Plan: | Parkzoom |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BPParkzoom-VA01 |
Waterkwantiteit
In het bestemmingsplan zijn verschillende waterlopen aanwezig. Het betreft (relatief) kleine sloten en grote waterpartijen in het park (gelegen tussen Parkzoom en Dorrestein).
Vigerende bouwrechten worden overgenomen in het nieuwe bestemmingsplan. Voor de sportvelden is in het nu geldende bestemmingsplan een bebouwingspercentage opgenomen. In aanvulling op dit bebouwingspercentage mag er per bestemmingsvlak één seizoensgebonden overkapping (bijvoorbeeld een blaashal) gerealiseerd worden, welke maximaal 2.400 m2 bedraagt. Met het voorliggende bestemmingsplan wordt dit bestaande recht behouden.
Met het nieuwe bestemmingsplan neemt het oppervlakte aan verharding van het sportpark Dorrestein beperkt toe. Ten opzichte van de bestaande (feitelijke) situatie neemt het oppervlakte aan bebouwing toe met 866 m2. Gezien de marginale toename van bebouwing (namelijk 866 m2 op 13,3 ha sportterrein) en de nabijheid van voldoende watergangen is het niet aannemelijk dat er water gecomenseerd hoeft te worden. Voorafgaand aan de vaststelling van dit bestemmingsplan wordt met het HHSK overlegd of er water gecompenseerd moet worden (er wordt maatwerk geleverd).
De waterlopen zijn als 'Water' bestemd in dit bestemmingsplan. In het bestemmingsplan wordt niet voorzien in de demping van water. Het bestemmingsplan heeft derhalve geen gevolgen voor de waterkwantiteit.
Waterkwaliteit
In het bestemmingsplan wordt niet voorzien in maatregelen die nadelige gevolgen kunnen hebben voor de waterkwaliteit omdat de bestaande situatie wordt vastgelegd.
Riolering
Het algemeen beleid is dat schoon- en vuilwaterstromen worden gescheiden en gescheiden blijven tot aan het overnamepunt op de perceelsgrens. Schoon regenwater van gevels en daken dient bij voorkeur te worden benut (toiletspoeling, daktuinen e.d.) of te worden afgevoerd naar de bodem (infiltratie) en indien het niet mogelijk of gewenst is rechtstreeks afgevoerd te worden naar het oppervlaktewater via een regenwaterriool.
Grondwater
Een eigenaar van een erf mag geen hinder aan eigenaren van andere erven toebrengen in de loop, hoeveelheid of hoedanigheid van over het erf stromend water of van het grondwater en dergelijke. In geval van bouwactiviteiten dient er rekening mee gehouden te worden dat het niet is toegestaan om grondwateroverlast te veroorzaken door het aanbrengen van ondergrondse constructies en dat het verboden is om grondwater te onttrekken met als gevolg dat er sprake is van een grondwaterstandverlaging in de omgeving.
Belangrijk is dat ruimtelijke ontwikkelingen geen verslechtering van de oorspronkelijke grondwaterstand en -stroming mogen veroorzaken (bodemdaling, grondwateroverlast en - onderlast, paalrot, zettingen). Daarom is versnelde afvoer van grondwater naar oppervlakte (permanente drainage) in principe niet toelaatbaar. De sponswerking van de bodem dient zoveel als mogelijk te worden benut.
Het bestemmingsplan maakt, met uitzondering van nieuwe afvalinzamelpunten en randvoorzieningen ten behoeve van de waterhuishouding geen nieuwe ondergrondse bouwwerken mogelijk. Deze voorzieningen zijn in veel gevallen ook vergunningsvrij te realiseren.
Onderhoudsstroken
Evenwijdig aan de spoorlijn ligt een hoofdwatergang. In het belang van deze watergang heeft deze watergang aan weerszijden een onderhoudsstrook van 5 meter. Deze strook dient te allen tijde toegankelijk te zijn voor onderhoudswerkzaamheden.
Aan de noordkant ligt de bestemming 'sport'. Deze gronden mogen voor maximaal 2,5% bebouwd worden. De gewenste uitbreidingen van de diverse sportverenigingen vinden niet binnen de onderhoudsstrook plaats. Het is niet in het belang van de verenigingen dat gebouwen nabij de spoorlijn gesitueerd worden. De (ver-) nieuwbouwplannen zullen in de directe omgeving van de bestaande opstallen gerealiseerd worden.
Aan de zuidkant van de watergang hebben de gronden een bestemming 'verkeer – railverkeer'. Binnen deze bestemming kunnen uitsluitend voorzieningen van algemeen nut en bouwwerken (geen gebouwen zijnde) ten dienste van het railverkeer gerealiseerd worden. Bouwwerken, welke (grotendeels) ook vergunningsvrij mogelijk zijn. Hiermee worden er geen bouwwerkzaamheden mogelijk gemaakt die de toegankelijkheid van de onderhoudsstroken verstoren.
Waterkeringen
Er zijn geen waterkeringen binnen het plangebied aanwezig.