direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Helpman
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP471Helpman-oh01

2.4 Verkeer

Verschillende gemeentelijke nota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan.

Helpman

In het kader van het landelijk concept "Duurzaam Veilig" en de gemeentelijke nota "Kalm aan rap een beetje" zijn alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebieds-(of wijk)ontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten). Op onderstaande kaart is te zien welke wegen vallen onder de gebiedsontsluitingswegen. Dit zijn in hoofdzaak de verbindingen met Coendersborg en de Wijert (oost-west) en Haren en de binnenstad (noord-zuid). Ten noorden van het plangebied loopt de A7 als stroomweg. Ter hoogte van de Hereweg is hierop een aansluiting gerealiseerd. De overige wegen in Helpman zijn erftoegangswegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP471Helpman-oh01_0034.jpg"

De verkeersstructuur in Helpman

Het concept "Duurzaam Veilig" gaat uit van een inhaalslag met betrekking tot de realisering van 30-kilometer-per-uur gebieden, vergezeld van een versoepeling van de inrichtingseisen en een gewijzigde regelgeving (bromfiets op de rijbaan, fiets van rechts voorrang). Alleen op de gebiedsontsluitingswegen is een maximum snelheid van 50 kilometer per uur toegestaan. In alle overige straten mag niet harder worden gereden dan 30 kilometer per uur. De inrichting van de straat dient in overeenstemming met het gewenste snelheidsgedrag te zijn. Speciale aandacht wordt besteed aan de overgang tussen de gebiedsontsluitingswegen en de erftoegangswegen. Verkeer vanuit de erftoegangswegen dient voorrang te verlenen aan verkeer op de gebiedsontsluitingswegen. Dit dient te kunnen worden afgeleid uit de inrichting van de wegen in zijn algemeenheid en de aansluiting in het bijzonder. De voorkeur gaat uit naar een aansluiting in de vorm van een zogenaamde inritconstructie. Mocht dit niet mogelijk zijn dan kan gekozen worden voor bebording in combinatie met markering. Ook de overige eisen, richtlijnen en aanbevelingen uit het concept "Duurzaam Veilig"en de nota "Kalm aan rap een beetje" dienen als uitgangspunt voor de (her)inrichting van straten.

Fietsverkeer

In de beleidsnota Fietsverkeer 2002 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. De Verlengde Hereweg, Helper Brink – Van Iddekingeweg en Van Ketwich Verschuurlaan – De Savornin Lohmanlaan behoren tot de hoofdstructuur. De Hora Siccamasingel, Goeman Borgesiuslaan en Haydnlaan behoren tot de secundaire structuur. Langs de Verlengde Hereweg zijn vrijliggende fietsstroken aangelegd. Op de overige straten van de hoofdstructuur (met uitzondering van de Helper Brink en de De Savornin Lohmanlaan) zijn fietsstroken opgenomen in het wegprofiel.

Openbaar vervoer

In Helpman halteren diverse bussen. De Verlengde Hereweg is een belangrijke route in het regionale busnetwerk. Diverse bussen vanuit de regio rijden via de Verlengde Hereweg naar het station. De Verlengde Hereweg kent deels vrije busbanen. Over de Van Ketwich Verschuurlaan en de Goeman Borgesiuslaan rijden stadsbussen die De Wijert, Helpman en Coendersborg met elkaar verbinden. Helpman is goed ontsloten voor wat betreft het openbaar vervoer.

Parkeren

Voor het overgrote deel wordt in de openbare ruimte geparkeerd, incidenteel op eigen erf en op parkeerterreinen. Binnen een aantal bouwblokken zijn garageboxen gebouwd. De parkeerdruk benadert op veel plaatsen de capaciteit. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte op de juiste plaats voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar en de parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd. Er dient terughoudend te worden omgegaan met verzoeken om parkeerplaatsen in de openbare ruimte op te heffen ten gunste van parkeren op eigen terrein. Bijvoorbeeld wanneer openbare parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van een inrit voor een parkeerplaats op eigen erf.