direct naar inhoud van 3.5 Openbare ruimte
Plan: Bestemmingsplan Cortinghborg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP477Cortinghborg-oh01

3.5 Openbare ruimte

Verkeersconcept

Autostructuur

Het gebied wordt aan de noord- en oostzijde begrensd door twee belangrijke verkeerswegen, respectievelijk de noordelijke ringweg (Plataanlaan) en de Bedumerweg, een van de aanrijroutes naar de binnenstad.

Cortinghborg sluit aan op het bestaande stratenpatroon van De Hoogte. De Hoogte wordt op twee plaatsen ontsloten op de Bedumerweg. De hoofdontsluiting ligt tegenover de Floresstraat. Alle verkeersbewegingen zijn daar mogelijk. De Poortstraat heeft een beperkte ontsluitingsfunctie. Het verkeer kan hier de woonbuurt alleen uit en alleen rechtsaf.

Om te voorkomen dat veel verkeer van en naar Cortinghborg door De Hoogte moet rijden, zal de aansluiting van de Poortstraat worden aangepast. Om de toename van de hoeveelheid verkeer in de Poortstraat zoveel mogelijk te beperken, wordt alleen het laatste deel, tussen Idastraat en Bedumerweg tweerichtingsverkeer. Verder zullen de rijrichtingen in De Hoogte niet worden aangepast. In Cortinghborg wordt aansluitend op De Hoogte veelal eenrichtingsverkeer toegepast (zie onderstaande afbeelding).

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP477Cortinghborg-oh01_0005.png"

Alle straten zijn erftoegangswegen (woonstraten), waar het verblijven centraal staat en een maximum snelheid geldt van 30 km/uur. De inrichting zal voldoen aan de geldende inrichtingsrichtlijnen. Zo kent het gebied twee lange (300 meter) rechte straten. Op logische plekken zullen snelheidsremmende maatregelen in de vorm van drempels worden aangelegd.

Fietsstructuur

Langs de noord- en oostzijde van het gebied lopen een tweetal belangrijke fietsverbindingen. De Bedumerweg maakt onderdeel uit van de hoofdfietsroute tussen Beijum, Noorderhoogebrug en het buitengebied (Winsum, Zuidwolde, Bedum etcetera) en de binnenstad en Groningen-Zuid. Het fietspad langs de noordelijke ringweg is een belangrijke schakel in de relatie tussen Beijum, Noorderhoogebrug en het buitengebied en het Zernikecomplex.

Als gevolg van het ongelijkvloers maken van het kruispunt noordelijke ringweg – Bedumerweg verandert de ligging van het fietspad langs de ringweg. Door het fietspad langs het parkeerterrein van het appartementengebouw te situeren ontstaat een rechtstreekse, sociaal veilige verbinding. De fietsverbinding zal niet worden gecombineerd met de weg over het parkeerterrein. Het betreft een hoofdfietsroute. Een route over het parkeerterrein levert niet de benodigde kwaliteit op. De fietser wordt geconfronteerd met open bestrating, drempels en in- en uitparkerende auto's.

Alhoewel het huidige fietspad ooit bedoeld is als een éénrichtingsfietspad, met een overeenkomstige breedte, wordt het in twee richtingen gebruikt. Het nieuwe fietspad zal in asfalt worden uitgevoerd en gedimensioneerd op tweerichtingsverkeer.

Parkeren

Het parkeren wordt binnen het plangebied in de openbare ruimte opgelost. Daarmee sluit het aan op de inrichting in De Hoogte. Er wordt voldaan aan de geldende parkeernormen zoals die zijn opgenomen in de Nota Parkeernormen, 2e versie 2008. Met dien verstande dat wordt uitgegaan van de normen die gelden voor 'wijken van voor 1945'. Daarvoor heeft het College van Burgemeester en Wethouders vrijstelling gegeven, omdat Cortinghborg als een verlengstuk wordt gezien van de vooroorlogse wijk De Hoogte en daar ook qua inrichting volledig op zal aansluiten. Dat rechtvaardigt het hanteren van de parkeernormen voor vooroorlogse wijken (1,0 voor sociale huur en 1,6 voor grondgebonden woningen).

Openbaar vervoer

Bewoners van Cortinghborg kunnen gebruik maken van de bestaande haltes op het kruispunt Poortstraat – Bedumerweg.

