direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Herziening aanloopstraten en solitaire winkels ('Laaghangend Fruit')
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op grond van de Centrumvisie Meierijstad (2018) en de nadere uitwerkingen daarvan in de Horecavisie en Detailhandelvisie van Meierijstad (2019) wordt geconstateerd dat door een wijziging in het consumentengedrag door onder andere online winkelen er minder vraag is naar winkelruimte in de drie grootste centra van Meierijstad. Om een goed functionerend kernwinkelgebied te krijgen is het de wens van de gemeente om te komen tot een compacter centrumgebied.

1.2 Doel van het plan

Voor een aantal locaties zijn detailhandel en/of horeca momenteel mogelijk volgens het bestemmingsplan, waar dit beleidsmatig niet langer gewenst is. Indien duidelijk is dat deze panden een andere bestemming krijgen, kunnen daar de mogelijkheden voor detailhandel en/of horeca verwijderd worden.

In het bestemmingsplan Herziening aanloopstraten en solitaire winkels ('Laaghangend Fruit') worden de bestemmingen van een aantal van deze locaties aangepast.

1.3 Begrenzing van het plangebied

Het plangebied van dit bestemmingsplan bestaat uit diverse commerciële locaties binnen de kernen Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel, buiten de concentratiegebieden voor detailhandel.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Rijksbeleid

2.1.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR, 13 maart 2012)

Op 13 maart 2012 heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu het vaststellingsbesluit van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) ondertekend (TK 2011-2012, 32.660, nr. A; 50). Daarmee is het nieuwe ruimtelijke en mobiliteitsbeleid zoals uiteengezet in de SVIR van kracht geworden. Het Rijk streeft naar een concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig Nederland op de middellange termijn (2028).


Om dit te bereiken, brengt het Rijk de ruimtelijke ordening zo dicht mogelijk bij diegene die het aangaat (burgers en bedrijven), laat het meer over aan gemeenten en provincies ('decentraal, tenzij') en komt de gebruiker centraal te staan. Het Rijk kiest voor een selectievere inzet van beleid op slechts dertien nationale belangen.


Buiten de nationale belangen hebben decentrale overheden beleidsruimte. Het Rijk gaat zo min mogelijk op de stoel van provincies en gemeenten zitten en laat verstedelijkings- en landschapsbeleid over aan de provincies en gemeenten. De gemeente is in dat opzicht de overheid die het dichtst bij de burger staat en zorg draagt voor een veilige en leefbare woon- en werkomgeving. In het ruimtelijk domein gaat het om de ruimtelijke ontwikkeling van stad en platteland in brede zin, waarbij onder meer belangen van mobiliteit, milieu, natuur, water, economie en wonen worden afgewogen.


De onderwerpen die in het bestemmingplan Herziening aanloopstraten en solitaire winkels ('Laaghangend Fruit') aan bod komen, hebben geen betrekking op de activiteiten die door het Rijk aangemerkt zijn als van nationaal belang.

2.2 Provinciaal beleid

2.2.1 Structuurvisie Ruimtelijke Ordening (19 maart 2014)

Op 19 maart 2014 is de Structuurvisie ruimtelijke ordening (SVRO) in werking getreden. Deze structuurvisie is een actualisatie van de visie die in 2010 werd vastgesteld. De SVRO bevat de hoofdlijnen van het provinciaal ruimtelijk beleid tot 2025 (met een doorkijk naar 2040). De visie is bindend voor het ruimtelijk handelen van de provincie Noord-Brabant en vormt de basis voor de wijze waarop de provincie de instrumenten inzet die de Wet ruimtelijke ordening biedt. Eén van deze instrumenten is de provinciale verordening. In de Verordening Ruimte zijn de kaderstellende elementen uit de SVRO vertaald in concrete regels die van toepassing zijn op (gemeentelijke) bestemmingsplannen.

De provincie streeft naar een robuuste, dat wil zeggen economisch levensvatbare, voorzieningenstructuur. Vanwege de verwachte geringe groei van de bevolking is er een beperkte ruimte voor de uitbreiding van detailhandelsvoorzieningen. Daarom is het belangrijk zorgvuldig om te gaan met de bestaande winkelcentra. Dit is een primaire verantwoordelijkheid van de gemeenten. Regionale afstemming rondom ontwikkelingen vindt plaats via de regionale ruimtelijke overleggen.

2.2.2 Omgevingsvisie ‘De kwaliteit van Brabant' (14 december 2018)

De Omgevingsvisie Noord-Brabant 'De Kwaliteit van Brabant, Visie op de Brabantse leefomgeving', is vastgesteld door Provinciale Staten op 14 december 2018. Aan de hand van de Omgevingsvisie geven Provinciale Staten aan wat de belangrijkste ambities voor de fysieke leefomgeving voor de komende jaren zijn. De Omgevingsvisie geldt als opvolger van de strategische elementen van eerdere provinciale plannen, zoals de structuurvisie, het verkeers- en vervoersplan, het milieu- en waterplan en de natuurvisie. Voor wat betreft sectorale beleidsdoelen blijven de huidige plannen, waaronder de Structuurvisie Ruimtelijke Ordening vooralsnog gelden.


In de aankomende Omgevingswet staan de waarden veiligheid, gezondheid en duurzame omgevingskwaliteit centraal. De Brabantse Omgevingsvisie voegt daar ambities aan toe voor vier hoofdopgaven: de energietransitie, een klimaatproof Brabant, Brabant als slimme netwerkstad en een concurrerende, duurzame economie. Voor elk van deze opgaven geeft de Omgevingsvisie aan wat de ambities op lange termijn zijn, te weten wat is er nodig om Brabant in 2050 een gezonde, veilige en prettige leefomgeving te laten zijn.


Het plan voorziet in de aanpassing van bestemmingen in de aanloopstraten naar de centra van Sint-Oedenrode, Schijndel en Veghel, om zo te komen tot een compacter centrumgebied en een beter functionerend kernwinkelgebied in deze kernen. Het plan draagt bij aan de provinciale doelstellingen, te weten een concurrerende, duurzame economie.

2.2.3 Interim Omgevingsverordening (25 oktober 2019)

De provincie wil met haar regels aansluiten op de werkwijze van haar omgevingsvisie en de Omgevingswet. Daarom is ervoor gekozen om de verschillende provinciale verordeningen voor de fysieke leefomgeving samen te voegen tot een Interim Omgevingsverordening. In het algemeen geldt daarbij dat de inzet van de verordening in de provincie Noord-Brabant is beperkt tot die onderdelen van het beleid waarvoor het vanuit provinciale belangen nodig is om regels in te zetten of waarvoor het vanuit de wet verplicht is om regels te stellen in de verordening.


In artikel 3.42 van de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant worden instructieregels gesteld over een bestemmingsplan dat voorziet in de ontwikkeling van een locatie voor wonen, werken of voorzieningen ligt binnen 'Stedelijk gebied' op de verbeelding van de verordening. Deze instructieregel schrijft voor dat het bestemmingsplan een onderbouwing bevat dat:

  • a. de ontwikkeling past binnen de regionale afspraken, bedoeld in afdeling 5.4 Regionaal samenwerken;
  • b. het een duurzame stedelijke ontwikkeling is. Een duurzame stedelijke ontwikkeling voor wonen, werken of voorzieningen:
    • 1. bevordert een goede omgevingskwaliteit met een veilige en gezonde leefomgeving;
    • 2. bevordert zorgvuldig ruimtegebruik, waaronder de transformatie van verouderde stedelijke gebieden;
    • 3. geeft optimaal invulling aan de mogelijkheden voor productie en gebruik van duurzame energie;
    • 4. houdt rekening met klimaatverandering, waaronder het tegengaan van hittestress en voldoende ruimte voor de opvang van water;
    • 5. geeft optimaal invulling aan de mogelijkheden voor duurzame mobiliteit;
    • 6. draagt bij aan een duurzame, concurrerende economie.


