direct naar inhoud van Regels

Sneek - Spoorwegemplacement en Schuttersveld

Status: Onherroepelijk
Idn: NL.IMRO.1900.2012oostBPspooschv-onhe

HOOFDSTUK 5 Toelichting op de bestemmingen

 

5.1 Bedrijf

De busremise nabij het spoor heeft de bestemming Bedrijf. Binnen de bestemming zijn alleen vervoersbedrijven toegestaan. Uitwisselbaarheid met andere (bedrijfs)functies is niet mogelijk. Bebouwing ten behoeve van het vervoersbedrijf is toegestaan binnen het op de verbeelding aangegeven bouwvlak. Deze mag tot een maximum van 90% bebouwd worden. De bouwhoogte van de bebouwing mag maximaal 8,50 meter bedragen.

 

5.2 Bedrijf - Verkooppunt van motorbrandstoffen

Langs de Kanaalstraat, is een tankstation aanwezig waar alleen sprake is van de verkoop van brandstof. Deze situatie is dan ook vastgelegd met de bestemming Bedrijf - Verkooppunt van motorbrandstoffen. De huidige bebouwing is met een bouwvlak vastgelegd. Bij het tankstation is sprake van de verkoop van lpg. Om de veiligheidssituatie niet te laten veranderen, is de afleverzuil vastgelegd. De opslag van lpg en het vulpunt liggen binnen de bestemming Verkeer - Railverkeer. De veiligheidszone is vastgelegd met een aparte aanduiding.

 

De bestaande bebouwing is vastgelegd met een bouwvlak. Uitbreiding is niet voorzien. Naast brandstof kunnen ook andere zaken verkocht worden, zoals tijdschriften, bloemen en voedings- en genotsmiddelen.

 

Achtergrondinformatie

Externe veiligheid

 

5.3 Groen

Diverse groenstroken en andere (openbare) groenvoorzieningen hebben de bestemming Groen. De bestemming is toegepast op die openbare gebieden waar het groene karakter van structurele waarde is voor de beeldkwaliteit van het gebied en waar niet gebouwd mag worden. Ook stroken die een bufferfunctie of afschermende functie vervullen, hebben deze bestemming. Hiermee is het structurele groen binnen het plangebied vastgelegd.

 

Op het terrein achter de woningen aan de Cornelis Kanstraat worden een aantal keren per jaar evenementen georganiseerd. De locatie van het evenemententerrein is vastgelegd met de aanduiding "evenemententerrein". In de regels is aan de aanduiding een maximum aantal evenementen (2 per jaar) en een maximale duur per evenement (7 dagen per evenement) gekoppeld. Dit is afgestemd op het huidige aantal evenementen dat op deze locatie gehouden wordt.

 

5.4 Natuur

De gronden waar de natuurfunctie de hoofdfunctie is, hebben de bestemming Natuur. Het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de natuurlijke en de landschappelijke waarden van de natuurgebieden is de belangrijkste functie binnen deze bestemming. Langs het spoor komen enkele volkstuinen voor. Deze hebben de aanduiding "volkstuin".

Voor een aantal werkzaamheden moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Het betreft onder andere het afgraven van grond, het aanplanten dan wel verwijderen van bomen en houtgewas, het graven en/of dempen van sloten en het aanleggen van infrastructurele werken, zoals leidingen. Hierdoor zijn de natuurlijke waarden in het plangebied beschermd.

 

Omgevingsaspecten

Ecologie

5.5 Sport

Functionele mogelijkheden

De tennis- en sporthal hebben de bestemming Sport. De bestemming is bedoeld voor sport- en speelterreinen. Daarnaast is geregeld dat de gebouwen, ten behoeve van de hoofdfunctie en voor de recreatie, zijn toegestaan. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen voor onderhoud en beheer en kantines.

Ondergeschikte functies, die van belang zijn voor de hoofdfunctie zijn ook toegestaan. Daarbij gaat het om onder meer wegen en paden, parkeervoorzieningen en waterlopen en -partijen. Door het toestaan van deze functies is flexibiliteit in het gebruik van de gronden met deze bestemming mogelijk.

