direct naar inhoud van 4.3 Stedenbouwkundig plan
Plan: Spechtenlaan fase II, Odiliapeel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0856.T09210094A-0401

4.3 Stedenbouwkundig plan

De ruimtelijke structuur is nader uitgewerkt in de inrichtingsschets, zoals hieronder (en op kaartbijlage 2) weergegeven. Onderscheiden zijn: verkeer en parkeren, bebouwing, groenstructuur en water. Tevens is de begrenzing van de woningen van fase IIA en fase IIB aangegeven. Deze inrichtingsschets is indicatief, bij uitwerking van het plan wordt deze verder uitgewerkt of kunnen er nog aspecten wijzigen. Hierna volgende teksten geven aan welke aspecten van het plan vast liggen en welke aspecten nog aan wijzigingen onderhevig kunnen zijn. Met name in Fase IIB kunnen er nog significante wijzigingen optreden. Aan de westzijde van het plan is tevens de huidige Zonnedauw in het plangebied opgenomen met het doel de bestaande parkeersituatie aan te passen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0025.jpg"

indicatieve inrichtingsschets met faseringsgrenzen

4.3.1 Verkeer en parkeren

Verkeersgenererende werking
In de handreiking "Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden, vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer" (CROW, Ede, oktober 2007) zijn kengetallen opgenomen met betrekking tot de verkeersaantrekkende werking van woningen binnen verschillende woonmilieutypen. Onderhavig plangebied sluit het best aan bij de kenmerken van het woonmilieutype 'centrum-dorps'. Het gemiddeld aantal motorvoertuigbewegingen per woning per werkdagetmaal bedraagt 7,0.
Onderhavig plan omvat 52 woningen. Het aantal verkeersbewegingen voor het gehele plan bedraagt per werkdagetmaal 364.

Ontsluiting
De woningen van fase I worden ontsloten via een zijstraat van de Spechtenlaan (de Schaapsheide). Voor de ontsluiting van de woningen in fase II is een tweede aansluiting op de Spechtenlaan nodig. De route Schaapsheide, Peelseheide, verlengde Peelseheide en de nieuwe ontsluiting op de Spechtenlaan vormt de hoofdontsluiting van de gehele locatie Spechtenlaan. Met deze hoofdontsluiting is tevens een goede toegankelijkheid voor hulpdiensten gegarandeerd.

Gekozen is om de aansluitging van de nieuwe straat op de Spechtenlaan te positioneren ten oosten van het perceel Spechtenlaan 21. Aan de keuze voor deze locatie speelt het voorkomen dat de smalle Groesstraat een verbindingsstraat naar de Oudedijk wordt een belangrijke rol.

Nader onderzoek moet worden gedaan of er verdere verkeerstechnische maatregelen nodig zijn om de intensiteit op de Groesstraat te beperken. Mogelijke varianten zijn het toepassen van éénrichtingsverkeer in de Groesstraat of het aanbrengen van een 'knip in de straat', waardoor de Groesstraat doodlopend wordt.

De woningen binnen het plangebied worden ontsloten via een rondgaand patroon van straten. Het profiel van de straten heeft een breedte van 4 tot maximaal 5 m.
De woningen ten noorden van de groene wig aan de Peelseheide liggen aan een zeer eenvoudig woonstraatje.

In principe wordt er geen onderscheid gemaakt tussen langzaam verkeer en autoverkeer. Beiden maken gebruik van de rijbaan. Op enkele plekken is de ontsluitingsstructuur echter niet voldoende fijnmazig voor het langzaam verkeer. Hier worden paden toegevoegd, de exacte plaatsing van deze paden vereist een nadere uitwerking.

Het westelijke bouwblok wordt doorsneden door een pad dat strekt van het pad in fase I tot aan de nieuwe groene wig. Dit pad heeft een verharde inrichting en sluit tevens aan op de achterpaden van woningtype B.