Daar het in onderhavig bestemmingsplan alleen gaat om een wijziging van gebruiksmogelijkheden van bebouwing en gronden, is er geen sprake van 'ontwikkeling van een locatie' voor voorzieningen. Het maken van regionale afspraken over een duurzame concurrerende economie of het geven van een nadere onderbouwing over fysieke duurzaamheidsaspecten is dan ook niet aan de orde. Het bestemmingsplan draagt wel bij aan een duurzame, concurrerende economie.

2.3 Gemeentelijk beleid

Het beleid van Meierijstad richt zich op een concentratie van commerciële voorzieningen. De raad stelde in december 2018 de centrumvisie vast. De detailhandelsvisie en de horecavisie stelde de raad in september 2019 vast. Die twee visies sluiten inhoudelijk aan op de centrumvisie. De drie visies worden verwerkt in het nieuwe omgevingsbeleid. Bij dat verwerken van het beleid is gelegenheid voor participatie geboden: de sessie van 14 mei 2020 van het ThuisLab Omgevingswet ging over de concentratie van detailhandel en horeca in de centra en over de mogelijkheden voor aanloopstraten en perifere detailhandel. Deze participatie was bescheiden vormgegeven, omdat voor de centrum-, detailhandels- en horecavisies al veel participatie had plaatsgevonden. Dan heeft de participatie voor het omgevingsbeleid slechts een aanvullend karakter.

2.3.1 Centrumvisie Meierijstad (20 december 2018)

In het collegewerkprogramma 2017-2023 'Mijlpalen van Meierijstad' is aangegeven dat de gemeente een gedragen centrumvisie ontwikkelt voor de drie hoofdkernen. Omschreven is dat we economisch sterke en aantrekkelijke winkelcentra willen, met respect voor de eigen identiteit van de verschillende kernen. Deze visie geeft aan welke kaders we daarbij willen aanhouden zodat dit in beleidsstukken zoals een detailhandelsbeleid (zie 2.3.2) en een horecabeleid (zie 2.3.3) verder kan worden uitgewerkt.

De centrumvisie helpt de gemeente om met inachtneming van kernkwaliteiten, de centrumgebieden aantrekkelijker te maken zodat ze relevant blijven voor inwoners en bezoekers. Dit doen we door onze focus te verbreden en de centra in de volle breedte van hun maatschappelijke ontmoetingsfunctie te benaderen. De visie wijst ons hoe we komen tot compacte, vitale, kwalitatief complete en aantrekkelijke centra.

De drie grootste kernen in Meierijstad (Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel) beschikken ieder over een duidelijk hoofdcentrum voor het eigen verzorgingsgebied. De primaire focus op het eigen verzorgingsgebied betekend dat het belang van de dagelijkse (boodschappen)voorzieningen verder toeneemt. Supermarkten worden waar mogelijk ingezet als publiekstrekkers voor overige centrumfuncties.

Centrumgebied Schijndel

Het huidige aanbod in de dagelijkse sector voldoet aan de berekende indicatieve marktruimte, waarbij enige groei in de toekomst mogelijk is door de geprognosticeerde bevolkingstoename en verwachte stijging van de koopkrachtbinding. Het niet-dagelijkse winkelaanbod is nu te groot voor het lokale verzorgingsgebied. Afbouw van aanbod in de aanloopgebieden blijft dan ook het streven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01_0001.png"

Figuur 2.3.4.1: Visiekaart centrum Schijndel, Centrumvisie Meierijstad

Centrumgebied Sint-Oedenrode

Het huidige aanbod in de dagelijkse sector voldoet aan de berekende indicatieve marktruimte. Met de geplande supermarktontwikkelingen (met name door de komst van een vijfde supermarkt) zal er in de toekomst een forse overmaat ontstaan in het dagelijkse winkelaanbod. Ook het niet-dagelijkse winkelaanbod is nu te groot voor het lokale verzorgingsgebied. Naast de reeds ingezette afbouw van winkelaanbod in de aanloopgebieden zal er, met het oog op de toekomstige toename van internetwinkelen, ook elders in het centrum niet-dagelijks winkelvloeroppervlak gesaneerd moeten worden. Deze opgave komt bovenop de aanpak van de huidige leegstand in het centrum.

afbeelding "i_NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01_0002.png"

Figuur 2.3.4.2: Visiekaart centrum Sint-Oedenrode, Centrumvisie Meierijstad

Centrumgebied Veghel

Het huidige aanbod in de dagelijkse sector voldoet aan de berekende indicatieve marktruimte. De geprognosticeerde bevolkingstoename compenseert de te verwachten afname van winkelomzet door een toename van de internetaankopen. Het niet-dagelijkse winkelaanbod is nu en in de toekomst te groot voor het lokale verzorgingsgebied. Er is in 2027 naar verwachting circa 35% te veel aan niet-dagelijkse winkelmeters (exclusief volumineuze branches) in het centrum van Veghel (inclusief Heilig Hartplein en Hoogstraat). Deze saneringsopgave komt bovenop de huidige leegstand in het centrum.

Het centrum van Veghel heeft in de toekomst primair een kernverzorgende functie, wat inhoudt dat er rekening moet worden gehouden met een vermindering van het niet-dagelijkse winkeloppervlak met circa 3.500 m2 winkelvloeroppervlakte. Daarnaast ligt er een opgave om de bestaande leegstand van circa 7.500 m2 winkelvloeroppervlakte terug te dringen. Deze ruimte kan echter niet één op één worden ingevuld met andere centrumfuncties. Alleen door het totale centrumgebied te verkleinen kan (het negatieve effect van) de huidige leegstand structureel aangepakt worden.

Er zijn veel mogelijkheden om de inkrimping van het centrumgebied te vangen in een nieuwe ruimtelijke (hoofd)structuur. De Hoofdstraat wordt daarbij gezien als belangrijkste verbinding in het centrum. Via dit historische lint worden de Markt en Meijerijplein met elkaar verbonden. Door een sterke bundeling van bezoekersstromen in een compacte hoofdstructuur wordt er een basis gevormd waar andere centrumfuncties op kunnen aanhaken.

afbeelding "i_NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01_0003.png"

Figuur 2.3.4.3: Visiekaart centrum Veghel, Centrumvisie Meierijstad

2.3.2 Detailhandelsvisie en - beleid Gemeente Meierijstad (19 september 2019)

Op 20 december 2018 heeft de gemeenteraad de centrumvisie voor Meierijstad vastgesteld. Deze centrumvisie vormde de basis voor een detailhandelsvisie en gemeentebreed detailhandelsbeleid (vastgesteld 19 september 2019). In dit visiedocument beschrijven we hoe we in Meierijstad, vanuit een economisch perspectief, denken over onze detailhandel en hoe we hier de komende jaren mee willen omgaan. Daar horen beleidsregels bij en vervolgacties die we moeten oppakken om onze ambities op dit gebied te realiseren.


We hebben kaders voor de detailhandel nodig om initiatieven voor nieuwe winkels of uitbreiding van winkels te kunnen beoordelen vanuit een economisch perspectief. Ook geldt het als richtinggevend beleidskader bij het aanwijzen van bestemmingen vanuit de ruimtelijke invalshoek. Voor ondernemers biedt het beleid duidelijkheid over waar we wel kansen voor detailhandel zien en waar juist niet. Het detailhandelsbeleid geldt als afwegingskader bij het uitwerken van plannen op ander gebied.

