Plan: | Bestemmingsplan Hoogkerk-Gravenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0014.BP482HoogkerkGrave-oh01 |
Verkeersstructuur
Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veilig mogelijk woon- en leefklimaat het doel.
In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn alle wegen in de gemeente Groningen in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” onververdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar doorstromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.
Auto
Het gebied wordt aan de noordzijde ontsloten via de Noodweg die aansluit op de N355. Aan de oostzijde wordt het plangebied ontsloten door het Hoendiep en in de Leegeweg. Aan de zuidzijde vormen de Zuiderweg en de Johan van Zwedenlaan/Vierverlatenweg de ontsluiting. In de nabije toekomst wordt het laatste deel van de Noord-Zuidverbinding afgerond, waardoor het noordelijk deel van het plangebied vanuit zuidelijke richting via de Johan van Zwedenlaan/Kliefdiep/Leegeweg een nieuwe ontsluitingsroute krijgt. Het zuidelijke deel van het plangebied kan de Noord-Zuidroute gebruiken als noordelijke ontsluiting. Aan de westzijde vormt het Hoendiep op dit moment nog de ontsluiting. Met de realisatie van de rondweg Westpoort zal deze functie door de betreffende rondweg worden overgenomen. Met name voor de bedrijven in het gebied (Suiker Unie en kartonfabriek) vormt deze rondweg een belangrijke ontsluitingsroute.
In het plangebied zijn de Leegeweg en de Noodweg aangewezen als gebiedsontsluitingswegen. De Vierverlatenweg is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (60 km/uur).
Alle overige wegen zijn erftoegangswegen (woonstraten), waar verblijven centraal staat en een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag.
De bedrijventerreinen CSM (Suiker Unie), De Halm (kartonfabriek) en Hoogkerk-Oost zijn bovenwijkse voorzieningen. Hierdoor wordt extra verkeer aangetrokken. De ontsluiting van deze bedrijventerreinen verloopt via het Hoendiep. In de toekomst zal ook de rondweg Westpoort een deel van de ontsluiting voor de bedrijventerreinen verzorgen. Daarnaast heeft De Halm als wens kenbaar gemaakt dat zij graag aan de oostkant van de fabriek een directe ontsluiting op de Johan van Zwedenlaan willen hebben. Hierdoor wordt het bedrijf direct aangesloten op de noord-zuid-route en vervalt de ontsluitingsroute door het centrum en Hoogkerk-zuid.
Fiets
In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Kerkstraat, Leegeweg, Hoendiep en de Zuiderweg tot de hoofdfietsstructuur. Mogelijk wordt in de toekomst ook de Noord-Zuidroute (vanaf het Kliefdiep tot aan de N355) en een kortsluiting tussen het Kliefdiep en de Kerkstraat toegevoegd aan de hoofdfietsstructuur. De Noodweg en de Vierverlatenweg (tussen de Kerkstraat en oostelijke aansluiting met het Hoendiep) behoren tot de secundaire fietsstructuuur. In het verlengde van de Maresiusstraat ligt een secundaire fietsverbinding met De Held. Met het Van Aquinopad beschikt de wijk Gravenburg over een veilige (recreatieve) fietsontsluiting. Ten noorden van het plangebied wordt in de nabije toekomst langs de N355 een Fietsroute Plus gerealiseerd.
verkeersstructuren (fiets, auto)
Parkeren
Het deel van het plangebied dat in Hoogkerk ligt kent afwisselend parkeren in de openbare ruimte en parkeren op eigen terrein. De parkeerdruk is hoog en benadert op een aantal plaatsen de maximum capaciteit. In Gravenburg kennen nagenoeg alle woningen de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.
Ook op de bedrijventerreinen CSM (Suiker Unie), De Halm (kartonfabriek) en Hoogkerk-Oost wordt nagenoeg overal op eigen terrein geparkeerd.
Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.
Er dient terughoudend te worden omgegaan met verzoeken om parkeerplaatsen in de openbare ruimte op te heffen ten gunste van parkeren op eigen terrein. Bijvoorbeeld wanneer openbare parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van een inrit voor een parkeerplaats op eigen erf.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer maakt gebruikt van verschillende wegen in het gebied. Zowel stadsdiensten als regionale buslijnen doen het gebied aan. De lijnvoering van het openbaar vervoer is opgenomen in het bijgevoegde kaartje.
Het zuiden van het plangebied wordt begrensd door de spoorlijn Groningen richting Leeuwarden. Op dit moment heeft Hoogkerk nog geen treinstation. Op termijn wordt dit mogelijk wel gerealiseerd. De precieze locatie van dit station wordt nader onderzocht. Eén van de alternatieven is een locatie in het centrum, ten zuiden van de kartonfabriek. Het is ook denkbaar dat de locatie meer oostelijk aangelegd wordt, ter hoogte van de Johan van Zwedenlaan. Deze locatie sluit goed aan op een eventuele ontwikkeling op het terrein van de vloeivelden van de voormalige Suiker Unie.
kaartje netwerk openbaar vervoer