Plan: | Landelijk Gebied Dirksland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.DLDLandelijkgebied-BP30 |
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste weg door het plangebied wordt gevormd door de N215. De N215 verzorgt de regionale ontsluiting op Goeree-Overflakkee en geeft verbinding met de N57 (Rotterdam-Middelburg) en de N59 (Hellegatsplein/A29-Zierikzee).Binnen het plangebied loopt het tracé langs de kernen Dirksland en Melissant. De weg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h.
De afgelopen jaren hebben provincie, waterschap en gemeenten op Goeree-Overflakkee zich ingezet voor het verkeersveilig maken van de N215. Vrijwel het hele traject is voorzien van een aparte weg voor langzaam verkeer. Alleen op het stuk tussen de rotonde bij Melissant en de watertoren van Dirksland ontbreekt deze voorziening nog. In de toekomst zullen hier parallelstructuren langs delen van de N215 aangelegd worden om het doorgaande verkeer van het landbouwverkeer te scheiden. Om de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid verder te verbeteren zal tussen de Staakweg en de Noorddijk een nieuw tracé van de N215 aangelegd worden. Ter plaatse zal de huidige weg afgewaardeerd worden naar een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Ter hoogte van de Noorddijk zal een rotonde gerealiseerd worden.
De Geldersedijk, Boomvliet en Zuiddijk binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. Deze wegen vormen ook de belangrijkste verbinding van en naar de kern Herkingen. De overige wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Deze wegen dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, boerderijen en aanliggende percelen.
Ontsluiting langzaam verkeer
Voor het fietsverkeer zijn binnen het plangebied enkele recreatieve fietsroutes (knooppuntennetwerk) gelegen. Deze routes lopen vanuit de kernen naar het buitengebied. Tevens verbinden de routes de kernen onderling en wordt ontsloten richting de kernen Oude Tonge en Sommelsdijk.
Langs de N215 maakt het fietsverkeer gebruik van het vrijliggende fietspad of alternatieve wegen. In de toekomst zal een nieuwe fietsverbinding Melissant-Sommelsdijk/Middelharnis via de Noorddijk aangelegd worden.
Op de meeste wegen binnen het plangebied vindt, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, een gemengde verkeersafwikkeling plaats. Langs de fietsroute tussen Dirksland en Herkingen (Geldersedijk, Boomvliet en Zuiddijk) is een in twee richtingen begaanbaar fietspad gelegen. Gezien de categorisering van deze wegen als gebiedsontsluitingsweg is deze inrichting eveneens conform Duurzaam Veilig.
Ontsluiting openbaar vervoer
Het landelijk gebied van Dirksland is bereikbaar door middel van buslijnen welke door het gebied voeren. Binnen het plangebied is een bushalte gelegen langs de N215 ter hoogte van de kern Melissant. Bij deze haltes halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Stellendam, Ouddorp, Rotterdam, Hellevoetsluis en Middelharnis. Tevens is een bushalte gelegen langs de Molendijk/Westdijk ter hoogte van de Wellestrijpsedijk. Hier halteren de diensten in de richtingen Herkingen en Middelharnis.
De overige bushaltes zijn buiten het plangebied gelegen in de kernen Dirksland en Herkingen. De buslijnen zorgen voor een verbinding met de kernen van de gemeente en de kernen in de regio.
Verkeersveiligheid
Zoals eerder gesteld zijn de wegen in het kader van Duurzaam Veilig gecategoriseerd en ingericht. Het landbouwverkeer maakt op een groot deel van het traject gebruik van de hoofdrijbaan. Hierdoor vinden inhaalmanoeuvres plaats wat leidt tot verkeersonveilige situaties. Tevens is de bocht van de Noorddijk met de Staakweg een onoverzichtelijk en verkeersonveilig punt.
In de toekomst zal de N215 aangepast worden met als doel het verhogen van de verkeersveiligheid. Het verwijderen van het landbouwverkeer, het afsluiten van de aansluiting van de Tweede Stoofweg en het verwijderen van de bocht Staakweg/Noorddijk moet leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid.
Verkeersafwikkeling
De huidige verkeersstructuur in het buitengebied levert geen grote knelpunten op. Wel is op sommige punten sprake van sluipverkeer en een slechtere doorstroming door het landbouwverkeer. De toekomstige verschuiving van het landbouwverkeer van de hoofdrijbaan van de N215 naar de parallelstructuren zal leiden tot een betere doorstroming op de N215 zelf.
Conclusie
De bereikbaarheid voor de verschillende vervoerswijzen is in de huidige situatie goed te noemen. Tevens zijn er geen grote knelpunten in de verkeersafwikkeling. Wel is de verkeersveiligheid een aandachtspunt. Door de toekomstige aanpassingen aan de N215 zal de verkeersveiligheid echter verbeteren.