direct naar inhoud van Bijlage 12 Wegverkeerslawaai
Plan: achter Noordweg 27 Oostvoorne
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0614.1209bpNoordweg27-0100

Bijlage 12 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het kader van de akoestische toetsing maakt de Wet geluidhinder onderscheid tussen verschillende situaties. In dit ruimtelijk plan zijn de volgende akoestisch relevante situaties aan de orde:

Nieuwe situatie

Er worden nieuwe woningen en een nieuwe weg gerealiseerd. Het effect van de bestaande en nieuwe weg(en) op de geluidshindersituatie aan de gevels van de nieuwe woningen dient inzichtelijk te worden gemaakt. Tevens dient het effect op de geluidshindersituatie aan de gevels van de bestaande woningen ten gevolge van het verkeer op de nieuwe weg bekeken te worden.

Reconstructiesituatie

Ten behoeve van de nieuwe weg wordt een aansluiting gerealiseerd vanaf de Noordweg. Langs deze weg zijn geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) gelegen. In het kader van reconstructieonderzoek dient het effect van de aanleg van deze nieuwe aansluiting op de geluidshindersituatie langs de Noordweg inzichtelijk te worden gemaakt.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen -  met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen.

Nieuwe situatie

Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.

De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift is gebruikgemaakt.

Reconstructiesituatie

Ingevolge de Wet geluidhinder is sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.

De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.

Onderzoek

De intensiteit op de nieuwe weg zal circa 60 mvt/etmaal bedragen, zie paragraaf 5.7 Verkeer. Deze geringe intensiteit zal een zeer geringe geluidbelasting tot gevolg hebben. Gesteld kan worden dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van zowel de bestaande als de nieuwe woningen. Berekeningen zijn dan ook voor deze nieuwe weg achterwege gelaten. Voor de Noordweg is wel een berekening uitgevoerd.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 13.

In 2011 zijn verkeerstellingen uitgevoerd. De verkeersintensiteit op de Noordweg bedroeg 1.965 mvt/werkdagetmaal, zie paragraaf 5.7 verkeer. Voor het akoestisch onderzoek zijn echter de weekdagcijfers van belang. De omrekenfactor van werkdag (de gemiddelde intensiteit van ma t/m vr) naar weekdag (de gemiddelde intensiteit van ma t/m zo) bedraagt 0,94. Dit betekent dat voor onderhavig onderzoek uit dient te worden gegaan van 1.965 * 0,94 = ca. 1.840 mvt/weekdagetmaal.

Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 is een autonome groei van het verkeer van 1% per jaar aangehouden. De intensiteit zal dan in 2022 op de Noordweg circa 2.050 mvt/weekdagetmaal bedragen.

Hier dient het extra verkeer ten gevolge van de ontwikkeling dan nog bij opgeteld te worden. Dit betekent dat de intensiteit in 2022 inclusief de ontwikkeling circa 2.100 mvt/weekdagetmaal zal bedragen.

Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van de verdeling in de verkeerstelling. De wegdekverharding bestaat uit asfalt.

Resultaten bestaande wegen vs nieuwe woningen

Ten gevolge van het verkeer op de Noordweg ligt de 48 dB-contour, de richtwaarde, op 16 m uit de as van de weg. De nieuwe woningen zijn echter op grotere afstand gelegen, zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

De gecumuleerde geluidsbelasting van alle wegen blijft ruim 3 dB onder de norm van 53 dB voor een geluidsluwe gevel. Het bouwplan beschikt over geluidsluwe gevel conform de daarvoor geldende definitie in het hogere waardenbeleid van de gemeente.

Resultaten reconstructie situatie

De intensiteit op de Noordweg zal toenemen van circa 1.840 mvt/weekdagetmaal in 2011 naar circa 2.100 mvt/weekdagetmaal in 2022. Als grens voor een relevante wijziging kan worden uitgegaan van een toename van minimaal 20% van de verkeersomvang. Onder de 20% toename van de verkeersomvang blijft de toename van de geluidshinder beneden de 1 dB. Voor het menselijk oor is deze toename nauwelijks hoorbaar. Op de Noordweg zal de intensiteit met circa 15% toenemen. Dit betekent dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Conclusie

Aan de gevels van zowel de bestaande als de nieuwe woningen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op de Noordweg en de nieuwe weg. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe weg en woningen dan ook niet in de weg.