Plan: | Landelijk Gebied Goedereede |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.GDRLandelijkgebied-BP30 |
Toetsingskader
Bij ruimtelijke plannen wordt ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten gekeken, namelijk gevolgen vanwege risicorelevante bedrijven en gevolgen vanwege vervoer van gevaarlijke stoffen over transportassen en door buisleidingen. In het externe veiligheidsbeleid wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR):
Risicovolle inrichtingen
Op basis van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) geldt voor het PR een grenswaarde voor kwetsbare objecten en een richtwaarde voor beperkt kwetsbare objecten op een niveau van 10-6 per jaar. Binnen de PR 10-6-contour mogen dan ook geen nieuwe kwetsbare functies mogelijk worden gemaakt. Uitsluitend om gewichtige redenen mogen nieuwe beperkt kwetsbare objecten binnen de PR 10-6-contour worden gerealiseerd. Daarnaast bevat het Bevi een verantwoordingsplicht ten aanzien van het GR rondom deze inrichtingen.
Transport van gevaarlijke stoffen
Op basis van de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen is voor nieuwe situaties de grenswaarde voor het PR ter plaatse van kwetsbare objecten 10-6 per jaar; voor beperkt kwetsbare objecten geldt dan een richtwaarde van 10-6 per jaar. Bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde voor het GR of een toename van het GR geldt een verantwoordingsplicht. Op een afstand van 200 m vanaf het tracé gelden hierbij in principe geen beperkingen meer voor het ruimtegebruik. Wel kan de verantwoordingsplicht voor het GR nog buiten deze 200 m strekken.
Per 1 januari 2011 is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) in werking getreden. Met de AMvB is aangesloten bij de risiconormering uit het Bevi. Daarbij worden de toetsings- en bebouwingsafstand uit de oude Circulaire vervangen door een afstand voor het PR en een afstand voor het invloedsgebied van het GR. VROM adviseert met de nieuwe normstelling rekening te houden. De systematiek van toetsingsafstanden en minimale bebouwingsafstanden uit de oude circulaire vervalt hiermee.
Onderzoek
Inrichtingen
Binnen het plangebied is één Bevi-inrichting gelegen. Het gaat om het tankstation aan de Oosterweg 2 (Knöps Ouddorp BV), waar verkoop van lpg plaatsvindt (doorzet < 1.000 m³ per jaar). Buiten de grenzen van de inrichting is in de huidige situatie geen bebouwing gelegen binnen de PR 10-6-contouren. Het bestemmingsplan biedt ook geen bouwmogelijkheden voor kwetsbare of beperkt-kwetsbare objecten binnen de PR 10-6-contouren. Het invloedsgebied voor het GR reikt tot een afstand van 150 m vanaf het vulpunt. Binnen dit invloedsgebied is wel bebouwing aanwezig (woningen en bedrijvigheid). Uit de informatie die beschikbaar is via de provinciale risicokaart (www.risicokaart.nl), blijkt dat in de huidige situatie geen sprake is van een overschrijding van de oriëntatiewaarde. Het bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk die gevolgen hebben voor de hoogte van het GR.
Uit de informatie op de provinciale risicokaart blijkt bij de Havens van Stellendam verschillende risicovolle inrichtingen zijn gevestigd. Deze inrichtingen vallen echter niet onder het Bevi. Ter plaatse is op een aantal locaties sprake van beperkte PR 10-6-contouren. Het bestemmingsplan maakt geen kwetsbare objecten mogelijk binnen deze contouren.
Verder vindt verspreid over het plangebied nog een aantal risicovolle activiteiten plaats. Het gaat met name om propaantanks bij agrarische bedrijven en bij recreatieve voorzieningen. De omvang van de PR 10-6-contouren is maximaal 40 m. Het bestemmingsplan maakt geen kwetsbare objecten mogelijk binnen deze contouren.
Transport
Over de N57 vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Volgens het bijlagerapport bij het Basisnet Weg ligt voor het wegvak tussen Stellendam en de N57 het GR meer dan een factor 10 onder de oriëntatiewaarde. Er is sprake van een veiligheidszone van 5 m, gemeten uit het midden van de weg. Er is geen sprake van een plasbrandaandachtsgebied. Ter hoogte van de Havens van Stellendam kent de N57 een veiligheidszone van 10 m. Op dat wegvak is geen sprake van een plasbrandaandachtsgebied. Het bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk binnen deze veiligheidszones. Ook maakt het bestemmingsplan geen ontwikkelingen mogelijk die leiden tot een relevante toename van de personendichtheden in het gebied langs de N57 en daarmee gevolgen hebben voor de hoogte van het GR.
Volgens de informatie op de provinciale risicokaart zijn binnen het plangebied of in de directe omgeving daarvan geen planologisch relevante risicovolle leidingen gelegen.
Verantwoording GR
Omdat binnen het plangebied een inrichting is gelegen die onder het Bevi valt, is een verantwoording van het GR noodzakelijk. Aangezien de oriëntatiewaarde voor het GR niet wordt overschreden en het bestemmingsplan geen ontwikkelingen mogelijk maakt die gevolgen hebben voor de hoogte van het GR, kan deze verantwoording beperkt blijven.
Conclusie
Op basis van het voorgaande wordt geconcludeerd dat er uit het oogpunt van externe veiligheid geen belemmeringen zijn voor de vaststelling van het bestemmingsplan.