direct naar inhoud van 3.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Zevenhuizen Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01

3.5 Gemeentelijk beleid

Ontwerp-Structuurvisie Zuidplas 2030

In deze Structuurvisie presenteert de gemeente Zuidplas op een compacte wijze de ruimtelijke visie tot 2030 en daarna. Hierin wordt op hoofdlijnen beschreven welke ambities Zuidplas heeft en welke koers Zuidplas volgt om die ambities te verwezenlijken. De Structuurvisie biedt een kader voor alle gebieds- en ruimtelijke opgaven die Zuidplas in de komende decennia wil realiseren.

Voorliggend bestemmingsplan betreft een conserverend plan, de toekomstige ambities zijn hierin niet meegenomen.

Nota wonen 2002-2006

De beleidsnota wonen (van de voormalige gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle) bevat de hoofdlijnen van het gemeentelijk woonbeleid tot 2006. De hoofddoelstellingen van het beleid zijn: het kunnen voorzien in de woningbehoefte én het bevorderen van een aantrekkelijk woon- en leefklimaat. Het bieden van geschikte woonruimte voor starters, ouderen, gehandicapten en statushouders is hierbij een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast is het beleid bij woningaanpassing en nieuwbouw gericht op het zo goed mogelijk inspelen op de diversiteit van de kwalitatieve woningbehoefte van alle woningzoekenden.

Woningmarktreportage (tussenstap op weg naar een Woonvisie)

Met de fusie van de voormalige gemeenten Moordrecht, Zevenhuizen-Moerkapelle en Nieuwerkerk aan den IJssel is het van belang dat er een nieuwe woonvisie wordt opgesteld. Als tussenstap naar een nieuwe woonvisie heeft de gemeente een analyse van de woningmarkt uitgevoerd. De marktrapportage is een tussenstap op weg naar de Woonvisie en schetst zoveel mogelijk de feitelijke situatie: de woningvoorraad en vraag naar en aanbod van woningen en is niet gericht op de technische kwaliteit van de woningen. De woningmarktrapportage is in september 2011 door het college van Burgemeester en Wethouders vastgesteld. Voor Zevenhuizen liggen de kansen in zowel de huursector als de koopsector in het creëren van geschikte kwalitatieve woningen voor senioren. Uit de rapportage blijkt dat het aantal mensen van 65 of ouder de komende 30 jaar sterk stijgt. In 2010 lag dit aantal op 1058. In 2040 zijn er naar verwachting 3505 mensen van 65 jaar of ouder. Dit vraagt om passende woonruimte en de daarbij behorende voorzieningen.

Welstandsbeleid

In 2012 is de vaststelling van een Welstandsnota voor de gemeente Zuidplas voorzien. Tot dat moment worden de welstandsnota's van de afzonderlijke fusiegemeenten gehanteerd.

In Zuidplas zijn verschillende ruimtelijk samenhangende gebieden onderscheiden die relevant zijn ten aanzien van de toetsing aan redelijke eisen van welstand. Voor de (gebiedsgerichte) welstandsbeoordeling is de karakterisering van de bebouwing en de stedenbouwkundige omgeving van belang. Per deelgebied is een beknopte weergave van de ruimtelijke structuur, die wordt aangevuld met specifieke kenmerken van de architectuur zoals plaatsing, de bebouwing zelf, detaillering, kleur en materiaalgebruik opgenomen.

Nota ruimtelijke kwaliteit

Deze nota beschrijft de manier waarop de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Zuidplas door middel van diverse instrumenten kan worden geborgd. Het bevat een concept kaart met sturingsniveaus voor die borging die zijn doorwerking vindt in o.a. een Reclamenota en ook welstand.

Aangezien de ontwikkeling die het bestemmingsplan mogelijk maakt en de meeste wijzigingsbevoegdheden binnen de oude dorpskern van Zevenhuizen liggen is er voor gekozen om deze paragraaf toe te spitsen op deze oude kern van Zevenhuizen. Toekomstige ontwikkelingen moeten voldoen aan de criteria die zijn opgenomen in de Nota ruimtelijke kwaliteit. Over de dorpskern van Zevenhuizen is in de Nota het volgende opgenomen:

"De dorpskern is een samengestelde wijk, bestaande uit enerzijds het historische bebouwingslint en anderzijds nieuwere toevoegingen. Het centrum herbergt van huis uit het winkelgebied en gebouwen voor openbare functies. De Hervormde Kerk neemt een bijzondere positie in binnen het centrum, hierbij is de oude kerksingel nog grotendeels intact. Het centrumgebied vertoont een behoorlijke mate van samenhang, heeft een sterke historische maar diverse structuur waardoor het winkelgebied als zodanig goed herkenbaar is. Het centrum wordt feitelijk door een drietal historische bebouwingslinten vormgegeven. Deze linten zijn: de Dorpsstraat, de Burg. Klinkhamerweg en de Noordelijke Dwarsweg. Deze wegen hebben elk hun eigen typerende karakteristiek. De Dorpsstraat is een typische historisch en organisch gegroeid bebouwingslint. Er is veel diversiteit in bebouwingsvormen en in functie. Deze weg is van oudsher de ontsluitende route. De Noordelijke Dwarsweg dateert van dezelfde periode maar is van een lagere orde. Deze weg fungeerde wel als een van de ontsluitingsroutes maar heeft niet het belang van de Dorpsstraat. De Burg. Klinkhamerweg is ontstaan in een latere periode. Dit neemt niet weg dat deze weg in het huidige centrum een zeer belangrijke rol inneemt. Het is immers de huidige hoofdontsluiting voor het centrum en voor het dorp. Zowel de Noordelijke Dwarsweg als de Burg. Klinkhamer weg kennen in tegenstelling tot de Dorpsstraat een andere opbouw: hier is de bebouwing niet organisch gegroeid maar in een kortere tijd onder een vorm van regie tot stand gekomen.

