Plan: | Buitengebied Nieuw-Lekkerland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1927.BuitengebiedNLL-VG01 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Binnen het plangebied liggen twee belangrijke ontsluitingsroutes voor het gemotoriseerd verkeer, namelijk de dijkroute en de ruilverkavelingroute.
De dijkroute loopt via de Lekdijk/Molenstraat en de bebouwde kom van Alblasserdam naar de A15. De ruilverkavelingroute loopt via de Schoonenburgweg (N480), de Nieuwe Zijdeweg (N481) en de N214 naar de A15. De N480 loopt tussen Nieuw-Lekkerland naar de N479 ten oosten van Streefkerk. De N481 loopt vanaf de N214 door de Alblasserwaard naar de N480 bij Streefkerk.
Zoals eerder gesteld vormen de Lekdijk/Molenstraat en de Schoonenburgweg (N480) belangrijke oost-westverbindingen. De Lekdijk/Molenstraat loopt van Streefkerk via Nieuw-Lekkerland naar Alblasserdam. De Schoonenburgweg (N480) sluit in oostelijke richting aan op de Nieuwe Zijdeweg (N481) en gaat in westelijke richting over in de Elzenweg. De Elzenweg is een doodlopende weg welke eindigt in een fietspad. In noordelijke richting wordt via de Schoonenburglaan en de kern Nieuw-Lekkerland aangesloten op de Lekdijk.
Een belangrijke noord-zuidverbinding vormt gevormd door de Zijdeweg tussen de Lekdijk en de Middenpolderweg (N480). De provincie Zuid-Holland is de wegbeheerder van deze provinciale wegen.
De overige wegen in het buitengebied dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, boerderijen en aanliggende percelen. Vanaf de Molenstraat wordt via de Molenkade Nederwaard ontsloten naar Kinderdijk. Het waterschap is wegbeheerder van de polderwegen en de overige wegen worden beheert door de gemeente.
Ontsluiting langzaam verkeer
Een belangrijke (recreatieve) route voor het fietsverkeer is de Tiendweg. Deze weg loopt in oost-westrichting door het plangebied, vanaf de Zijdeweg langs de kern Nieuw-Lekkerland wordt via de Boezemkade aangesloten op de Lekdijk. Het eerste deel van de Boezemkade is echter nog wel toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. De Tiendweg maakt onderdeel uit van de Molenroute van de ANWB. De hoofdverbinding voor fietsers tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam wordt gevormd door de Middelweg, welke ter hoogte van de Elzenweg overgaat in een fietspad.
In het verlengde van de Tiendweg, langs de Lage en Hoge molen naar de Lekdijk, is een wandelroute gerealiseerd. Ook over de kruin van de Lekdijk loopt een voetpad van de Hoogaarslaan tot het buitendijks gelegen bedrijventerrein. Een andere mogelijkheid voor wandelaars bevindt zich langs het Grote of Achterwaterschap. De ontsluiting van de voetveer naar Lekkerkerk loopt over het bedrijventerrein. Door de menging van fietsers en vrachtverkeer komt deze manier van ontsluiten de verkeersveiligheid niet ten goede.
Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied zijn een aantal bushaltes gelegen van buslijnen in het gebied. De haltes zijn gelegen langs de Molenstraat en Lekdijk ter hoogte van de Molenkade Nederwaard (Kinderdijk), Schoordijk, Nooit Volmaakt, Boveneind, Terlouw en Zijdeweg. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Utrecht en Rotterdam Zuidplein, zowel als sneldienst als normale dienst. Tevens halteren ter hoogte van de Molenkade Nederwaard en de Schoordijk openbaarvervoersdiensten in de richtingen Dordrecht en Alblasserdam. De buslijnen zorgen voor een verbinding met de kernen van de gemeente en de kernen in de regio.
Buiten het plangebied is de veerdienst naar Kinderdijk gelegen. Hier vertrekken de veerboten vanuit Krimpen aan de Lek en Ridderkerk naar Kinderdijk.
In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De N480 en N481 zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. De Lekdijk/Molenstraat, de Zijdeweg, de Elzenweg en de overige wegen in het buitengebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.
Langs de gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom (N480) zijn vrijliggende fietspaden gelegen. Langs de Nieuwe Zijdeweg zijn echter geen fietsvoorzieningen gelegen. Op de erftoegangswegen wordt het verkeer conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig gemengd afgewikkeld.
De huidige verkeersstructuur levert geen grote knelpunten in de verkeersafwikkeling op. Wel worden bepaalde routes steeds drukker. Met betrekking tot het molengebied Kinderdijk wordt gezocht naar mogelijkheden om de verkeersstromen beter te beheersen. De ontwikkelingen van vervoer over water staan daarbij boven aan.
De bereikbaarheid voor de verschillende vervoerswijzen is in de huidige situatie goed te noemen. Er zijn in het bestemmingsplan voor het buitengebied geen ontwikkelingen voorzien ten aanzien van verkeer waarover reeds een afgeronde besluitvorming heeft plaats gevonden. Het onderhavige plan heeft dan ook geen effect op de huidige en toekomstige ontsluitingsstructuur.
Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk. Akoestisch onderzoek naar geluidshinder ten gevolge van het wegverkeer kan dan ook achterwege blijven.