 

Bouwmogelijkheden 

Binnen de bestemming zijn de gebouwen voor onderhoud en beheer en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan.

 

De gebouwen mogen alleen binnen het bouwvlak worden gebouwd. De bestaande situatie is met het bouwvlak vastgelegd. In de regels is de maximum bouwhoogte opgenomen. Deze is gebaseerd op de huidige situatie.

 

Daarnaast zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mogelijk. Hieronder vallen onder andere lichtmasten en ballenvangers. De lichtmasten en ballenvangers hebben vooral een doel bij de sportvoorzieningen. Deze bouwwerken mogen hoog worden, namelijk 20,00 en 12,00 meter hoog. Dit is gebaseerd op de werkelijke maten van dergelijke bouwwerken. Tot slot zijn overige bouwwerken, geen gebouwen zijn, mogelijk tot een maximale hoogte van 6,00 meter. Hieronder vallen onder meer vlaggenmasten, maar ook erf- en terreinafscheidingen.

 

Nabij het tenniscentrum staat een antennemast. Deze is apart aangeduid met de aanduiding "antennemast". In de regels is een maximale bouwhoogte van 45 meter opgenomen.

 

5.6 Sport - Manege

De manege in het deelgebied Schuttersveld heeft de bestemming Sport - Manege. Naast de manage zijn de voor de manege noodzakelijke voorzieningen, zoals paardrijbakken, toegestaan. Ondergeschikte horeca is toegestaan. Op het terrein van de manege worden ook evenementen georganiseerd. Het gebruik van het terrein voor evenementen is daarom eveneens in de bestemming toegestaan.

 

De bestaande bebouwing is met een bouwvlak vastgelegd. In de regels is een maximale goot- en bouwhoogte opgenomen van respectievelijk 8,00 en 12,00 meter. Dit is afgestemd op de geldende bouwmogelijkheden. Lichtmasten zijn toegestaan tot een hoogte van 20,00 meter. Tot slot zijn erf- en terreinafscheidingen tot een hoogte van 2,00 meter toegestaan.

5.7 Tuin

Het voorerf bij de woningen mag niet bebouwd worden. Er is daarom de bestemming Tuin opgenomen. De bestemming ligt op de eerste 5 meter vanaf de Cornelis Kanstraat. Langs de twee woon-werkkavels is de tuinbestemming op de huidige situatie afgestemd. De bestemming is hier langs de huidige bebouwing danwel de huidige bouwmogelijkheden gelegd. Hiermee is de openheid van de woonpercelen gewaarborgd.

5.8 Verkeer

 
Onder de bestemming Verkeer zijn de bestaande doorgaande wegen in het buitengebied gebracht. Het zijn wegen waar de doorgaande verkeersfunctie voorop staat. Bruggen, dammen of duikers, sloten, bermen en beplanting vallen ook onder deze bestemming.

 

In de regels is binnen deze bestemming een maximaal aantal rijstroken opgenomen van 2. Dit voorkomt dat de Stadsrondweg-noord qua aantal rijstroken vergroot kan worden. Meer rijstroken brengt een hogere geluidsbelasting met zich mee. Dit is niet wenselijk. Hiermee is de huidige situatie dus zoveel mogelijk vastgelegd. Voor de overige functies binnen deze bestemming (dus bijvoorbeeld parkeerplaatsen en bermen) geldt dat er wel enige flexibiliteit is.

 

Voor het plaatsen van verkeerslichten, verkeersborden en dergelijke is geen omgevingsvergunning nodig. Hiervoor is dus geen regeling opgenomen.

 

5.9 Verkeer - Railverkeer

De spoorlijn Stavoren - Leeuwarden heeft de bestemming Verkeer - Railverkeer. Ook de omliggende gronden, waaronder een deel van het voormalige spoorwegemplacement, heeft deze bestemming. Het vulpunt en de opslag voor lpg voor het tankstation aan de Kanaalstraat zijn aangeduid, zodat de veiligheidssituatie niet kan veranderen. Verder liggen er nog enkele volkstuinen binnen deze bestemming. Ook deze zijn aangeduid.

