de beleidsnota 'Fietsverkeer 2000' wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdfietsstructuur en een secundaire fietsstructuur.
In het plangebied behoren de Zuiderweg, Peizerweg, Hunsingolaan, Campinglaan (Peizerweg – Paviljoenlaan), Paviljoenlaan, Laan 1940 – 1945 (parallelstructuur), Concourslaan en Paterswoldseweg tot de hoofdfietsstructuur. Met uitzondering van de Peizerweg beschikken deze wegen allemaal over vrijliggende fietspaden. Op de Peizerweg maakt fietsverkeer gebruik van de parallelstructuur aan de noordzijde van de Peizerweg, autoverkeer maakt echter ook (beperkt) gebruik van deze structuur.
Daarnaast ligt er een oude wens om de hoofdfietsstructuur vanaf de Hunsingolaan door te trekken richting de Ter Borchlaan en de Bruilweering toe te voegen aan de hoofdfietsstructuur. Er zijn echter geen concrete plannen en financiële middelen om deze verbinding te realiseren. In dit bestemmingsplan is de benodigde ruimte voor dit doel open gehouden en is hieraan de bestemming Groen toegekend.
De Rozenburglaan, Eemsgolaan, Fivelgolaan en Campinglaan (Paviljoenlaan – Rozenburglaan) maken onderdeel uit van de secundaire fietsstructuur. Op de Rozenbruglaan, Fivelgolaan en Campinglaan maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde rijbaan als het gemotoriseerde verkeer. Langs de Eemsgolaan heeft fietsverkeer de beschikking over een vrijliggende fietsvoorziening.
Parkeren
Parkeren vindt vooral plaats op eigen terrein. Het is echter toegestaan om de openbare weg ook te gebruiken voor parkeren. Op het bedrijventerrein wordt veelal geparkeerd op eigen terrein, maar deels ook op de openbare weg.
Aan de Leonard Springerlaan bevindt zich de parkeergarage Martini Parking ontsloten , tegenover Martiniplaza. Kantoren aan de Leonard Springerlaan hebben parkeerruimte op eigen (binnen)terrein.
Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar.
Openbaar vervoer
De Peizerweg fungeert als een busbaan en is gesloten voor autoverkeer. Een groot aantal buslijnen richting de stad Groningen rijdt via de Peizerweg naar haar bestemming. Lijn 4 maakt hierbij gebruik van de Eemsgolaan en Hunsingolaan. De herkomst van het openbaar vervoer op de Peizerweg ligt bij het nieuw ontwikkelde transferium Hoogkerk-Peizermade en het achterliggende gebied.
Ook de Paterswoldseweg wordt gebruikt door een groot aantal openbaar vervoer lijnen. Het openbaar vervoer maakt uitsluitend gebruik van de gebiedsontsluitingswegen en stroomwegen binnen het plangebied.