De groene wiggen en de bosrand bieden daarnaast ruimte voor recreatieve paden. Het uiteindelijke verloop en de inrichting van deze paden zal voortkomen uit het gebruik van deze ruimtes.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0026.jpg"

voorbeeld van paden door het groen

Parkeren
Voor een berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen zijn de normen uit de gemeentelijke nota "Parkeernormen" (vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 28 september 2006) gehanteerd. Van toepassing zijn de normen in gebied 3. In onderstaande tabel zijn de parkeernormen per woningklasse en de benodigde aantallen parkeerplaatsen in de openbare ruimte weergegeven.

woonklasse   aantal   norm totaal   norm openbare ruimte   totaal  
A - goedkoop
B - koopgarant
C - bereikbaar
D - middelduur
E - vrije sector  
4
6
16
6
20  
1.6
1.6
1,6
1,8
2.0  
1,6
1,6
0,4
0,4
0,4  
6,4
9,6
6,4
2,4
8,0  
totaal   52       32,8  

Binnen het plangebied zijn ten minste 32,8 (afgerond 33) parkeerplaatsen nodig in het openbare gebied.

Als gevolg van de aanleg van fase II verdwijnt er in Spechtenlaan fase I een aantal parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen moeten opnieuw een plek krijgen. Daarnaast spelen er parkeerproblemen ten gevolge van de wijze van inrichting van de huidige Zonnedauw, ook deze parkeerplaatsen worden opgenomen in het plangebied en krijgen een beter functionerende inrichting. Door deze combinatie van factoren dienen er in totaal 28 parkeerplaatsen te worden herzien ten behoeve van Spechtenlaan fase I.

Het plan moet derhalve in totaal ten minste 61 parkeerplaatsen in het openbare gebied bevatten.

In deze parkeerplaatsen wordt voorzien door gebruik te maken van met name langsparkeren naast de straten in het plangebied. De ligging van de parkeerplaatsen is aangegeven in de inrichtingsschets en gebaseerd op de situering van de verschillende woningklassen.
In de groene wig aan de westzijde bevinden zich momenteel 28 parkeerplaatsen ten behoeve van de bestaande woningen. Deze parkeerplaatsen worden heringericht als een strook haaks parkeren langs de Zonnedauw. Hiermee wordt de afstand van de parkeerplaatsen tot de woningen verkleind en het gebruik ervan geoptimaliseerd. Het plan omvat in totaal circa 65 parkeerplaatsen. Hiermee wordt aan de gestelde norm voldaan.
Indien mogelijk worden meer parkeerplaatsen aangelegd, mits dit niet ten koste gaat van de ruimtelijke kwaliteit.

Bij de inrichting van de haaks georiënteerde parkeerplaatsen wordt rekening gehouden met de relatief smalle rijbaan waar ze zich aan bevinden. Om voldoende manoeuvreerruimte te behouden om de parkeerplaatsen in en uit te kunnen rijden worden de vakken extra diep en breed gemaakt.

4.3.2 Bebouwing

Alle bebouwing in het plangebied is woonbebouwing. Het programma (zie paragraaf 4.1) beschrijft een aantal woonklassen. Op basis van de daarbij veronderstelde kavelgrootten en maximale v.o.n. prijs worden deze woonklassen vertaald naar gangbare woningtypologieën.

Woonklasse A en B zijn als gevolg daarvan in de verkaveling vertaald als rijwoningen. Woonklasse C betreft twee-onder-één-kap woningen. Woonklasse D betreft halfvrijstaande of vrijstaande woningen en woningtype E betreft uitsluitend vrijstaande woningen.

Aangezien het gangbare beeld in de Spechtenlaan bestaat uit vrijstaande woningen van één laag met kap, worden in het deel van het plangebied grenzend aan de Spechtenlaan ook enkel vrijstaande woningen van één laag met kap gerealiseerd. De open structuur van dit type sluit ook uitstekend aan op de bosrand. Ook langs deze bosrand worden daarom vrijstaande woningen in één laag met kap geprojecteerd. Deze relatief grote kavels laten veel ruimte voor groene tuininrichtingen waardoor een goede overgang naar het bos mogelijk is. De woningen gaan hier als het ware op in het groen.