Bruggen, dammen en duikers zijn toegestaan. Gebouwen en overkappingen zijn niet toegestaan. Voor overige bouwwerken, anders dan ten behoeve van het railverkeer, is een bouwhoogte van 15,00 meter opgenomen.

 

5.10 Verkeer - Verblijfsgebied

Wegen en fietspaden met een ondergeschikte verkeersfunctie hebben de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied. Ook het busstation heeft de bestemming. Naast wegen en straten, voet- en rijwielpaden en parkeervoorzieningen bijvoorbeeld ook speelvoorzieningen overal in de bestemming mogelijk. Hierdoor komt de verblijfsfunctie naast de verkeersfunctie nadrukkelijk naar voren.

 

Ondergeschikt zijn tuinen, erven, terreinen en nutsvoorzieningen mogelijk. Dit maakt bijvoorbeeld een geringe wijziging van begrenzingen van dergelijke functies mogelijk. Bebouwing is niet toegestaan.

 

5.11 Water

De waterstructuren met een belangrijke waterkundige functie, hebben de bestemming Water. Dit zijn hoofdwatergangen met een belangrijke waterfunctie (bijvoorbeeld voor de afwatering). Er zijn geen flexibiliteitsbepalingen opgenomen om het water binnen de bestemming te dempen. Zodoende wordt de belangrijke waterstaatkundige functie van de als Water bestemde sloten en vaarten voldoende gewaarborgd.

 

Omgevingsaspecten

 

5.12 Wonen

De bestemming Wonen maakt de het gebruik van gronden voor woningen en de daarbij horende bebouwing mogelijk. Alle functies die bij de functie wonen horen, zijn in deze bestemming mogelijk gemaakt. Allereerst gaat het om woonhuizen. Deze vormen de hoofdfunctie met de daarbij behorende bouwwerken en overkappingen. Een combinatie met een ruimte voor een aan-huis-verbonden beroep is mogelijk.

 

Functionele mogelijkheden

Ondergeschikt zijn onder andere woonstraten, speelvoorzieningen, groenvoorzieningen, nutsvoorzieningen en water mogelijk. Hierdoor is uitwisseling tussen functies mogelijk, wat de nodige flexibiliteit biedt. Enkele functies zijn uitgesloten. Het gaat om de bewoning van vrijstaande bijgebouwen en het gebruik van gronden en bouwwerken voor horeca, detailhandel en bedrijvigheid, anders dan een aan-huis-verbonden beroep. Een aan-huis-verbonden beroep is alleen bij recht toegestaan wanneer voldaan wordt aan oppervlaktevereisten. Deze regeling is opgenomen in de specifieke gebruiksregels.

 

Binnen de bestemming zijn de volgende bouwwerken mogelijk gemaakt: hoofdgebouwen, bijbehorende bouwwerken en overige bouwwerken.

 

Bouwmogelijkheden

De gezamenlijke oppervlakte van alle bouwwerken mag maximaal 50% van het bouwperceel (dus niet bouwvlak) zijn. Deze algemene bouwregel biedt een richtlijn binnen de globale regeling, maar biedt ook flexibiliteit in de locatie en afmetingen van bouwwerken.

 

Voor de hoofdgebouwen geldt dat het in de bestemming om woningen gaat, omdat deze in ruimtelijke en functioneel opzicht de hoofdgebouwen op het perceel zijn. Deze moeten binnen het op de verbeelding aangegeven bouwvlak worden gebouwd. Voor de hoofdgebouwen is een maximale inhoud van 800 m3 opgenomen. De woning moet minimaal op 4 meter afstand van de naar de weg gekeerde perceelsgrens gebouwd worden. Verder is een afstand tot de zijdelingse en achtererfgrens opgenomen, waar het hoofdgebouw minimaal vanaf gebouwd moet worden.

De maatvoering van de hoofdgebouwen is in de regels opgenomen. Woningen mogen een maximale goot- respectievelijk bouwhoogte hebben van 7,00 en 9,00 meter.