Uitgangspunten voor het detailhandelsbeleid

De volgende beleidskeuzes zijn bepalend voor de ruimtelijke structuur en de mogelijkheden die geboden worden via het bestemmingsplan:

  • a. We kiezen voor dagelijkse boodschappen op redelijke afstand

De basis van de detailhandelsstructuur wordt gevormd door de drie hoofdwinkelgebieden in Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel. Daarnaast fungeren ondersteunende wijk- en dorpscentra als boodschappencentrum dichtbij huis. Buurtsteunpunten maken onze structuur compleet. De keuzes die we maken leiden tot compacte en complete winkelgebieden en een beter functionerende detailhandel.

  • b. We versterken detailhandel op haalbare locaties maar maken daarmee ook de keuze om dit op andere locaties niet te doen

Een berekening geeft aan dat er geen uitbreidingsruimte is voor dagelijks aanbod. Ook voor het niet-dagelijks aanbod zijn er in de toekomst minder detailhandelsmeters nodig. We gaan terughoudend om met nieuwe ontwikkelingen en concentreren ons op het behouden van voorzieningen daar waar de kansen liggen.

  • c. Winkels zijn geclusterd in aangewezen gebieden

Het vergroot de aantrekkelijkheid van onze centra als winkels daar geclusterd zijn. Voor de consument is het prettig wanneer er duidelijke winkelgebieden zijn.

  • d. Buiten de winkelconcentratiegebieden bieden we mogelijkheden voor omzetten van winkelruimte naar andere bestemmingen, als dit meer toekomstperspectief heeft

Met het oog op concentratie van winkels in onze centra willen we ondernemers buiten de geschetste centrumgebieden de mogelijkheid bieden om winkelmeters om te zetten naar een andere meer rendabele bestemming, als zij dit willen. Bij langdurige leegstand zouden we hierin een actieve rol kunnen pakken.

Aanpak van transformatie van detailhandel buiten de centra

Om succesvol ruimtelijk detailhandelsbeleid te kunnen voeren is het van belang dat de visie wordt vertaald in bestemmingsplannen. In het bestemmings- (of omgevings)plan kan de gemeente gebieden aanwijzen waar detailhandel mag plaatsvinden. Buiten de genoemde winkelgebieden in de centra is er geen ruimte voor nieuwe detailhandel en/of uitbreiding van bestaande detailhandel. Het toevoegen van winkelmeters buiten de geschetste detailhandelsstructuur zal leiden tot een verzwakking van de duurzame winkelstructuur en daarmee van het totale winkelaanbod in de gemeente.

Het bestaande verspreid gelegen detailhandelsaanbod wordt op termijn bij voorkeur afgebouwd om zo de gewenste voorzieningenstructuur te versterken. In alle gevallen wordt ten minste een passieve benadering gehanteerd, waarbij winkelmeters uit de markt worden genomen door met eigenaren mee te werken aan transformatie naar andere bestemmingen (zoals wonen). Hiervoor dient wel voldoende woningbouwprogramma beschikbaar te zijn. Bij leegstaande panden buiten de winkelgebieden wordt bij voorkeur de bestemming gewijzigd in een niet-winkelfunctie. Hiervoor kan een overgangsregeling worden opgesteld.


Het is niet mogelijk om gelijktijdig overal een actieve aanpak te hanteren. Prioritering is daarbij gewenst. Op dit moment wordt er in ieder geval gekozen voor een actieve aanpak in de drie hoofdwinkelgebieden, zoals beschreven in de centrumvisie. Het vervolgtraject in Veghel-Centrum en de transitie van Borchgrave in Sint-Oedenrode zijn hierbij de meest urgente opgaven.

2.3.3 Horecavisie en horecabeleid gemeente Meierijstad (19 september 2019)

In december 2018 heeft de gemeenteraad de centrumvisie voor Meierijstad vastgesteld. Deze centrumvisie vormde de basis voor een horecavisie en breed en toekomstgericht integraal horecabeleid. De horecavisie geeft aan hoe we aankijken tegen onze horecavoorzieningen, waar en hoe de verschillende soorten horeca kunnen inspelen op behoeften en motieven van diverse bezoekersgroepen en hoe horeca kan bijdragen aan een aantrekkelijk woon- en leefklimaat, vitale centra en een aantrekkelijk buitengebied. De beleidskaders hebben we nodig bij de beoordeling van ontwikkelingen (vanuit een economisch perspectief) en ze scheppen duidelijkheid voor zowel ondernemers als inwoners.

Horeca-categorieën in de bestemmingsplannen

Het is wenselijk om in bestemmingsplannen onderscheid te kunnen maken tussen lichte en zware vormen van horeca. Een ontwikkeling die door het lichte karakter gewenst is, kan anders door bestemmingsplannen worden tegengehouden. Door bij herziening van bestemmingsplannen categorieën aan te geven kunnen we ruimte bieden waar dat kan en sturen waar dit wenselijk is.

afbeelding "i_NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01_0004.png"

Figuur 2.3.3.1: Horeca-categorieën van Meierijstad, Horecavisie Meierijstad

In principe is er binnen het gehele publieksgerichte centrumgebied in Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel ruimte voor (versterking van) horeca-activiteiten. Vermenging van horeca met bijvoorbeeld detailhandel of dienstverlening is hier mogelijk, mits passend binnen de Drank- en Horecawet.


In de centrumvisie zijn tevens kansrijke verblijfs- en horecalocaties aangegeven waar bundeling of uitbreiding van horeca-activiteiten met name gewenst is ten behoeve van een aantrekkelijk en compleet dorpscentrum. Deze concentratiegebieden helpen daarnaast de overlast van het (uitgaans)publiek tot een klein gebied te beperken. In de overige centrumstraten is alleen een lichtere vorm van (dag)horeca gewenst

2.3.4 Visie herstructurering centrum Veghel (7 november 2019)

Naar aanleiding van de centrumvisie die in 2018 is vastgesteld, is de visie voor het centrum van Veghel verder uitgewerkt. Een hoofdstructuur met als basis de Hoofdstraat van Markt tot Meijerijplein vormde daarbij het uitgangspunt. In de visie Herstructurering centrum Veghel is aangegeven welke keuzes we maken en welke perspectieven er zijn voor deelgebieden die in de toekomst geen deel uitmaken van de centrumstructuur.

Bij de vaststelling van de centrumvisie voor Meierijstad, in december 2018, is voor het centrum van Veghel aangegeven dat de opgave dusdanig groot was dat hiervoor aanvullend onderzoek noodzakelijk was. Het actiepunt voor centrum Veghel was dan ook de gekozen ontwikkelrichting verder uit te werken. Wat duidelijk was, was dat de omvang van het winkelgebied fors verkleind zou moeten worden. Er zou volgens de berekeningen 11.000 m2 winkeloppervlak ingekrompen moeten worden. Het toekomstbestendige compacte centrum heeft een duidelijke ontmoetingsfunctie, inwoners moeten weer graag naar het centrum komen.

Een modellenstudie toonde aan dat dit op veel verschillende manieren mogelijk zou zijn. Een nieuwe hoofdstructuur met als basis de Hoofdstraat van Markt tot Meijerijplein vormde daarbij het uitgangspunt. Het doel was te komen tot een keuze van gebieden die deel uitmaken van de nieuwe compacte centrumstructuur, het bepalen van nieuwe perspectieven voor gebieden die geen deel uitmaken van deze compacte centrumstructuur en het creëren van draagvlak voor deze keuzes. Hieruit is in gezamenlijkheid de visie voor herstructurering van het Veghelse centrum voortgekomen.

