Plan: | Ottolandse Vliet |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1927.BPOTLvliet-VG01 |
Beoogde ontwikkeling
Binnen het plangebied worden nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
30 km/h wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 3.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) staan vermeld in tabel 4.1. De verkeersgegevens van de B- even zijn gebaseerd op tellingen in 2008 en aangeleverd door de gemeente. Voor de extrapolatie naar het jaar 2021 is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar. Van de Burgemeester Visserwerf zijn geen gegevens bekend. Gezien het aantal woningen dat door deze weg ontsloten wordt zal de intensiteit laag zijn. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze weg zal dan ook aanvaardbaar zijn.
Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de B-even is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg. De wegdekverharding bestaat uit asfalt.
Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal), afgerond op 50-tallen
Weg | Jaar 2021 |
B-even | 1.800 |
Resultaten gedezoneerde weg
Ten gevolge van het verkeer op de B-even bedraagt de maximale geluidsbelasting 36 dB. Hierbij wordt de richtwaarde van 48 dB niet overschreden zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.