Openbaar groen

Stedelijk bomen- en groenstructuurplan

Het gemeentelijke beleid richt zich op het, waar mogelijk, behouden en versterken van de waardevolle boom- en groenstructuren en het opheffen van leemtes. Er is in het boomstructuurplan (vastgesteld in 2004) voor de stad per straat vastgesteld welke gewenste boom- en groenstructuren de gemeente wil behouden en versterken. In dit plan is aangegeven of de aanwezige bomen behoren tot een voor de stad belangrijke hoofdstructuur of nevenstructuur. Ook is de gewenste grootte van de bomen aangegeven en welke soorten er moeten komen voor het behouden en versterken van de stedelijke structuur. Daarnaast is in het gemeentelijk groenstructuurplan (vastgesteld in 2009) de basis- en nevengroenstructuur bepaald. Er is in het groenstructuurplan vastgesteld dat als er bomen gekapt worden in de basisgroen- en bomenhoofdstructuur, deze 1:1 gecompenseerd worden.

Huidige bomenstructuur

In het bomenstructuurplan is aangegeven dat de gemeente op de noordgrens, langs de ringweg (Plataanlaan), een bomenhoofdstructuur van de eerste grootte (grootste bomen > 12 meter) wil nastreven en ontwikkelen. Bomenhoofdstructuren zijn belangrijk voor de stedenbouwkundige structuren van de stad en bomen zijn in de stad onmisbaar voor de ecologie, leefbaarheid, vermindering van fijnstof en de tempering van de opwarming van de stad. De kwaliteit van deze bomen is matig en moet daarom versterkt worden met opgaande bomen van de eerste grootte, aangevuld met een brede zone van duurzame onderbeplanting. Met de eventuele realisatie van het project Noordzeebrug zal de Plataanlaan worden heringericht. Het eventueel vervangen van de hiervoor beschreven bomenstructuur is hiermee onderdeel van het project Noordzeebrug. De totalisering van de te kappen/aan te planten bomen houdt daarom geen rekening met deze bomen.

Langs de Poortstraat bestaat een bomennevenstructuur die belangrijk is voor de woonfunctie van de woonwijk (nevenstructuur). De kwaliteit van de bomen is goed, maar dient verder versterkt te worden door de groenzone te verbreden (de bomenrij aanvullen met onderbeplanting). Deze beplanting bestaat uit twee rijen bomen. Ten behoeve van het behoud van de bomen wordt de grond (aan de woonwijkzijde) beperkt opgehoogd. Als er onder de boomkronen meer dan 15 centimeter wordt opgehoogd, zullen er speciale cultuurtechnische voorzieningen moeten worden getroffen.

Aan de spoorzijde (oostzijde van Cortingborg) bestaat een brede waardevolle groenzone die onderdeel uitmaakt van de basisgroenstructuur. Deze zone is belangrijk voor de verbinding van de verschillende groengebieden in de stad en wordt met dezelfde breedte in stand gehouden. Daarnaast groeien er langs de Poortstraat, zijde Cortinghborg, potentieel monumentale en monumentale bomen. Met de planontwikkeling is met deze bomen zoveel mogelijk rekening gehouden door de verbindingswegen vanaf de Poortstraat optimaal te situeren. Uiteindelijk wordt het te kappen groen 1:1 gecompenseerd.

Er moet een politiek besluit ten grondslag liggen aan het verlenen van een kapvergunning ten behoeve van ruimtelijke ingrepen. Met een raadsbrief is het collegebesluit tot het verlenen van een kapvergunning ter kennisname gezonden aan de raad. Dit vormt de 'dringende reden' die nodig is voor de verlening van de kapvergunning zoals aangegeven in de APVG.

Gevolgen

Om de gevolgen van het plan in beeld te brengen is een Bomen Effect Analyse gerealiseerd (12-10-2010). De vaststelling van deze analyse vormt in samenhang met het inrichtingsplan (compensatie voor te kappen groen) de basis voor het verlenen van de kapvergunning. De kapvergunning is inmiddels verleend.

Voor de realisatie van het bouwproject moeten 6 potentieel monumentale en 6 monumentale bomen worden gekapt. Deze worden door bomen met een grote plantmaat gecompenseerd.

In totaal zullen er voor de realisatie van het plan 59 bomen en 1635 m2 houtopstand gekapt moeten worden. Hiervan zijn 3 bomen niet kapvergunningsplichtig. De kap van de bomen wordt geheel gecompenseerd door de herplant van 68 bomen. De te kappen houtopstand (heesters en haag) wordt niet gecompenseerd. De te kappen houtopstand vormt geen onderdeel van de basisgroenstructuur zodat de 1:1 compensatie niet is voorgeschreven.