Deze visie is getoetst bij ondernemers en vastgoedeigenaren. Het is duidelijk dat men zich bewust is van de noodzaak van herstructurering en men is op zoek naar een duidelijke visie. Er is behoefte aan regie. De visie wordt onderschreven, ondernemers en vastgoedeigenaren kunnen zich er over het algemeen in vinden, alhoewel er ook een groep ondernemers is die kritisch is ten opzichte van de voorgestelde structuur en keuzes. Op 7 november 2019 heeft de raad ingestemd met de 'Visie herstructurering centrum Veghel'.

afbeelding "i_NL.IMRO.1948.PAR000BP0022020-VG01_0005.png"

Figuur 2.3.4.1 deelgebieden binnen de toekomstige centrumstructuur van Veghel (Visie herstructurering centrum Veghel)

De Molenstraat vormt vanwege de aanwezige horecavoorzieningen een aantrekkelijk deelgebied in de namiddag en avond. Deze (restaurant)straat blijft dan ook 'op de kaart', maar vormt nadrukkelijk een op zichzelf staand bezoekdoel (in de avonduren).

Voor de aan- en uitloopgebieden aan de randen van het compacte centrum (Hoogstraat, Stationsstraat, Meijerijstraat, Bolkenplein, De Kempen en Stadhuisplein) geldt dat het aantal publiekgerichte functies afgebouwd moet gaan worden, zodat er ruimte ontstaat voor een nieuwe (kansrijke) invulling. In hoeverre locaties zich lenen voor een transformatie naar (commerciële of maatschappelijke) dienstverlening of voor wonen zal per deelgebied afgewogen moeten worden.

2.3.5 Relatie met de Dienstenrichtlijn

Als onderdeel van de Europese Unie geldt ook in Meierijstad dat het vrije verkeer van goederen en diensten en de vrije vestiging van aanbieders van belang zijn. De Dienstenrichtlijn (2006/123) werkt door in de Nederlandse ruimtelijke ordening. Dat betekent dat beperkingen die voortvloeien uit een bestemmingsplan of omgevingsvergunning:

  • 1. niet mogen discrimineren: de eisen maken geen (in)direct onderscheid naar nationaliteit of, voor vennootschappen, de plaats van hun statutaire zetel;
  • 2. noodzakelijk zijn: de eisen zijn gerechtvaardigd om een dwingende reden van algemeen belang;
  • 3. evenredig zijn: de eisen moeten geschikt zijn om het nagestreefde doel te bereiken, ze gaan niet verder dan nodig is om dat doel te bereiken, en dat doel kan niet met andere, minder beperkende maatregelen worden bereikt.

Dienstenrichtlijn: 1. non-discriminerend
Over non-discriminatie is weinig toe te lichten. In de ruimtelijke ordening worden met regelgeving geen lokale, regionale of nationale bedrijven voorgetrokken of achtergesteld. Het is wel zo dat inwoners met sociaal-economisch beleid gestimuleerd kunnen worden om ondernemer te worden. En dat eenmaal hier gevestigde bedrijven object worden van en vaak ook partner zijn in economisch beleid.


Dienstenrichtlijn: 2. noodzaak

Dat Nederlandse ruimtelijke ordening en detailhandelsbestemmingen in algemene zin noodzakelijk kunnen zijn, is gerechtelijk onderkend. Voor specifiek Meierijstad maakt een aantal factoren dat het gebruik van ruimtelijke regels gerechtvaardigd is om een dwingende reden van algemeen belang. Die dwingende reden is, kort gezegd, het behoud van vitale centra in de drie grootste kernen. Die vitale centra, zonder veel leegstand, vergen een concentratie van de detailhandel en van de horeca.


De centra van Sint-Oedenrode, Schijndel en Veghel zijn in een recent verleden uitgebreid: denk aan Borchgrave in Sint-Oedenrode, Kluisstraat in Schijndel, Stationsstraat – Molenstraat en Meijerijstraat – De Kempen in Veghel. Naar het zo toegevoegde winkelvloeroppervlak bleek onvoldoende vraag te zijn. Schijndel heeft hoe dan ook een langgerekte dorpsstructuur die een spreiding van commerciële voorzieningen in de hand heeft gewerkt.


De krimp van fysieke winkels, mede door de groei van internetwinkels en bezorgdiensten, wordt hard gevoeld in middelgrote gemeenten. Die gemeenten hadden in het verleden een centrumfunctie in hun subregio: je kon er gaan winkelen. Anders dan de grote steden lukt het middelgrote gemeenten meestal niet om beleving en funshoppen zo belangrijk te laten worden dat die het verminderde winkelen in direct verlengde van boodschappen doen kunnen compenseren. In Meierijstad is wel geïnvesteerd in het aanzien van de openbare ruimte in de centra, en organiseren winkeliers en horeca-exploitanten (met steun van de gemeente) animatie en evenementen. Maar deze beleving en funshoppen raken slechts een lokaal verzorgingsgebied. De vroegere opzet van de winkelgebieden, voor een bovenlokale verzorging, is dan te ruim.


Dienstenrichtlijn: 3. evenredigheid

Voor de evenredigheid is onderkend dat in algemene zin ruimtelijke regels over detailhandel, over branches daarin en maatvoeringen daarvan, geschikt zijn om een doel van vitale centra te (helpen) bereiken. Dat geldt ook voor Meierijstad omdat hier de noodzaak van concentratie prominent naar voren komt en voor dat concentreren het bestemmingsplan bij uitstek het Nederlandse instrument is. Met de ruimtelijke regels gaat Meierijstad niet verder dan nodig is om het doel te bereiken. De leegstand neemt nog niet af. Detailhandels- en horecabestemmingen worden niet dusdanig grootschalig of snel doorgehaald dat hierdoor bedrijven verplicht worden zich elders te vestigen (het overgangsrecht remt hier ook in).

De richting van het beleid is duidelijk, onze communicatie is helder en de ruimtelijke regels worden zeker gebruikt, maar dit laatste weloverwogen en behoedzaam. Het doel van vitale centra kan ook niet met andere, minder beperkende maatregelen, worden bereikt. Er zijn andere maatregelen, met name de inrichting en het beheer van de openbare ruimte in de centra, de verkeerscirculatie en het parkeren in en bij de centra, het stimuleren van centrummanagement en ondernemersverenigingen, maar die maatregelen op zich volstaan niet om leegstand tegen te gaan en de centra vitaal te houden.

2.3.6 Voorbereidingsbesluit omgevingsplan (8 april 2020)

In het voorbereidingsbesluit van de raad van 8 april 2020 is aangegeven dat de concentratie van commerciële voorzieningen zal doorwerken in de ruimtelijke ordening. In besluitvak 1 van dat voorbereidingsbesluit zijn aanloopstraten van de centra en solitaire winkels opgenomen:

  • Borchmolendijk, Neulstraat, Borchgrave en Odaplein te Sint-Oedenrode;
  • Hoofdstraat (uitgezonderd tussen enerzijds Groeneweg – Kluisstraat en anderzijds Akkerstraat, dat wil zeggen tot en met Hoofdstraat 135) te Schijndel;
  • Frisselsteinstraat, Deken Van Miertstraat, Molenstraat (uitgezonderd horeca tussen Franciscanessenlaan en Meijerijstraat), Meijerijstraat, De Kempen en de Hoofdstraat (uitgezonderd tussen Markt en Meijerijstraat) te Veghel;
  • Sluisstraat en Vondelstraat te Veghel;
  • Zuidkade te Veghel, met uitzondering van nummers 1 en 3;
  • Veghelsedijk 66-68 te Wijbosch.

Voor dit bestemmingsplan is dan ook onderzocht in hoeverre de bestemming van de genoemde locaties geactualiseerd kan worden. Daarbij speelt mee wat het actueel gebruik van een locatie is en welk initiatief eventueel al wordt ondernomen voor die locatie. Bij actueel gebruik voor detailhandel of horeca gaat het vooral om de aard van die detailhandel of horeca in relatie tot wat de bestemming mogelijk maakt. En bij initiatieven voor een ander ruimtelijk programma gaat het vaak om de relatie tot de woningbouwprogrammering en de parkeersituatie.

