direct naar inhoud van 4.6 Overige onderwerpen
Plan: Buitengebied Liesveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1927.BuitengebiedLSV-VG01

4.6 Overige onderwerpen

4.6.1 Beleidslijn grote rivieren

De beleidslijn grote Rivieren is op 26 juli 2006 formeel in werking getreden. Bij maatgevende hoogwatersituaties treden er in het rivierbed verschillen op in de rivierkundige omstandigheden. Ook verschilt de rivierkundige opgave van plek tot plek. Deze verschillen rechtvaardigen – binnen de doelstellingen van deze beleidslijn – een meer gedifferentieerde afweging van het toelaten van activiteiten. Deze beleidslijn maakt een onderscheid tussen twee afwegingsregimes:

  • Het 'stroomvoerend regime'. Dit geldt voor delen van het rivierbed waar, op grond van rivierkundige overwegingen, in principe alleen specifiek omschreven 'riviergebonden' activiteiten, zoals een scheepswerf, zijn toegestaan ('Ja, mits'). Deze activiteiten dienen te voldoen aan rivierkundige voorwaarden. Niet-riviergebonden activiteiten zijn niet toegestaan; alleen onder specifieke criteria zijn uitzonderingen mogelijk ('Nee, tenzij').
  • Het 'bergend regime'. Dit geldt voor delen van het rivierbed waar – in principe – alle activiteiten kunnen worden toegestaan, mits deze voldoen aan de gestelde rivierkundige voorwaarden ('Ja, mits').

afbeelding "i_NL.IMRO.1927.BuitengebiedLSV-VG01_0040.png"

Voor het buitendijks gelegen gedeelte van het plangebied is het stroomvoerend regime van toepassing.

Voor de navolgende riviergebonden activiteiten in het gedeelte van het rivierbed waarop het stroomvoerend regime van toepassing is, wordt toestemming gegeven:

  • de aanleg of wijziging van waterstaatkundige kunstwerken;
  • de realisatie van voorzieningen voor een betere en veilige afwikkeling van de beroeps- en recreatievaart;
  • de bouw of wijziging van waterkrachtcentrales;
  • de vestiging of uitbreiding van overslagbedrijven of het realiseren van overslagfaciliteiten, uitsluitend voor zover de activiteit gekoppeld is aan het vervoer over de rivier;
  • de aanleg of wijziging van scheepswerven;
  • de realisatie van natuur;
  • de uitbreiding van bestaande steenfabrieken;
  • de realisatie van voorzieningen die onlosmakelijk met de waterrecreatie zijn verbonden; of
  • de winning van oppervlaktedelfstoffen.



Voor niet-riviergebonden activiteiten in het gedeelte van het rivierbed waarop het stroomvoerend regime van toepassing is, wordt geen toestemming gegeven, tenzij, sprake is van:

  • een groot openbaar belang en de activiteit niet redelijkerwijs buiten het rivierbed kan worden gerealiseerd;
  • een zwaarwegend bedrijfseconomisch belang voor bestaande grondgebonden agrarische bedrijven en de activiteit redelijkerwijs niet buiten het rivierbed kan worden gerealiseerd;
  • een functieverandering binnen de bestaande bebouwing;
  • een activiteit die per saldo meer ruimte voor de rivier oplevert op een rivierkundig bezien aanvaardbare locatie; of
  • een activiteit die onderdeel uitmaakt van een projectbesluit als bedoeld in de planologische kernbeslissing Ruimte voor de Rivier en waarvan de uitvoering door de Staatssecretaris wordt gefinancierd.

Toestemming door Rijkswaterstaat wordt alleen gegeven indien:

  • er sprake is van een zodanige situering en uitvoering van de activiteit dat het veilig functioneren van het waterstaatswerk gewaarborgd blijft;
  • er geen sprake is van een feitelijke belemmering voor vergroting van de afvoercapaciteit, en
  • er sprake is van een zodanige situering en uitvoering van de activiteit dat de waterstandsverhoging of de afname van het bergend vermogen zo gering mogelijk is.

4.6.2 Dijkversterkingsplan

De Lekdijk beschermt de inwoners tegen hoog water vanuit de Lek. De Lekdijk wordt door het Waterschap Rivierenland beheerd en onderhouden. Dit betekent dat de toestand steeds in de gaten wordt gehouden. Een paar keer per jaar vindt de zogenaamde 'schouw' plaats. Dan wordt in het bijzonder gekeken naar de staat van de waterkering en het onderhoud ervan. Naar aanleiding hiervan worden waar nodig onderhoudswerken uitgevoerd, bijvoorbeeld herstel van de stenen bekleding van de dijk of van de grasmat. De waterkering langs de Lek valt voor een belangrijk deel onder het dijkverbeteringsproject Kinderdijk-Schoonhovenseveer. Het is mogelijk dat als gevolg van de dijkverbetering aanpassing nodig is van de loop van de dijk of de omgeving daarvan.

4.6.3 Nota Zorg in het buitenland

Met de nota 'Zorg in het buitengebied', vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 28 januari 2003, is voor een deel tegemoetgekomen aan de vraag die vanuit de agrarische sector bestond naar extra mogelijkheden voor landbouw/zorgcombinaties. Voor zorg als nevenactiviteit bij agrarische bedrijven zijn dezelfde voorwaarden van toepassing als voor andere agrarische nevenactiviteiten:

  • de activiteit moet plaatsvinden binnen het agrarisch bouwperceel;
  • de agrarische functie blijft de hoofdfunctie van het bedrijf;
  • er mogen geen belemmeringen voor de agrarische bedrijfsvoering van de omliggende agrarische bedrijven worden gecreëerd;
  • de nevenactiviteit mag de verkeersafwikkeling niet onevenredig belasten.

Aanvullend op bovenstaande voorwaarden geldt dat de (ver)nieuwbouw ten behoeve van de nevenfunctie geen afbreuk mag doen aan de in het gebied aanwezige cultuurhistorische, natuurwaarden en/of de landschappelijke kwaliteit van het gebied. De (ver)nieuwbouw heeft een streekeigen/agrarische uitstraling, passend bij het (agrarische) karakter van het betrokken gebied.