Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Zuideinde 16 - 18 te Roelofarendsveen
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBZUIDEINDE162011-VAS1

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie 2020 'Alkemade ruim gezien'
In de structuurvisie 2020[1]  is een aantal hoofdkeuzen gemaakt met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de voormalige Gemeente Alkemade. Het bouwplan valt daarbij onder hoofdkeuze 2: ´Alkemade als woongemeente´. Uitgangspunt hierin is, zoals reeds is aangegeven in de woonvisie, dat Alkemade als woongemeente in zal moeten zetten op doelgroepen en dan met name starters en senioren. Uit het woonwensenonderzoek bleek dat er in bijna alle segmenten van de woningmarkt een vraag is, waarbij Alkemade zich primair zal moeten richten op de doorstroming. De gemiddelde bezetting per woning in de gemeente Alkemade daalt, waardoor het noodzakelijk is dat er meer woningen worden gebouwd om het inwonertal op peil te houden.
 
De gemeentelijke ambitie gaat echter verder. Alkemade kiest voor een stijging van het aantal inwoners over een periode van 25 jaar met circa 3.500 inwoners. Deze stijging is ook van belang om het voorzieningenniveau op peil te houden.
 
Daarnaast staat in de structuurvisie vermeld dat de overgang van het stringente contingentenbeleid naar het ruimere contourenbeleid voor Alkemade mogelijkheden biedt om meer aan de vraag naar woonruimte te voldoen. Roelofarendsveen moet zich kunnen ontwikkelen als een vitaal centrum voor de dorpen in de directe omgeving, dus ook voor de dorpen van de voormalige gemeente Jacobswoude, voor Weteringbrug en Abbenes. Het zal voorzieningen moeten bieden als scholen, een verscheidenheid aan winkels en culturele en sportvoorzieningen. Dat is mogelijk als de bevolking in omvang groeit. Vooralsnog is een groei van 100 woningen per jaar in de komende 20 jaar gewenst. Daarmee wordt tevens een bescheiden bijdrage geleverd aan de regionale opvang.
 
Conclusie
Het bouwplan voorziet ontwikkeling van woningen binnen bestaand stedelijk gebied en is daarmee in lijn met de genoemde groeistelling en derhalve passend binnen de structuurvisie.



[1] Gemeente Alkemade (juni 2004) Structuurvisie 2020; Alkemade ruim gezien.
3.4.2 Geldend bestemmingsplan
Het perceel is gelegen in het planologische regime van het bestemmingsplan 'Braassemerland'. Het bestemmingsplan Braassemerland is op 1 oktober 2008 door de gemeenteraad van het toenmalige Alkemade vastgesteld en is op 9 juni 2009 door Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland goedgekeurd.
 
Uit raadpleging van de plankaart van het bestemmingsplan volgt dat de gronden momenteel bestemd zijn als ‘Wonen’ met de aanduiding ‘Aaneengesloten woningen’. Daarbij geldt voor de locatie de dubbelbestemming 'Archeologisch Onderzoeksgebied'. Afbeelding 7 toont een uitsnede van de plankaart van het bestemmingsplan Braassemerland.
 
Afbeelding 7: Uitsnede plankaart geldend bestemmingsplan
 
De strijdigheid van het initiatief met het geldende bestemmingsplan bestaat uit de hoeveelheid woningen die toegestaan zijn binnen een bouwvlak aangegeven op de bestemmingsplankaart. In de geldende situatie geldt dat het aantal woningen per bouwperceel ten tijde van het ter visie leggen van het ontwerp van het geldende bestemmingsplan niet mag worden uitgebreid. Onderhavig initiatief voorziet in de toevoeging van vier wooneenheden binnen het bouwperceel. 
 
Conclusie
Onderhavig initiatief is strijdig met het geldende bestemmingsplan Braassemerland. Om het initiatief te kunnen verwezenlijken is een vervangend bestemmingsplan of projectbesluit benodigd welke de bestemming wijzigt. Voorliggend projectbesluit voorziet in de benodigde bestemmingswijziging.
 
3.4.3 Woonvisie Alkemade (actualisatie 2008)
De toenmalige gemeente Alkemade heeft in 2001 de gemeentelijke woonvisie vastgesteld. In 2008 is de visie geactualiseerd. De ontwikkelingen op het gebied van woningbouw en volkshuisvesting zijn de afgelopen jaren toegenomen en het beleid uit de oorspronkelijke visie werd achterhaald.
Met de actualisatie wilde de gemeente twee doelen bereiken:       
  1. het maken van een verdiepingsslag op een aantal onderwerpen en daarmee de visie weergeven op de richting waarin de gemeente zich de komende jaren op het gebied van woningbouw en volkshuisvesting wil ontwikkelen;     
  2. zichzelf actief opstellen en kaders vaststellen voor de bij punt 1 genoemde ontwikkelingen.
De gemeente heeft twee stukken opgesteld die een gedegen onderbouwing leveren tijdens het nastreven van de eerder genoemde doelstelling, te weten het 'Aanvalsplan Starterhuisvesting' en het Prestatiecontract Alkemade 2008-2013 dat samen met Woningbouwvereniging Alkemade is opgesteld. Ondanks dat de stukken voor de oude gemeente Alkemade zijn opgesteld, zijn de stukken nog wel toepasbaar op de huidige situatie.
 
Het woningbouwprogramma van de woonvisie zorgt voor een extra groei van de gemeente. De gemeente zou met de huidige plannen groeien tot een gemeente van circa 20.000 inwoners in 2020. Om te kunnen voorzien in de woonvraag presenteert de gemeente Alkemade een aantal ambities op het gebied van woningbouw:
  • Bevolkingsontwikkeling: de gemeente kiest voor een groeiende bevolking waarbij een evenwichtige samenstelling een voorwaarde is.
  • Woonmilieus: de gemeente kiest voor een divers aanbod aan woonmilieus.
  • Doorstroming: de gemeente kiest voor een gedifferentieerd bouwprogramma waarbij doorstroming de hoofdrichting zal zijn.
  • Kwaliteit van de woningen: de gemeente kiest voor kwalitatief hoogstaande woningen waarbij duurzaamheid centraal staat.
  • Sociale woningbouw: 30 procent van de woningbouw wordt gerealiseerd in de categorie sociale woningbouw.
Onderhavig plan voorziet in de herontwikkeling van bestaande kantoorruimte tot vier woningen. Gelet op de aard en omvang sluit dit initiatief aan bij de groei ambitie van de gemeente.
 
Conclusie
Het bouwplan sluit aan bij de ambities van de geactualiseerde woonvisie en is passend in de woonvraag van de gemeente. Het plan is niet in strijd met het beleid uit de woonvisie.