Hoofdstuk 3 Toelichting van de beleidskeuzes per gebied

3.1 Zone Sluisstraat - Heilig Hartplein te Veghel

De in dit bestemmingsplan genoemde locaties aan het Heilig Hartplein en de Sluisstraat te Veghel behoren tot nog toe tot het plangebied van het bestemingsplan Veghel-West, deelgebied Eikelkamp-Hoogeind . Voor de nieuwe bestemmingsomschrijvingen is aansluiting gezocht bij de bestaande regels van het bestemingsplan Veghel-West, deelgebied Eikelkamp-Hoogeind.

Vanuit de centrum-, detailhandels- en horecavisies die zijn vastgesteld, geldt dat de Sluisstraat te Veghel niet behoort tot het centrum of de concentratiegebieden voor detailhandel en horeca. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt de Sluisstraat aangeduid als gebiedstypologie VI. verstedelijkt (woon)gebied .

3.2 Zone Hoogstraat te Veghel

De in dit bestemmingsplan genoemde locaties aan de Hoogstraat te Veghel behoren tot nog toe tot het plangebied van het bestemingsplan Veghel-West, deelgebied Hoogstraat-Oranjewijk . Vanuit de centrum-, detailhandels- en horecavisies die zijn vastgesteld, geldt de Hoogstraat niet als concentratiegebied voor winkels of horeca. Wel blijft de straat de verbinding tussen de Markt enerzijds en het cultuur- en foodcluster aan de Noordkade anderzijds.

In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, worden de Hoogstraat en een deel van de Kolonel Johnsonstraat aangeduid als gebiedstypologie v. centrumstedelijk gebied . De redenen hiervoor zijn niet alleen de verbinding tussen Veghel-Centrum en Noordkade, maar ook de aanwezige cultuurhistorische waarden (villa's, boerderij, kapel) en het regelmatige gebruik bij evenementen.

3.3 Zone Meijerijstraat te Veghel

De in dit bestemmingplan genoemde locatie aan de Meijerijstraat te Veghel behoort tot nog toe tot het plangebied van het bestemmingsplan Centrumgebied Veghel . Voor de nieuwe bestemmingsomschrijving is aansluiting gezocht bij de bestaande regels van het bestemingsplan Centrumgebied Veghel.


Vanuit de centrum-, detailhandels- en horecavisies die zijn vastgesteld, geldt dat in Veghel het noordelijke deel van de Molenstraat, het Bolkenplein, de Meijerijstraat, De Kempen en het oostelijke deel van de Hoofdstraat niet behoren tot het centrum of de concentratiegebieden voor detailhandel en horeca. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt deze zone aangeduid als gebiedstypologie vi. verstedelijkt (woon)gebied .

3.4 Zone Vlas en Graan te Veghel

De in dit bestemmingplan genoemde locatie aan Vlas en Graan te Veghel behoort tot nog toe tot het plangebied van het bestemmingsplan Centrumgebied Veghel . Vlas en Graan kan beschouwd worden als verbinding tussen Hoofdstraat en Stadhuisplein, en als achterzijde voor bijvoorbeeld winkels en een kerk aan de Hoofdstraat. In deze zone bevinden zich tal van woningen (appartementen). De toekomst van een binnenzwembad en een discount supermarkt in de zone zijn onderwerp van studie. Deze zone valt buiten de concentratiegebieden voor detailhandel en horeca volgens het actuele beleid.

3.5 Zone Udenseweg te Veghel

De in dit bestemmingplan genoemde locatie aan de Udenseweg te Veghel behoort tot nog toe tot het plangebied van het bestemmingsplan Veghels Buiten – Noordoost . Het gaat om een bedrijfsperceel dat aan de voorzijde grenst aan het oude tracé van de N265 en dat zich achteraan in agrarisch gebied bevond. In de actuele situatie springen aan de voorzijde meer in het oog een halte van hoogwaardig openbaar vervoer, onderwijsinstellingen en de toegang tot de wijk De Bunders.

In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt deze zijde aangeduid als gebiedstypologie vi. verstedelijkt (woon)gebied. Achter het perceel wordt Veghels Buiten ontwikkeld. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt deze zijde aangeduid als gebiedstypologie iii. landelijk gebied, verweving van functies .

3.6 Zone Molenstraat te Veghel

De in dit bestemmingplan genoemde locaties aan de Molenstraat te Veghel behoren tot het plangebied van het bestemmingsplan Centrumgebied Veghel. Het gebied laat zich typeren als aanloopstraat naar het centrum waar nu een grote variëteit aan winkels, horeca en bedrijvigheid het straatbeeld bepalen. De Molenstraat tussen de Franciscanessenlaan en de Meijerijstraat kan tot Veghel-Centrum gerekend worden. Er zijn verschillende horeca-bedrijven gevestigd. Maar deze zone valt buiten het concentratiegebied voor detailhandel. De Molenstraat verderop, overgaand in de Stationsstraat, is duidelijker een aanloopstraat.

Het gebied kenmerkt zich door enkele sfeervolle historische panden van voor 1900 (Bijvoorbeeld het aanzienlijke woongebouw bij het kruispunt van de Meijerijstraat en de Molenstraat) en diverse pandjes die verspreid zijn gelegen door de Molenstraat en een oorsprong hebben in de jaren dertig van de vorige eeuw. De monumentaliteit wordt afgewisseld door enkele moderne panden uit de jaren vijftig en zestig en zelfs postmoderne ingrepen uit de huidige eeuw. Helaas behoort ook sporadische leegstand tot de plint van de huidige Molenstraat.

Het is de visie van de gemeente om horeca en detailhandel voornamelijk te concentreren in het centrum waardoor het straatbeeld van de Molenstraat op termijn minder chaotisch zal zijn en meer gericht op wonen zal worden. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is wordt het noordelijke deel van de Molenstraat aangeduid als aanloopstraat. Het noordelijke gedeelte van de Molenstraat is tevens aan te duiden met de gebiedstypologie VI. Verstedelijkt (woon)gebied  terwijl het zuidelijke gedeelte onder gebiedstypologie v. Centrumstedelijk gebied valt. Het kruispunt met de Meijerijstraat fungeert hierbij als de grens tussen de twee gebieden.

3.7 Zone Stationsstraat te Veghel

De in dit bestemmingplan genoemde locatie aan de Stationsstraat te Veghel behoort tot het plangebied van het bestemmingsplan Vijverwijk-Burgemeester De Kuijperlaan. De Stationsstraat is een kenmerkende aanloopstraat waar veel gewoond wordt en waarin sporadisch (in mindere mate) detailhandel en horeca valt te ontdekken. Het straatbeeld wordt veelal bepaald door de sfeervolle jaren dertig woningen in het zuidelijk deel van de Stationsstraat en diverse modernere (en toch regionale) architectuurstijlen in het noorden van de Stationsstraat.

De verkeersader die door de Stationsstraat loopt zorgt hier voor substantieel verkeer en in lijn met de visie van de gemeente is het wenselijk om detailhandel en horeca in het centrum van Veghel te concentreren. Hiertoe is er gekeken naar de bestaande detailhandel, de hoeveelheid detailhandel in vierkante meters en de omschrijvingen van die detailhandel. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt de gehele Stationsstraat getypeerd als een aanloopstraat waarop de gebiedstypologie VI. Verstedelijkt (woon)gebied van toepassing is.

3.8 Zone Borchmolendijk te Sint-Oedenrode

De Borchmolendijk is een oude straat in het centrum van Sint-Oedenrode in het verlengde van Heuvel en Markt en nog voor de oversteek over de Dommel. De straat behoort tot het plangebied van bestemmingsplan Centrum, herziening 2013 van de voormalige gemeente Sint-Oedenrode. Historische en beeldbepalende panden dragen bij aan het karakter van de straat.

