Plan: | Centrum Nootdorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1926.bp000120071-4001 |
Verkeersstructuur
Bereikbaarheid gemotoriseerd verkeer
Langs het centrumgebied van Nootdorp is de Kerkweg gelegen, een belangrijke ontsluitingsweg. Via de Laan van Nootdorp wordt in noordelijke richting verbinding gegeven naar de A12 en in zuidelijke richting kan via de Oudeweg richting Pijnacker gereden worden. De Kerkweg geeft via de Molenweg/Brasserskade verbinding richting Delft. In de toekomst wordt de Brasserskade mogelijk afgesloten voor doorgaand verkeer. De in 2011 gerealiseerde Braslaan vormt dan de doorgaande verbinding met Delft.
Om de kern te ontlasten van doorgaand verkeer is de afgelopen jaren een randweg rond Nootdorp aangelegd. Deze randweg sluit aan op de rondweg door Ypenburg. De randweg begint bij de afrit Nootdorp van de A12 en heet daar Hofweg. De Hofweg sluit ten oosten van Nootdorp aan op de Molenaar Blonkweg en de Oudeweg naar Pijnacker. Deze sluit weer aan op de Braslaan, die de verbinding vormt met de rondweg door Ypenburg. De rondweg door Ypenburg wordt vanaf de Braslaan gevormd door de Brassershoutweg, Rijkswijkse Watering, Poortweg, Singel, Ypenburgse Boslaan en de Ypenburgse Sationsweg. Hierna sluit de rondweg weer aan op de Hofweg en Molenaar Blonkweg.
Door middel van de Sportparkweg en de Koningin Julianastraat wordt vanaf de Kerkweg verbinding richting het centrum gegeven. De Koningin Julianastraat geeft vervolgens weer verbinding met de Meidoornlaan, aan de noordoostkant van het centrum. De Dorpsstraat kent een eenrichtingsregime vanaf de Meidoornlaan richting de Kerkweg.
Binnen het centrumgebied komen meer wegen met eenrichtingsverkeer voor zoals de Hagelaan, Prins Bernhardstraat, Prinses Beatrixstraat en de Burgemeester Jonkheer Hesselt V. Dinterstraat. Tevens is een deel van het centrum voetgangerszone, met uitzondering van bestemmingsverkeer (op bepaalde tijden).
Bereikbaarheid langzaam verkeer
Het langzame verkeer maakt van dezelfde wegen gebruik als het gemotoriseerd verkeer. De Kerkweg is voorzien van fietssuggestiestroken en op de overige wegen wordt het verkeer gemengd afgewikkeld. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig. Zoals eerder genoemd is een deel van het centrum alleen toegankelijk voor voetgangers.
Bereikbaarheid openbaar vervoer
In het centrumgebied bij de Parade is zowel een tramhalte als een bushalte gelegen. De tram heeft hier zijn eindpunt en geeft verbinding met Den Haag centraal. De hier halterende buslijnen geven verbinding in de richtingen Delfgauw, Pijnacker, Delft en Den Haag Leidschenveen.
Verkeersgeneratie en afwikkeling
Aangezien het bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen, geen extra verkeer, mogelijk maakt, zijn er geen effecten op de verkeersafwikkeling.
Parkeren
Eind 2011 is door Bureau De Groot en Volker, in opdracht van de gemeente, een onderzoek gestart naar de parkeersituatie in de dorpskern van Nootdorp. Omdat het bestemmingsplangebied Centrum Nootdorp integraal onderdeel uitmaakt van het onderzoeksgebied, konden de resultaten van het onderzoek betrokken worden bij de opstelling van het bestemmingsplan. Uit diverse parkeertellingen op verschillende maatgevende momenten blijkt dat er bij de actuele bewoning en het huidig gebruik van de aanwezige voorzieningen, ruim voldoende parkeerplaatsen in het bestemmingsplangebied aanwezig zijn. Zoals uit tabel 7.1 blijkt zijn er wel verschillen per deelgebied en op verschillende dagen in de week waargenomen. Deze verschillen leiden echter nergens tot een actueel parkeertekort. Ook niet als de voorzieningen aan de Markt en in Dorpsstraat, die op dit moment leegstaan, worden gevuld. Als de toekomstige horecagelegenheid aan de Dorpsstraat 12 geheel wordt ingevuld als restaurant (de daar toegestane functie met de hoogste parkeerdruk en daardoor maatgevend), geldt een theoretische parkeerdruk van 79 plaatsen in het openbaar gebied.