 

Voor de bijbehorende bouwwerken en overkappingen is een specifieke regeling opgenomen. Deze bouwwerken horen nadrukkelijk bij de hoofdfunctie. De functie van de bouwwerken komt ruimtelijk tot uiting in een kleinere maatvoering dan de hoofdgebouwen. Voor deze bouwwerken is een maximale gezamenlijke oppervlakte opgenomen van 75 m2. Hierdoor wordt het volbouwen van het perceel voorkomen. Voor de goothoogte van aan- en uitbouwen is een specifieke regeling opgenomen.

 

 

5.13 Wonen - Werken

Op het Schutterveld zijn twee woon-werkkavels aanwezig. Dit betreffende de twee kavels langs de Randweg. Deze hebben de bestemming Wonen - Werken. Naast de woonfunctie zijn een aantal andere functies toegestaan. Dit zijn onder meer bedrijven categorie 1 en 2. Dergelijke bedrijven passen goed naast de woonfunctie. Ook zijn maatschappelijke functies, kantoren en andere functies zoals ateliers toegestaan. Qua bouwmogelijkheden is aangesloten bij de bestemming Wonen. Wel is een grotere oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken mogelijk, namelijk 100 m2.

 

5.14 Leiding - Gas

 

In en buiten het plangebied Spoorwegemplacement liggen gasleidingen, die middels de dubbelbesteming 'Leiding-Gas' worden beschermd. Binnen een zone van 4 meter van weerszijden van de aanwezige leiding is het slechts toegestaan andere bouwwerken ten dienste van de bestemming op te richten. Het is verboden zonder omgevingsvergunning overige bouwwerken, werken en werkzaamheden uit te voeren.

 

Flexibiliteitsbepalingen

Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt de betreffende dubbelbestemming te verwijderen. Vooraf wordt advies ingewonnen van de netwerkbeheerder.

 

 

 

5.15 Waarde - Archeologie 1

De bekende archeologische vindplaatsen in het gebied zijn beschermd door het opnemen van de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 1. De gronden zijn, naast het bepaalde in de andere voor die gronden aangewezen bestemmingen, tevens bestemd voor het behoud van archeologische en cultuurhistorische waarden.

Deze dubbelbestemming is gekoppeld aan een plicht van een omgevingsvergunning voor werken en werkzaamheden alsmede aan bouwwerkzaamheden.

Ingrepen dieper dan 30 cm die het bodemarchief kunnen schaden, zijn in deze gebieden in principe niet toegestaan. Alleen als aangetoond is dat er geen archeologische waarden meer zijn, niet onevenredig worden geschaad of er maatregelen worden getroffen om de waarden te beschermen, is het mogelijk hier bodem roerende werkzaamheden uit te voeren. De omgevingsvergunningen worden alleen verleend wanneer er geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de voorkomende archeologische en cultuurhistorische waarden. De omgevingsvergunning is niet nodig voor werkzaamheden die gerekend worden tot het normale onderhoud.

 

Flexibiliteitsbepalingen

Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt de betreffende dubbelbestemming te verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld als blijkt dat er geen hoge archeologische verwachtingswaarde is, bijvoorbeeld door archeologisch onderzoek of anderszins gewijzigde inzichten.

 

5.16 Waarde - Archeologie 2

 
Voor het noordelijke gedeelte van het gebied Schuttersveld is de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 2" opgenomen. Voor ingrepen groter dan 500 m2 moet een archeologisch onderzoek uitgevoerd worden.

 

Alleen als aangetoond is dat er geen archeologische waarden meer zijn, niet onevenredig worden geschaad of er maatregelen worden getroffen om de waarden te beschermen, is het mogelijk hier bodem roerende werkzaamheden uit te voeren. De omgevingsvergunningen worden alleen verleend wanneer er geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de voorkomende archeologische en cultuurhistorische waarden. De omgevingsvergunning is niet nodig voor werkzaamheden die gerekend worden tot het normale onderhoud.

 

Flexibiliteitsbepalingen

Er is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt de betreffende dubbelbestemming te verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld als blijkt dat er geen hoge archeologische verwachtingswaarde is, bijvoorbeeld door archeologisch onderzoek of anderszins gewijzigde inzichten. Ook is de mogelijkheid opgenomen de dubbelbestemming aan te brengen. Dit kan indien nieuwe inzichten aanleiding geven tot het opnemen van een beschermende dubbelbestemming.