direct naar inhoud van 7.8 Verkeer
Plan: Vlielandseweg 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1926.bp000120076-4001

7.8 Verkeer

Huidige situatie

Het voorliggend bestemmingsplan bestaat uit drie verschillende plangebieden langs de Vlielandseweg in de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Dit zijn de plangebieden Vlielandseweg 24/24A, Vlielandseweg 123 (achter Vlielandseweg 123-129) en Vlielandseweg 131-139. Deze plangebieden liggen in het oosten van de kern Pijnacker. Deze verkeersparagraaf is net zoals de voorgaande paragrafen zo opgezet dat de drie plangebieden afzonderlijk worden behandeld. Waar echter overlap is worden de drie plangebieden als één geheel behandeld zodat herhaling wordt voorkomen. Om die reden wordt de ontsluitingsstructuur en parkeren algemeen behandeld.

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De Vlielandseweg is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. In noordelijke richting sluit de weg aan op de Katwijkerlaan en in zuidelijke richting op de Oostlaan en de Klapwijkseweg. Hiermee vormt de Vlielandseweg een onderdeel van de gebiedsontsluitende route tussen Zoetermeer en Pijnacker en tussen Delft en Pijnacker. Op de Vlielandseweg takken verschillende opritten aan die de aanliggende bebouwing direct aansluiten op de weg. Ook sluiten enkele erftoegangswegen aan op de Vlielandseweg, zoals de Boezemweg en de Nieuwkoopseweg. Mede hierdoor is de Vlielandseweg een drager van de verkeersstructuur van de kern Pijnacker.

Via de Klapwijkseweg kunnen de provinciale wegen N470, N471 en N472 bereikt worden. Deze wegen verbinden Pijnacker met omliggende gemeenten zoals Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Rotterdam. Daarnaast sluit de N470 in westelijke richting aan op de rijksweg A13 (Den Haag – Rotterdam) en in noordelijke richting op de rijksweg A12 (Den Haag – Utrecht).

De Vlielandseweg en de omliggende wegen zijn conform Duurzaam Veilig gecategoriseerd. Zo hebben de erftoegangswegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/h (zoals de Nieuwkoopseweg). De erftoegangswegen buiten de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 60 km/h (zoals de Katwijkerlaan). De gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom kennen een snelheidsregime van 50 km/h (zoals de Oostlaan en de Klapwijkselaan).

Door deze verkeersstructuur hebben de plangebieden aan de Vlielandseweg eenvoudig toegang tot de omliggende kernen en rijkswegen. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van de verschillende plangebieden voor het gemotoriseerde verkeer goed is.

Openbaar vervoer

Parallel langs de Vlielandseweg loopt de Randstadrail Den Haag – Rotterdam (metrolijn E). In de nabijheid van de plangebieden ligt de halte Pijnacker Centrum. Deze halte ligt op circa 400 m van het dichtstbijzijnde plangebied (Vlielandseweg 24/24A) en is naast te voet ook per bus te bereiken. Aan de Vlielandseweg bevinden zich twee bushaltes in de nabijheid van de plangebieden. Dit zijn de haltes Mophuis en Klein Vlieland. Vanaf deze haltes rijdt buiten de spits twee keer per uur per richting een bus naar zowel station Delft als naar station Zoetermeer en in de spitsen ligt de frequentie hoger. Deze bus halteert ook bij de halte Pijnacker Centrum van de Randstadrail. Doordat de bus ook stopt op OV-knopen van regionaal en nationaal niveau wordt geconcludeerd dat de drie plangebieden goed ontsloten worden door openbaar vervoer.

Langzaam verkeer

Langs de Vlielandseweg ligt een vrijliggend tweerichtingsfietspad. Dit vrijliggende fietspad zet zich door langs de Katwijkerlaan, de Oostlaan en de Klapwijkseweg zodat doorgaande fietsroutes beschikbaar zijn naar Delft, Zoetermeer, Nootdorp en Berkel en Rodenrijs. Op de Nieuwkoopseweg deelt de fietser de rijbaan met het gemotoriseerde verkeer middels fietssuggestiestroken. De inrichting van de wegen is hierdoor in overeenstemming met de richtlijnen van Duurzaam Veilig.

Naast deze fietsvoorzieningen die samenvallen met de infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer zijn er in de omgeving van de plangebieden solitaire fietspaden. Het gaat dan om onder meer het Molenpad die de Randstadrail ten noorden van de Vlielandseweg kruist en om de Virulypad, Noordkade, Schoutenlaan en het parallel gelegen fietspad ten noorden van de Katwijkerlaan. Door dit solitaire fietsnetwerk hebben fietsers de mogelijkheid om gescheiden van het gemotoriseerd verkeer te fietsen naar de omliggende plaatsen.

Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van de plangebieden langs de Vlielandseweg voor de fiets goed is.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Op de drie plangebieden vinden verschillende ontwikkelingen plaats die ieder voor een eigen verkeersgeneratie zorgen. Per plangebied wordt de verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling kort behandeld.

Vlielandseweg 24/24A

Met het onderhavige bestemmingsplan wordt de juridisch-planologische status van het perceel gewijzigd. Dit leidt niet tot een andere invulling van het perceel waardoor de verkeersgeneratie ten opzichte van de huidige situatie niet zal wijzigen. Geconcludeerd wordt dat de verkeersafwikkeling de ontwikkeling niet in de weg staat.

Vlielandseweg 123

In de huidige situatie heeft dit plangebied de bestemming agrarisch bedrijf en is glastuinbouw gevestigd.

In de huidige situatie is de bestemming agrarisch bedrijf. Voor een agrarisch bedrijf zijn geen kencijfers bekend voor de verkeersgeneratie bij CROW. Wel is uit onderzoek van RBOI uit 2004 gebleken dat de verkeersgeneratie voor glastuinbouw 7,47 mvt/ha bedraagt. Aangezien het plangebied een oppervlakte van 7.860 m² beslaat is de totale verkeersgeneratie van het bedrijf circa 6 mvt/etmaal.

Vlielandseweg 131–139

Dit plangebied is consoliderend van aard zodat het huidige gebruik van de gronden door woningen en een loods niet zal wijzigen. Hierdoor vindt er geen verandering plaats in de verkeersgeneratie ten opzichte van de huidige situatie, waardoor ook de verkeersafwikkeling ongewijzigd blijft.

Parkeren

In het 'Integraal Parkeerbeleidsplan' (vastgesteld op 26 oktober 2006) van de gemeente Pijnacker-Nootdorp zijn parkeernormen vastgesteld. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op de gemiddelde CROW-parkeerkencijfers uit CROW-publicatie 272. Voor alle functies wordt aangesloten bij de criteria 'matig stedelijk' en 'rest bebouwde kom'. De nieuwe ontwikkelingen dienen altijd te voldoen aan de parkeerbehoefte welke berekend wordt op basis van de parkeernormen uit het Integraal Parkeerbeleidsplan. De behoefte parkeerbehoefte dient op eigen terrein te worden gerealiseerd. De parkeerbehoefte wordt getoetst bij de bouwaanvraag.

Conclusie

De ontsluiting van de plangebieden voor verschillende modaliteiten aan de Vlielandseweg is goed te noemen. In de parkeerbehoefte dient voorzien te worden door de parkeernormen uit het parkeerbeleid toe te passen. De benodigde parkeerbehoefte dient op eigen terrein te worden gerealiseerd. Geconcludeerd wordt dat het aspect verkeer de uitvoering van het plan niet in de weg staat.