In de toekomst zullen twee supermarkten een belangrijk aandeel hebben op het beeld van de Borchmolendijk. De Aldi en de Albert Heijn (wordt verplaatst vanaf de Markt). In de centrumvisie ligt dit deel van de Borchmolendijk buiten het centrumgebied waar centrumfuncties als detailhandel en horeca zich kunnen vestigen. Als aanloopstraat naar het centrum is een woonmilieu met dienstverlening of kleine kantoren op termijn voorstelbaar. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt de Borchmolendijk getypeerd als VI. Verstedelijkt (woon)gebied .

3.9 Zone Hoofdstraat (noordzijde) te Schijndel

De hoofdader door Schijndel loopt van de Boschweg via de Hoofdstraat tot aan de Europalaan. Aan dit lange lint zijn van oudsher veel voorzieningen gehuisvest in de vorm van bedrijven, kantoren en andere publieksgerichte functies zoals horeca, detailhandel en dienstverlening. Tot op de dag van vandaag zijn langs dit lange lint nog voorzieningen aanwezig en pandjes in gebruik voor commerciële functies. Het gedeelte van dit gebied ten noorden van het winkel concentratiegebied wordt gekenmerkt door een afwisselend beeld van woningen en (publieksgerichte) commerciële functies en kwalificeert zich daarmee als aanloopstraat van het centrum. Kenmerkend voor deze zijde van de Hoofdstraat zijn de grotere bedrijvenlocaties die aan het lint liggen en waarvan sommigen nog herkenbaar zijn in het stedenbouwkundig beeld. Dit gedeelte van de Hoofdstraat ten noorden van het winkel concentratiegebied (centrum) is grotendeels gelegen binnen het bestemmingsplan 'Kom Schijndel 2013'. Een beperkt deel is gelegen binnen het geldende bestemmingsplan 'Centrumplan 2009'. Voor de nieuwe bestemmingsomschrijvingen is aansluiting gezocht bij de bestaande regels van het bestemmingsplan 'Kom Schijndel 2013'.

Vanuit de centrum-, detailhandels- en horecavisie die zijn vastgesteld, geldt dat dit gedeelte van de Hoofdstraat  niet behoort tot het centrum of de concentratiegebieden voor detailhandel en horeca. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt dit deel van de Hoofdstraat aangeduid als gebiedstypologie VI. verstedelijkt (woon)gebied .

3.10 Zone Hoofdstraat (zuidzijde) te Schijndel

De hoofdader door Schijndel loopt van de Boschweg via de Hoofdstraat tot aan de Europalaan. Aan dit lange lint zijn van oudsher veel voorzieningen gehuisvest in de vorm van bedrijven, kantoren en andere publieksgerichte functies zoals horeca en detailhandel. Tot op de dag van vandaag zijn langs dit lange lint nog voorzieningen aanwezig en pandjes in gebruik voor publieksgerichte functies. Het gedeelte van dit gebied ten zuiden van het winkel concentratiegebied is gelegen binnen de bestemmingsplannen 'Centrumplan 2009', 'Hoofdstraat 162-164', 'Molenstraat e.o.' en 'Kom Schijndel 2013'. Dit gebied wordt gekenmerkt door een afwisselend beeld van woningen en (publieksgerichte) commerciële functies en kwalificeert zich daarmee als aanloopstraat van het centrum. Kenmerkend voor deze zijde van de Hoofdstraat zijn een aantal prachtige monumentale villa's en andere authentieke en voor Schijndel kenmerkende gebouwen, die aan het lint liggen. Verder mag aan deze zijde van de Hoofdstraat het Jansenpark langs het lint niet onbenoemd blijven. Voor de nieuwe bestemmingsomschrijvingen is waar mogelijk aansluiting gezocht bij de bestaande regels van de vigerende bestemmingsplannen. Waar dit niet mogelijk bleek is aansluiting gezocht bij de plansystematiek van bestemmingsplan 'Kom Schijndel 2013'.


Vanuit de centrum-, detailhandels- en horecavisie die zijn vastgesteld, geldt dat dit gedeelte van de Hoofdstraat niet behoort tot het centrum of de concentratiegebieden voor detailhandel en horeca. In dit kader specifiek aandacht voor het gedeelte van de Hoofdstraat ter hoogte van het Catharinaplein tot aan de Akkerstraat. Dit gebiedje behoorde in de voormalige gemeente Schijndel onderdeel uit van het kernwinkelgebied zoals dat op basis van de Detailhandelsvisie was geformuleerd. Op basis van de nu geldende Centrumvisie Meierijstad is het winkelconcentratiegebied compacter geworden en wordt dit deel thans gekwalificeerd als aanloopgebied naar het centrum. In de omgevingsvisie die in voorbereiding is, wordt de zone Hoofdstraat zuidzijde aangeduid als gebiedstypologie VI. verstedelijkt (woon)gebied . Het gebiedje rondom het Catharinaplein wordt vooralsnog aangemerkt als gebiedstypologie IV. Centrumdorps gebied .

Hoofdstuk 4 Toelichting van de aanpassingen per locatie

4.1 Heilig Hartplein 36, 37, 38 te Veghel

De locaties Heilig Hartplein 36, 37, 38 te Veghel zijn feitelijk woningen. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel en horeca uit te sluiten.

4.2 Heilig Hartplein 39 en de Sluisstraat 1, 1a, 1b te Veghel

De locatie van het Heilig Hartplein 39 en de Sluisstraat 1, 1a, 1b te Veghel is al, op basis van een omgevingsvergunning, omgevormd tot een woonblok. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel en horeca uit te sluiten.

4.3 Sluisstraat 17, 17a, 17b te Veghel

De locatie van de Sluisstraat 17, 17a, 17b te Veghel is al, op basis van een omgevingsvergunning, omgevormd tot een woongebouw. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel' omgezet in 'Wonen'.

4.4 Sluisstraat 19 te Veghel

Het monumentale pand aan de Sluisstraat 19 te Veghel is gerenoveerd en heeft een eigentijds gebruik gekregen: een kunsthandel. En met een omgevingsvergunning is er een woning gecreëerd. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel' omgezet in een bestemming 'Gemengd' en een functieaanduiding 'wonen' vastgelegd. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van de kunsthandel, maar sluit andere detailhandel uit.

4.5 Sluisstraat 27 te Veghel

Op de locatie aan de Sluisstraat 27 te Veghel bevinden zich een winkel op de begane grond en een woning. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel' aangepast om vormen van detailhandel uit te sluiten die zeker te concentreren zijn in het centrum. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van de aanwezige winkel. De functieaanduiding 'wonen' wordt behouden.

4.6 Sluisstraat 29, 31 te Veghel

Het monumentale pand aan de Sluisstraat 29 en 31 te Veghel wordt bewoond. In een deel van het pand bevindt zich een kleinschalige kantoorfunctie. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel', met al een functieaanduiding 'wonen', omgezet in een bestemming 'Wonen'. Voor de nieuwe bestemmingsomschrijving wordt voor de uitoefening van het aanwezige uitzendbureau een aanduiding 'dienstverlening' opgenomen. Deze nevenfunctie willen we in dit pand niet onnodig belemmeren.

4.7 Sluisstraat 32 te Veghel

Op de locatie aan de Sluisstraat 32 te Veghel is er een leegstaande snackbar en er wordt gewoond. Nu wordt de bestemming 'Horeca' omgezet in 'Wonen'. Er bestaat particuliere belangstelling om op deze locatie verder in wonen of dienstverlening te investeren. Dat initiatief wordt dan getoetst aan onder andere het parkeerbeleid.

