Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Partiële herziening Kernen Woubrugge-Hoogmade
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.BPPartHerzKernenWH-VAS1

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding planherziening
Voor de kernen Woubrugge en Hoogmade vigeert het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade'. Dit bestemmingsplan is op 18 oktober 2007 gewijzigd vastgesteld. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft op 21 oktober 2009 goedkeuring onthouden op onderdelen van dit plan. De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 21 oktober 2009 het besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland op onderdelen vernietigd. Hierdoor zijn een aantal planonderdelen van het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade' niet geldend. Voor deze planonderdelen dient terug gevallen te worden op de bestemmingsplannen 'Woudwetering' (1976), 'Woudwetering, 1e herziening' (1981) en 'Kom Woubrugge' (1982).
 
Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)
Vanuit artikel 30 ex. WRO heeft de wetgever de gemeenteraad verplicht om voor de onderdelen waarvoor goedkeuring is onthouden een nieuw bestemmingsplan op te stellen, waarbij het besluit van Gedeputeerde Staten in acht wordt genomen. Ten tijden van het goedkeuringsbesluit was de WRO geldend, derhalve is een partiële planherziening wettelijk verplicht. Inmiddels is de WRO vervangen door de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
  
Voorgaande ontwikkelingen hebben de gemeente Kaag en Braassem ertoe doen besluiten voor de planonderdelen waar goedkeuring aan onthouden is en voor de planonderdelen die door de Raad van State zijn vernietigd, een herziening van het bestemmingsplan op te stellen. Door middel van deze partiële herziening worden de onthouden goedkeuring en de uitspraak van de Raad van State vertaald in een nieuwe planologische regeling. Daarnaast worden ook enkele andere fouten in het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade' hersteld en wordt een wijzigingsbevoegdheid voor de A. de Graaflaan 20 opgenomen.
1.2 Plangebied
Het plangebied betreft de planonderdelen waar door het college van Gedeputeerde Staten goedkeuring aan onthouden is en de planonderdelen die door de Raad van State zijn vernietigd. De hiernavolgende tabel en afbeelding geven overzicht in de adressering, ligging en begrenzing van het plangebied.
     
Begrenzing plangebied
 
1.A. de Graaflaan 20Woubrugge
2. Boddens Hosangweg 60 Woubrugge
3. Boddens Hosangweg 92 Woubrugge
4. van Hemessenkade 5 & 6 Woubrugge
5. Vrouwgeestweg 49 (recreatieterrein) Woubrugge
6. Vrouwgeestweg 49  (jachthaven) & (tegenover) 84 (Schaepskooi)Woubrugge
7. Vrouwgeestweg 92 Woubrugge
8.Weteringpad 35 Woubrugge
9.Weteringpad 5Woubrugge
      
Vigerende bestemmingsplannen
Omdat aan enkele planonderdelen goedkeuring is onthouden en omdat enkele onderdelen zijn vernietigd, is het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade' niet overal van toepassing. Voor het geldende recht moet daarom worden teruggevallen op de bestemmingsplannen zoals aangegeven in de volgende tabel.
 
BestemmingsplanVaststelling gemeenteraad Goedkeuring G.S.
Woudwetering 21-05-1976 07-03-1978
Woudwetering, 1e herziening 25-06-1981 08-11-1983
Kom Woubrugge 04-03-1982  30-10-1984
Kernen Woubrugge-Hoogmade18-10-2007 
24-06- 2008
   
1.3 Totstandkoming van het plan
Voorliggend bestemmingsplan bestaat uit drie delen: de verbeelding, de regels en de toelichting. De verbeelding en de regels vormen samen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. De toelichting is meer het beschrijvende deel van het bestemmingsplan en bevat, indien noodzakelijk, de verantwoording van de keuzes die in het bestemmingsplan zijn gemaakt. 
 
Het 'Handboek Bestemmingsplannen' van de gemeente Kaag en Braassem heeft als leidraad gefungeerd bij het opstellen van voorliggend bestemmingsplan. Het handboek heeft tot doel om de verschillende bestemmingsplannen binnen de gemeente zoveel mogelijk uniform te maken.
 
1.4 Leeswijzer
Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de te herstellen en wijzigen planonderdelen behandeld. Tot slot bevat hoofdstuk 3 de maatschappelijk uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van het vooroverleg en zienswijzeprocedure zijn opgenomen.
 
2 Planbeschrijving
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de het besluit van Gedeputeerde Staten en uitspraak van de Raad van State. Daarbij is aangegeven op welke wijze deze in dit bestemmingsplan zijn vertaald. Verder worden enkele andere aanpassingen, zoals aangegeven in hiernavolgende tabel, gemotiveerd. Tevens wordt, indien van toepassing, ingegaan op milieurelevante aspecten. In de tabel is tevens desbetreffende paragraaf vermeld.
 