In het binnengebied, verder verwijderd van de Spechtenlaan en de Bosrand, is meer variatie in typologieën en bouwhoogte mogelijk. Ook halfvrijstaande en aaneengesloten woningen zijn hier mogelijk. In aansluiting op Spechtenlaan fase I kan hier gebouwd worden in twee lagen met kap.

Langs de groene wiggen worden de relatief dichte bebouwingswanden gerealiseerd. Deze bebouwing waarborgt een hoge mate van sociale controle op de speelplekken die zich in deze groene wiggen bevinden.

Op de hoeken van de bouwblokken zijn zoveel mogelijk vrijstaande woningen geplaatst. Deze woningen geven de voor een dorp zo kenmerkende open hoeken.

De woning op de hoek tegenover de nieuwe ontsluiting op de Spechtenlaan is de meest prominent zichtbare woning van het plan. Deze uitstraling van deze woning richting de ontsluiting is dan ook van groot belang. Daarom wordt deze woning duidelijk geörienteerd op de ontsluiting en zal de woning in ieder geval in twee lagen met kap worden uitgevoerd.

Om aansluiting te zoeken op het karakter van Odiliapeel is het enerzijds van belang dat de bebouwing een divers karakter krijgt. Het overgrote deel van de woningen betreft zelfbouw. Deze zelfbouw impliceert een vanzelfsprekende variatie in architectuur, volume en materiaalgebruik. Tevens wordt hierop ingehaakt doordat de rooilijn van de woningen kan verspringen waardoor een wisselende plaatsing op het kavel ontstaat. Anderzijds is het zaak te komen tot een zekere mate van samenhang in de bebouwing van het plangebied. Hoe deze balans tussen variatie en samenhang tot stand wordt gebracht, wordt beschreven in het beeldkwaliteitplan.

4.3.3 Groenstructuur

Beplanting
De beplanting van het plangebied is eenvoudig. Het plan wordt als het ware geprojecteerd op één doorlopende grasmat met daarin bomen. De bomen worden aan de noordzijde geplaatst in een regelmatig stramien aan één zijde van de Peelseheide. Aan de zuidzijde is het beplantingspatroon onregelmatig en zoekt het meer aansluiting op het bos. Er wordt uitsluitend gewerkt met variatie aan inheemse soorten die zo veel mogelijk aansluit op het omliggend gebied.

Wadi's
In de groene wiggen worden, waar dat nodig is, ondiepe wadi's aangelegd naar voorbeeld van de wadi in de Schaapsheide. Daarnaast is er, indien nodig, in delen van de bosrand waar niet geparkeerd hoeft te worden, ruimte voor het infiltreren van regenwater middels wadi's.

Inpassing parkeren
Waar zich parkeren in de openbare ruimte bevindt wordt dit gerealiseerd in de vorm van langsparkeerplaatsen op gras(betonstenen). Op momenten dat hier niet geparkeerd wordt ogen de parkeerplaatsen als onderdeel van de groenstructuur. Hierdoor is het parkeren zo min mogelijk zichtbaar in de openbare ruimte. Langs de weg aan de bosrand worden geen (half-)verharde parkeerplaatsen aangelegd maar kan ten behoeve van aangrenzende woningen , op nader te bepalen plaatsen, in het gras worden geparkeerd.

Speelplaats
Centraal in het plangebied wordt een aanvullende speelvoorziening gerealiseerd voor 0 - 6 jarigen. Deze speelvoorziening wordt gesitueerd halverwege de nieuwe groene wig. In deze groene wig is een royale open ruimte beschikbaar voor de speelvoorziening. Ook in deze speelplaats wordt ruim voorzien in de sociale controle vanuit de omringende woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.T09210094A-0401_0027.jpg"

referentiebeeld speelplaats

Hondenuitlaatplaats
In het bos tussen de Schaapsheide en de Spechtenlaan wordt een hondenlosloopgebied gerealiseerd. Derhalve hoeven binnen het plangebied geen voorzieningen te worden getroffen voor het uitlaten van honden. Hier geldt een opruimplicht.