4.8 Sluisstraat 33 te Veghel

Op de locatie aan de Sluisstraat 33 te Veghel bevinden zich een winkel en werkplaats op de begane grond en een woning. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel' aangepast om die vormen van detailhandel uit te sluiten die zeker te concentreren zijn in het centrum. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van de aanwezige fietsenhandel. De functieaanduiding 'wonen' wordt behouden.

4.9 Hoogstraat 5 en 7 te Veghel

Aan de Hoogstraat te Veghel was op de nummers 5 en 7 voorheen een winkel gevestigd met boeken, tijdschriften, kantoor-, kunst- en hobby-benodigdheden en delicatessen. Intussen is het winkelpand verbouwd tot kantoorverzamelgebouw. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel en horeca uit te sluiten.

4.10 Hoogstraat 15, 15a, 15b, 15c, 15d, 15e te Veghel

Aan de Hoogstraat te Veghel is op de nummers 15, 15a, 15b, 15c, 15d, 15e een winkelruimte op de begane grond met daarboven twee woonlagen. De winkelruimte is leeg komen staan. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel en horeca uit te sluiten. Er blijven nog andere vormen van exploitatie over voor dit vastgoed.

4.11 Hoogstraat 19, 19a, 19b te Veghel

Op de locatie aan de Hoogstraat 19, 19a, 19b te Veghel is op de begane grond een winkel gevestigd met daarboven twee woonlagen. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om horeca uit te sluiten en om die vormen van detailhandel uit te sluiten die zeker te concentreren zijn in het centrum. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van de aanwezige winkel.

4.12 Hoogstraat 21 te Veghel

Op de locatie aan de Hoogstraat 21 te Veghel bevindt zich een rijksmonumentale, bewoonde boerderij. Deze locatie wordt gebruikt voor feesten, seminars en vergaderingen. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel uit te sluiten. Ook andere horeca dan het huidige gebruik wordt uitgesloten.

4.13 Beatrixsingel 1c te Veghel

Op de locatie aan de Beatrixsingel 1c te Veghel bevindt zich een praktijk voor orthodontie. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel, horeca en kantoren uit te sluiten. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van de aanwezige praktijk, en biedt de eigenaar nog gelegenheid voor mogelijk ander gebruik.

4.14 Meijerijstraat 1 te Veghel

De locatie Meijerijstraat 1 te Veghel betreft een reisbureau. Het is een commerciële ruimte in de plint van een appartementengebouw. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel uit te sluiten. Voor deze commerciële ruimte blijven andere functies wel mogelijk. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van het aanwezige reisbureau.

4.15 Vlas en Graan 146 te Veghel

Voor de locatie Vlas en Graan 146 te Veghel is een omgevingsvergunning verleend om winkelruimte te verbouwen voor huisvesting. In aansluiting bij die vergunning wordt de bestemming 'Gemengd' veranderd in 'Wonen'.

4.16 Udenseweg 8 te Veghel

De locatie Udenseweg 8 te Veghel betreft een bedrijf in bloemen en planten. Onder de bestemming 'Agrarisch' worden nu de mogelijkheden van de functieaanduiding 'detailhandel' aangepast. De mogelijkheid van veehouderij wordt geschrapt. De bestemmingsomschrijving houdt een positieve bestemming in van het aanwezige bedrijf met zijn bedrijfswoning en kas.

4.17 Stationsstraat 36 te Veghel

Op de locatie Stationsstraat 36 te Veghel is een bakkerij gevestigd. Nu wordt de bestemming 'Detailhandel' veranderd zodat de ter plaatse toegestane detailhandel beperkt wordt tot detailhandel op de begane grond, in de vorm van detailhandel in levensmiddelen, uitgezonderd een supermarkt.

4.18 Stationsstraat 45 te Veghel

Op Stationsstraat 45 te Veghel is een woning aanwezig. Nu wordt de bestemming 'Kantoor' veranderd in 'Wonen'.

4.19 Stationsstraat 47 te Veghel

Op Stationsstraat 47 te Veghel is een beeldbepalende woning aanwezig. Nu wordt de bestemming 'Kantoor' veranderd in 'Wonen'.

4.20 Molenstraat 26, 26a te Veghel

De locatie Molenstraat 26 betreft een winkel in motorkleding en er is een woning aanwezig in de vorm van appartement Molenstraat 26a. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast door detailhandel te beperken tot een winkel in 'motorkleding en accessoires bij motorkleding en voor motorfietsen'.

4.21 Molenstraat 38a te Veghel

De locatie Molenstraat 38a betreft een pand wat momenteel op de begane grond leeg staat. Op de verdiepingen zijn appartementen aanwezig. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast door de functieaanduidingen 'detailhandel' te verwijderen.

4.22 Molenstraat 40 te Veghel

De locatie Molenstraat 40 betreft een beeldbepalend pand wat momenteel leeg staat op de begane gronden wordt nu tijdelijk gebruikt vanuit de kringloopwinkel. Op de verdieping is met hetzelfde adres een woning aanwezig. Het pand kent al langere tijd geen volwaardig commercieel gebruik en nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast door de functieaanduiding 'detailhandel' te verwijderen.

4.23 Molenstraat 44, 44a, 46 te Veghel

De locatie Molenstraat 46 te Veghel betreft een interieurwinkel met daar boven twee appartementen. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast om detailhandel te beperken tot een winkel in 'woninginrichting en projectinrichting'.

4.24 Meijerijstraat 51, 53, 54 t/m 67 te Veghel

Op de locatie Meijerijstraat 51 te Veghel is een broodjeszaak aanwezig. Op Meijerijstraat 53 is een kapsalon aanwezig. Op de verdiepingen boven deze commerciële ruimten zijn er appartementen. Binnen de bestemming 'Gemengd' is voor de broodjeszaak geen aanduiding 'horeca tot en met horecacategorie 1b' aanwezig. Deze functieaanduiding wordt toegevoegd.

4.25 Molenstraat 27, 27a te Veghel

De locatie Molenstraat 27 te Veghel betreft een beeldbepalend pand met daarin een winkel in breiwol, handwerken en fournituren, met daarboven wonen (27a). Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast door detailhandel te beperken tot een winkel in ''stoffen, naai- en breibenodigdheden'.

4.26 Molenstraat 25, 25a te Veghel

De locatie Molenstraat 25 te Veghel betreft gemeentelijk monument met daarin een winkel in fotografische artikelen, met daarboven wonen (25a). Nu wordt de bestemming 'Gemengd' aangepast door detailhandel te beperken tot een winkel in 'foto, film en accessoires voor foto en film' .

4.27 Markt 14 Sint-Oedenrode

In het bestemmingsplan Centrum, herziening 2013 is geregeld dat "Ten aanzien van de winkelfunctie geldt, dat publieksingang en - uitgang aan de voorzijde van de winkel moet zijn gesitueerd." Dit pand ligt op de hoek Markt met de Neulstraat. Bij een hoekpand kan onduidelijkheid bestaan over wat de voorgevel is. Nu wordt aangegeven dat hier de voorzijde naar de Markt is georiënteerd en niet naar de Neulstraat.

4.28 Borchmolendijk 15, 15a, 15b, 15c te Sint-Oedenrode

Op de locatie Borchmolendijk 15, 15a, 15b en 15c is een appartementencomplex aanwezig. Omdat de huidige bestemming 'Centrum' alleen wonen op de verdieping toestaat, wordt toegevoegd dat wonen in de vorm van 'gestapelde woningen' toegestaan wordt (bouwaanduiding 'gestapeld').

4.29 Borchmolendijk 17, 17a te Sint-Oedenrode

Op de locatie Borchmolendijk 17 en 17a te Sint-Oedenrode is een accountantskantoor en een salarisadviesbureau aanwezig op de begane grond en op de verdieping. Omdat de huidige bestemming 'Centrum' alleen dienstverlening op de begane grond toestaat, wordt voor deze locatie toegevoegd dat dit ook op de verdieping toegestaan is (functieaanduiding 'dienstverlening').

