Bedrijven die vallen onder het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)
In het plangebied zijn geen bedrijven bestemd die vallen onder Bevi. Gelet op het karakter van het plangebied is vestiging ook niet gewenst. Vestiging van Bevi-bedrijven is expliciet uitgesloten in de planvoorschriften.
Buiten het plangebied zijn wel Bevi-bedrijven gelegen aan de Keulschevaart en de rijksweg A2. Van deze bedrijven valt het invloedsgebied niet in het plangebied. Verder onderzoek is daarmee niet nodig.
Bedrijven die vallen onder overige veiligheidswetgeving
In het plangebied is een bedrijf gevestigd dat valt onder de overige veiligheidswetgeving. Dit betreft het Shell-tankstation aan de Straatweg. Dit tankstation moet voldoen aan de eisen van het Activiteitenbesluit. Daar wordt aan voldaan, zodat het bestemmen van een tankstation op deze plek vanuit het oogpunt van veiligheid is toegestaan.
Propaantanks zijn in dit gedeelte van de gemeente Stichtse Vecht niet bekend in het bedrijvenbestand van de Omgevingsdienst regio Utrecht.
Transport van gevaarlijke stoffen
Transport van gevaarlijke stoffen over de weg
Het plangebied ligt op meer dan 200 meter van de rijksweg A2, zodat nader onderzoek naar de risico’s als gevolg van transport van gevaarlijke stoffen over de rijksweg niet nodig is.
Voor de gemeentelijke en provinciale wegen die aansluiten op de rijksweg A2 is in de gemeente Stichtse Vecht een routering voor gevaarlijke stoffen ingesteld. Deze route loopt niet door het plangebied. Over de vastgestelde route mag uitsluitend bestemmingsverkeer rijden. Doorgaand verkeer door de gemeente Stichtse Vecht is daarmee niet (meer) toegestaan. Het risico als gevolg van dit transport ten behoeve van bestemmingsverkeer wordt daarmee dermate laag dat nader onderzoek naar plaatsgebonden risico en groepsrisico niet noodzakelijk is.
Voor noodzakelijk transport ten behoeve van laden en/of lossen van gevaarlijke stoffen buiten de vastgestelde routes is een ontheffing nodig. Aan deze ontheffing kunnen voorwaarden worden verbonden om een veiligere leefomgeving te realiseren.
Transport van gevaarlijke stoffen over het spoor
Het plangebied ligt grotendeels op meer dan 200 meter van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht/Gouda. In het noordelijk en zuidelijk deel is de afstand minimaal 180 meter. Over deze spoorlijn vindt grootschalig en structureel transport van gevaarlijke stoffen plaats.
De afstand voor het plaatsgebonden risico in de huidige situatie bedraagt 11 meter uit het hart van het spoor. In de toekomstige situatie met het Basisnet zal deze afstand naar verwachting eveneens 11 meter bedragen uit het hart van het spoor. Het plangebied ligt in beide gevallen daar buiten.
In het toekomstig Basisnet zal een afstand gaan gelden van 30 meter vanaf de buitenste spoorstaat als plasbrandaandachtsgebied. In dit gebied mogen in principe geen kwetsbare objecten gebouwd worden. Het plangebied ligt buiten deze afstand.
Het invloedsgebied voor het groepsrisico bedraagt 200 meter uit het hart van het spoor. Het plangebied valt in beperkte mate in het invloedsgebied. De bijdrage van het plangebied aan het groepsrisico is echter zeer klein. Er is daarnaast sprake is van een conserverend bestemmingsplan, zodat het groepsrisico als gevolg van dit plan niet verandert.
Uitsnede figuur 4 Eindrapport Werkgroep Basisnet Spoor
Het Basisnet Spoor treedt eind 2012 inwerking, middels deze inwerkingtreding wordt het groepsriscico teruggebracht tot 1,8 maal de oriëntatiewaarde. Zonder het Basisnet Spoor zou het groepsrisico rond 2020 het groepsrisico 26 maal de oriëntatiewaarde overschrijden bij Breukelen.
Volgens de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen hoeft een verantwoording van het groepsrisico alleen plaats te vinden bij overschrijding van de oriënterende waarde dan wel een toename van het groepsrisico. Daarvan is in dit geval geen sprake. Nader onderzoek en verantwoording van het groepsrisico is dan ook niet nodig
.
Transport van gevaarlijke stoffen over water
Het plan ligt op ongeveer 50 meter van het Amsterdam-Rijnkanaal. Over dit kanaal vindt structureel en grootschalig transport van gevaarlijke stoffen plaats.
Op grond van de Circulaire kent het Amsterdam-Rijnkanaal geen aan te houden afstand voor het plaatsgebonden risico buiten de oever. Het Basisnet Water, dat zal worden opgenomen in het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev), kent een maximale risicolijn van 2,5 meter uit de oever. Het plan ligt buiten deze afstand en is niet in strijd met de normstelling voor het plaatsgebonden risico.
Ergens eind 2012 zal het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev) in werking treden. Langs het Amsterdam-Rijnkanaal moet dan rekening worden gehouden met een plasbrandaandachtsgebied. Hiervoor zal een afstand van 25 meter uit de oever van het kanaal gaan gelden. Kwetsbare objecten liggen buiten deze afstand en nieuwe kwetsbare objecten worden niet binnen deze afstand bestemd.
Het groepsrisico moet worden beoordeeld tot op een afstand van 200 meter van het (midden) van het kanaal. Het plangebied valt binnen deze afstand.
In het Basisnet water is als uitgangspunt genomen dat een berekening van het groepsrisico niet noodzakelijk is als de dichtheid lager is dan 1.500 personen per hectare. In dit deel van Breukelen wordt deze dichtheid niet gehaald. Een berekening is daarom niet uitgevoerd. Er is daarnaast sprake is van een conserverend bestemmingsplan, zodat het groepsrisico als gevolg van dit plan niet verandert.
Volgens de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen hoeft een verantwoording van het groepsrisico alleen plaats te vinden bij overschrijding van de oriënterende waarde dan wel een toename van het groepsrisico. Daarvan is in dit geval geen sprake. Nader onderzoek en verantwoording van het groepsrisico is dan ook niet nodig.
Transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen
Er moet rekening worden gehouden met transport van gevaarlijke stoffen door buisleidingen. Volgens de “Risico-evaluatie vervoer gevaarlijke stoffen per buisleiding” van 25 april 2003 (door AVIV Adviserende Ingenieurs) én de belemmeringenkaart “Infrastructuur” van het streekplan ligt er in het plangebied geen buisleiding voor transport van gevaarlijke stoffen zoals aardgas of benzine waar rekening mee gehouden zou moeten worden. Het normale gasnet voor huishoudens en bedrijven valt overigens niet binnen het kader van externe veiligheid.
Buiten het plangebied, nabij de rijksweg A2, ligt een hoge druk aardgastransportleiding. Dit is een zogenaamde regionale transportleiding. De afstand tot het plangebied is echter dermate groot, dat de risico’s in het plangebied als gevolg van deze leidingen verwaarloosbaar zijn. Nader onderzoek is niet nodig.