Plan: | Landelijk Gebied Goedereede |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.GDRLandelijkgebied-BP30 |
De infrastructuur op de Kop van Goeree is vooral ontwikkeld voor de recreatie. Het netwerk van fiets- en wandelpaden is ongekend en biedt recreanten ruime mogelijkheden voor ontspannende routes. Andere onderdelen van de infrastructuur zijn minder ontwikkeld.
De hoofdverkeersstructuur voor auto's is vrijwel volledig afhankelijk van de rijks- en provinciale wegen (N57 en N215). Deze twee grote routes bieden weliswaar een goede ontsluiting voor het gehele gemeentelijk grondgebied, maar in tijden van grote drukte (vakantieperiode) blijkt de kwetsbaarheid. Met name de gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten blijken dan een bottleneck. Een reconstructie van de kruisingen bij Goedereede en Ouddorp kan volgens de gemeente leiden tot een verbetering van de doorstroming en verhoogt ter plaatse de veiligheid. Bij een opstopping op de hoofdverkeersstructuur is er vrijwel geen alternatief. Sluipverkeer komt dan over routes die daar niet op berekend zijn. Alleen de route over de Eendrachtsdijk in Stellendam en verder naar Goedereede en de recreatieontsluiting rond Ouddorp bieden een mogelijkheid om intern gemeentelijk verkeer buiten de hoofdverkeersstructuur af te wikkelen.
Buslijnen zijn er in noordelijke richting met Hellevoetsluis en via Middelharnis en Oude-Tonge met het Zuidplein in Rotterdam. In zuidelijke richting is via Renesse de provincie Zeeland bereikbaar. Op de buslijnen zijn alle kernen aangesloten.
De vaarverbindingen op de Grevelingen kennen aansluitingspunten op de Brouwersdam en in de Ouddorpse Haven. De vaarverbindingen vanuit het Haringvliet komen niet verder dan de Havens van Stellendam (met jachthaven), maar een verbinding met Stellendam ontbreekt. Ook het stadje Goedereede is thans met de boot niet bereikbaar.
De bestaande infrastructuur dient in het bestemmingsplan te worden voorzien van de bestemming Verkeer.