4.30 Borchmolendijk 19, 19a te Sint-Oedenrode

Op de locatie Borchmolendijk 19 en 19a te Sint-Oedenrode is in een beeldbepalend pand een stichting gevestigd die het bevoegd gezag vormt voor zeven katholieke basisscholen en een adviesbureau op het gebied van management en bedrijfsvoering aanwezig op de begane grond en op de verdieping. Omdat de huidige bestemming 'Centrum' alleen dienstverlening op de begane grond toestaat, wordt voor deze locatie toegevoegd dat dit ook op de verdieping toegestaan is (functieaanduiding 'dienstverlening').

4.31 Borchmolendijk 21, 21a, 23, 23a, 25, 25a te Sint-Oedenrode

Op de locatie Borchmolendijk 21, 21a, 23, 23a, 25, 25a is een appartementencomplex aanwezig. Omdat de huidige bestemming 'Centrum' alleen wonen op de verdieping toestaat, wordt toegevoegd dat wonen in de vorm van 'gestapelde woningen' toegestaan wordt (bouwaanduiding 'gestapeld').

4.32 Borchmolendijk 32 te Sint-Oedenrode

Op de locatie Borchmolendijk 32 te Sint-Oedenrode is een pizzeria aanwezig en wordt er gewoond. Deze locatie komt niet voor in bijlage 2 van de regels van het geldende plan 'Centrum, herziening 2013', waarin alle toegestane horeca binnen het plangebied staat. Nu wordt een functieaanduiding 'horeca' toegevoegd om het aanwezige restaurant toe te staan.

4.33 Hoofdstraat 5-5a te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 5-5a te Schijndel is omgevingsvergunning verleend voor het omzetten van een winkel (praktijkruimte) met woonhuis naar in totaal twee appartementen, één op de begane grond en één op de verdieping. Nu wordt de bestemming 'Gemengd' veranderd naar 'Wonen' met de bouwaanduiding 'gestapeld' conform de verleende omgevingsvergunning. Daarmee komen de mogelijkheden voor uitoefenen van detailhandel, dienstverlening en een praktijkruimte te vervallen.

4.34 Hoofdstraat 7, 7a, 7b, 9, 9a, 9b te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 7, 7a, 7b, 9, 9a, 9b te Schijndel was voorheen een garagebedrijf gevestigd en is in 2013 maatwerkbestemming 'Gemengd-4' opgenomen voor de op dat moment voorkomende functies. Op Hoofdstraat 7, 7b en 9 (het aan de Hoofdstraat gelegen gedeelte van het pand) is detailhandel mogelijk via een functieaanduiding 'detailhandel'. Op Hoofdstraat 7 is deze detailhandel aanwezig in de vorm van een fietsenwinkel en op Hoofdstraat 7b zit een winkel in scooters en bromfietsen. Op Hoofdstraat 9 te Schijndel is een bedrijf in het verzorgen van exclusieve ballonvaarten aanwezig. Nu wordt de functieaanduiding 'detailhandel' veranderd, zodat detailhandel op Hoofdstraat 9 niet langer mogelijk is. Dit heeft voor de aanwezige bedrijfsvoering geen gevolgen. De functieaanduiding 'verkooppunt voor motorbrandstoffen zonder lpg' blijft aanwezig voor het tankstation dat ter plaatse aanwezig is.

4.35 Hoofdstraat 11 te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 11 te Schijndel is een bedrijf in vrijetijdsbesteding aanwezig in de vorm van een escaperoom. Nu wordt de bestemming '' veranderd naar 'Cultuur en ontspanning', waarmee de bestaande activiteiten geborgd worden.

4.36 Hoofdstraat 43 en 45 te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 43 en 45 te Schijndel bevindt zich een dienstverleningscentrum annex kantoorverzamelgebouw, op de begane grond en op de verdieping. Binnen de geldende bestemming 'Gemengd' is bepaald dat het uitoefenen van kantoren en dienstverlening uitsluitend op de begane grond plaats mag vinden. Nu wordt toegevoegd dat kantoren ook toegestaan zijn op de verdieping voor deze locatie.

4.37 Hoofdstraat 141 te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 141 te Schijndel is een dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten aanwezig. Onderdeel van de activiteiten bestaat uit het verkopen van zelfgemaakte producten. Nu wordt de bestemming 'verspreide voorzieningen' met functieaanduiding 'kantoor' veranderd naar de bestemming 'Maatschappelijk’ met de aanduiding ‘ondergeschikte detailhandel’. Hiermee wordt de verleende omgevingsvergunning verwerkt in het bestemmingsplan.

4.38 Hoofdstraat 143, 143a te Schijndel

Op de locatie Hoofdstraat 143, 143a te Schijndel is een kapper gevestigd. Nu wordt de bestemming 'verspreide voorzieningen' met functieaanduiding 'detailhandel' gewijzigd in een bestemming 'Gemengd' met mogelijkheden tot het uitoefenen van dienstverlening en kantoren op de begane grond en voor wonen.

4.39 Hoofdstraat 177 te Schijndel

Het pand op de locatie Hoofdstraat 177 te Schijndel is in gebruik voor wonen, in de vorm van een vrijstaande woning. Nu wordt de bestemming 'Maatschappelijk' veranderd naar 'Wonen’ en daarmee de omgevingsvergunning geborgd in het bestemmingsplan.

4.40 Hoofdstraat 192 te Schijndel

Het gemeentelijke monument Hoofdstraat 192 te Schijndel is in gebruik als kinderdagverblijf. Nu wordt de bestemming veranderd van 'Wonen' naar 'Maatschappelijk'.

4.41 Catharinaplein 27-01 t/m 27-12 te Schijndel

Aan het Catharinaplein (grenzend aan de Hoofdstraat) is een appartementencomplex in 3 bouwlagen voor in totaal 12 appartementen gerealiseerd. Nu wordt de bestemming 'Centrum' gewijzigd naar 'Wonen' conform de verleende omgevingsvergunning.

Hoofdstuk 5 Juridische opzet van het plan

5.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan betreft een zogenaamd ‘paraplubestemmingsplan’. Dit houdt in dat meerdere vigerende bestemmingsplannen tegelijkertijd worden herzien op een specifiek onderdeel. Dit betekent dat de vigerende bestemmingsplannen voor alle overige onderdelen van kracht blijven en alleen de bepalingen met betrekking tot een specifiek onderwerp partieel worden herzien of toegevoegd. Dit bestemmingsplan stelt de andere bestemmingsplannen ten aanzien van dit onderwerp buiten werking of vult de regels aan en bepaalt daarmee voor het gehele grondgebied van de gemeente Meierijstad het te volgen beleid met betrekking tot deze onderwerpen.

5.2 Methodiek

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de inleidende regels, de bestemmingsregels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels aan de orde komen. Voor de systematiek is aangesloten op de Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2012).

5.3 Planregeling

Bij het opstellen van de regels is zoveel mogelijk aangesloten op de bestaande regelingen die gelden voor de betreffende locaties die genoemd zijn in Hoofdstuk 4. Indien onderdelen niet meer actueel waren, is ervoor gekozen om harmonisatie toe te passen. Zo wordt bijvoorbeeld voor de gebruiksmogelijkheden binnen de bestemming 'Wonen' aangesloten op de regeling die in het bestemmingsplan 'Harmonisatie van diverse regelingen (laaghangend fruit)' opgenomen is en zijn ook de begripsbepalingen en de toepassing van de parkeernormen uit de gemeentelijke parkeernota van Meierijstad geborgd in dit plan.