Waarde

In het centrum zijn bijzondere kenmerkende gebouwen aanwezig. In de toekomst zal de uitbreiding en opwaardering van met name het winkelgebied in fasen verder ter hand genomen worden. Hierdoor zal het centrum stap voor stap verdicht worden om de groei van de gemeente te kunnen opvangen. Voorwaarde hierbij is dat het dorpskarakter behouden blijft en het gebied zich als winkelcentrum goed kan onderscheiden van concurrerende centra in de omgeving. Groen en water spelen een belangrijke rol en deze elementen zullen zich dan ook nadrukkelijker moeten gaan manifesteren in het centrum. Kenmerkend en beeldbepalend is het typische karakter van het historische bebouwingslint. Bij nieuwe ontwikkelingen wil de gemeente zorgvuldig omgaan met de aanwezige historisch-ruimtelijke kwaliteiten. Ze streeft naar een versterking van de stedelijke / landschappelijke hoofdstructuur die daarvoor geldt. Ook werkt de gemeente aan een goede aansluiting op en / of overgang naar aangrenzende stedelijke en landelijke gebieden. Tevens is een goede kwaliteitsborging van de architectuur en stedenbouw van elk project belangrijk.

Oorspronkelijke dorpsgebieden vormen waardevolle elementen in het huidige beeld. De dorpsgebieden vormen de historische context voor veel objecten van cultuurhistorische waarde.

De karakteristiek staat onder druk door functieverandering, verdichting en schaalvergroting. De kleinschalige, gevarieerde dorpsbeelden zijn gevoelig voor veranderingen.

Criteria

  • Bij de ontwikkeling rekening houden met de aanwezige kwaliteiten en het dorpskarakter behouden.
  • Nieuwe bebouwing moet qua maat, schaal, materiaal en kleurgebruik in harmonie met de bestaande bebouwing zijn, scherpe contrasten zijn mogelijk, vermeden moet worden al te veel historiserend bezig te zijn.
  • Daar waar mogelijk is het zaak de visuele samenhang met de oude landschappelijke structuren te versterken.
  • Rekening houden met de stedenbouwkundige uitgangspunten welke zijn geformuleerd in de “stedenbouwkundige structuurvisie Dorpskern Zevenhuizen” van 6 oktober 2003.
  • De uitstraling van de Burg. Klinkhamerweg versterken gezien de functie als belangrijke doorgangsroute en kennismaking met het dorp Zevenhuizen."

Snippergroen

In mei 2011 is de beleidsnota “Snippergroen” vastgesteld. Deze beleidsnota gaat in op het uitgeven en gebruik van groenstroken. De beleidsnota heeft ten doel beleid op te stellen voor het uitgeven van groenstroken, daar waar mogelijk verkopen van groenstroken, nieuwe verhuursituaties voorkomen en handhaven van ongewenste ingebruiknemingen eenvoudiger maken. Volgens de beleidsnota is snippergroen in vier categorieën ingedeeld:

  • Verkeersgroen
  • Gebruiksgroen
  • Beeldbepalend groen
  • Restgroen; niet zijnde verkeers-, gebruiks- of beeldbepalend groen

Het snippergroen beleid ten aanzien van bestemmingsplannen is dat snippergroen voor zover gewenst de bestemming “Verkeer” of “Verkeer – Verblijfsgebied” krijgt. Een dergelijke bestemming maakt aanpassingen in het openbaar gebied ten behoeve van optimaliseren ruimte/parkeerplaatsen mogelijk zonder dat het bestemmingsplan hier een beperking in vormt.

Binnen de beleidsnota is tevens een regeling opgenomen voor nieuw op te stellen bestemmingsplannen:

  • 1. Het snippergroen dat in het verleden of in de nabije toekomst verkocht wordt, wordt meegenomen in de bestemming “Wonen” (of een andere bestemming);
  • 2. De gronden die verhuurd zijn, worden niet specifiek bestemd in het op te stellen bestemmingsplan. Deze gronden zullen in het bestemmingsplan met name de bestemming “Verkeer-Verblijfsgebied” krijgen. Op de gronden met deze bestemming zijn zowel groenvoorzieningen als parkeerplaatsen mogelijk;
  • 3. De gronden die wellicht in de toekomst worden verkocht: deze gronden mogen in gebruik genomen worden overeenkomstig de onderliggende bestemming (meestal “Verkeer-Verblijfsgebied” of “Groen”).