Tabel 7.1
Voor het bestemmingsplan is het echter van belang dat de parkeersituatie in het plangebied niet alleen bij de vaststelling, maar ook gedurende looptijd van het bestemmingsplan in evenwicht blijft. Dat wil zeggen dat er de komende 10 jaar geen al te grote tekorten mogen ontstaan, dan wel dat daar een adequate oplossing voor gevonden kan worden. Daarom is op basis van de recent vastgestelde gemeentelijke Nota Parkeernormen de theoretische parkeerbehoefte voor het totale plangebied in 2023 bepaald. Hierbij is rekening gehouden met:
Uit tabel 7.2 blijkt dat ook in 2023 het totale plangebied naar verwachting nog altijd over voldoende parkeerplaatsen beschikt. Uitgedrukt in de bezettingsgraad laten de verschillen per gebied en naar de maatgevende momenten in 2023 echter wel twee nieuwe knelpunten zien. Zowel in de Dorpsstraat als in de Oranjewijk is de bezettingsgraad meer dan 100%, dat wil zeggen dat de vraag naar parkeerplaatsen groter is dan het aanbod. In de Oranjewijk is dit uitsluitend het gevolg van een te verwachten autonome groei, terwijl dit in de Dorpsstraat komt door een combinatie van deze autonome groei en de ontwikkelingsmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt. Bovendien moet niet worden uitgegaan van een bezettingsgraad van 100%, maar van een lager percentage om zoekverkeer als gevolg van rondrijbewegingen zoveel als mogelijk te voorkomen. Voor woongebieden geldt daarbij doorgaans een hoger percentage dan voor publieke ruimten met openbare voorzieningen en bezoekers.
In dit bestemmingsplan wordt uitgegaan van een bezettingsgraad van 90% voor De Dorpsstraat. Dit is lager dan mogelijk (100%) en hoger dan gebruikelijk (85%). Reden hiervoor is de blauwe zone die al in de Dorpsstraat geldt, waardoor de wijze van parkeren al meer wordt gestuurd en gereguleerd dan elders, waar een dergelijk specifiek parkeerregime niet geldt. Bij een bezettingsgraad van 90% bedraagt het theoretisch tekort in 2023 in de Dorpsstraat 76 parkeerplaatsen. De ruimte die dit vraagt kan zowel worden gevonden in het openbaar gebied en door een betere benutting van aanwezige parkeergarages op bestaand privéterrein, met name voor werknemers en bewoners. Daarnaast is in omliggende gebieden een theoretisch parkeeroverschot (Veenhage, Parade).
In het voorjaar van 2013 wordt de rijrichting van de Dorpsstraat omgedraaid. Hiertoe heeft het college van Pijnacker-Nootdorp op 9 oktober 2012 een verkeersbesluit genomen, waarvan de ter inzage termijn inmiddels is verstreken. Op dit moment is de rijrichting vanaf de Meidoornlaan richting Oudeweg. Met het omdraaien van de rijrichting rijdt het gemotoriseerde verkeer in de omgekeerde richting, vanaf de Oudeweg richting Meidoornlaan. Met de nieuwe rijrichting worden beschikbare plekken in de Hagelaan, Meidoornlaan en eventueel nieuw te realiseren plekken beter bereikbaar, omdat verkeer op zoek naar een parkeerplaats door kan rijden richting Meidoornlaan, als in het deel van de Dorpsstraat bij de Oudeweg geen plek meer vrij is.
Voor de Oranjewijk wordt uitgegaan van een bezettingsgraad van 95%. Ook dit is lager dan mogelijk (100%) en hoger dan gebruikelijk (90%) voor in dit geval woongebieden. Reden is ook hier een al bestaand, specifiek parkeerregime in de vorm van vergunningen parkeren. Desalniettemin bedraagt het theoretisch parkeertekort in de Oranjewijk in 2023, uitsluitend als gevolg van een te verwachten autonome groei, 14 parkeerplaatsen. Ook deze parkeerplaatsen zouden deels in het openbaar gebied gevonden kunnen worden. Maar niet in eerste instantie, en op de korte termijn, omdat het openbaar gebied in de Oranjewijk recent juist opnieuw is ingericht en aangepast aan de actuele parkeerbehoefte. De oplossing voor het mogelijk toekomstig parkeertekort in de Oranjewijk moet bij voorkeur gevonden worden bestaande parkeergarages of op (collectief) particulier terrein.
Conclusie
De bereikbaarheid van het centrum voor de verschillende vervoerswijzen is goed. Het bestemmingsplan leidt in 2023 tot een theoretisch tekort aan parkeerplaatsen. De ruimte die dit vraagt kan gevonden worden binnen de plangrens van dit bestemmingsplan.