§AdresKernBasis aanpassing
2.1
A. de Graaflaan 20
- (incl. wijzigingsbevoegdheid)
Woubrugge
Uitspraak Raad van State
Gemeentelijk voornemen 
2.2 Boddens Hosangweg 60 WoubruggeBesluit Gedeputeerde Staten 
2.3 Boddens Hosangweg 92 WoubruggeBesluit Gedeputeerde Staten 
2.4 van Hemessenkade 5 & 6 WoubruggeHerstel vigerend plan 
2.5 Vrouwgeestweg 49 (recreatieterrein) WoubruggeUitspraak Raad van State & besluit Gedeputeerde State 
2.6 Vrouwgeestweg 49  (jachthaven) & (tegenover) 84 (Schaepskooi)Woubrugge
Uitspraak Raad van State  
2.7 Vrouwgeestweg 92 WoubruggeBesluit Gedeputeerde Staten  
2.8Weteringpad 35 WoubruggeHerstel vigerend plan 
2.9Weteringspad 5WoubruggeIngediende zienswijzen
 
Zowel het besluit van Gedeputeerde Staten als de uitspraak van de Raad van State zijn als bijlage bij het voorliggende bestemmingsplan opgenomen.
2.1 A. de Graaflaan 20
Voor het agrarische perceel aan de A. de Graaflaan 20 kent bestemmingsplan "Kernen Woubrugge-Hoogmade" een beperking van de bouwmogelijkheden ten opzichte van het bestemmingsplan "Woudwetering". De Raad van State oordeelt dat, voorafgaand aan de vaststelling van het plan, de gevolgen van de beperking voor de veehouderij onvoldoende zijn onderzocht. Gelet hierop acht de RvS het plan "Kernen Woubrugge-Hoogmade" in strijd met een goede ruimtelijke ordening. Derhalve is het bestemmingsplan voor de gronden waarop het agrarische bouwvlak is opgenomen vernietigd. De Raad van State heeft voor de overige gronden het plan in stand gelaten.
 
Het gevolg van de uitspraak van de RvS is dat voor de gronden, waar in het bestemmingsplan'"Kernen Woubrugge-Hoogmade" een bouwvlak is opgenomen, teruggevallen moet worden op de voorgaande regeling. Dit is bestemmingsplan "Woudwetering". Het bestemmingsplan "Kernen Woubrugge-Hoogmade" is voor de overige gronden, die op basis van "Woudwetering" voor bebouwing in aanmerking kwamen, niet vernietigd. Daarmee is reeds sprake van een beperkt bouwvlak.
 
In het kader van goede ruimtelijke ordening is met de zittende agrariër overleg gevoerd over de nieuwe bestemmingslegging. Daarbij is aangegeven dat de bedrijfsvoering mogelijk op termijn op deze locatie zal beëindigen. Het streven van gemeente en agrariër is om na deze bedrijfsbeëindiging de locatie aan te wenden ten behoeve van woningbouw.
 
Voorliggende partiële herziening voorziet in een bestemmingsregeling voor het huidige agrarische bedrijf. Hiertoe is de bestemming "Agrarisch - intensieve veehouderij" opgenomen. De milieutechnische haalbaarheid, inclusief vormvrij m.e.r., is aangetoond middels de in 2011 verleende omgevingsvergunning. Deze vergunning is als bijlage opgenomen bij de toelichting. Gelet op het voornemen na bedrijfsbeëindiging (bedrijfsverplaatsing) de locatie aan te wenden voor woningbouw is tevens een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de realisatie van woningen. De haalbaarheid van deze bevoegdheid is aangetoond in de ruimtelijke motivatie zoals opgenomen in de bijlage.
2.2 Boddens Hosangweg 60
Voor de woning aan de Boddens Hosangweg 60 is abusievelijk niet het gehele vlak teruggebracht tot de bestaande achtergevel. Daar hier duidelijk sprake is van een omissie heeft Gedeputeerde Staten voor dit perceel gedeeltelijk de goedkeuring onthouden. Hierdoor zijn er geen ongewenste bouwrechten ontstaan. Voorliggende partiële herziening herstelt dit en heeft derhalve betrekking op de hierna afgebeelde gronden.
 
Grens wijziging Boddens Hosangweg 60
     
2.3 Boddens Hosangweg 92
In het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade' is voor de (woon)bebouwing op het perceel Boddens Hosangweg 92 een maximale inhoudsmaat van 750 m³ opgenomen. De woonbebouwing kent ten tijden van de vaststelling echter een inhoud van 950 m³. Daarmee is een deel (200 m³) van de aanwezige bebouwing onder het overgangsrecht gebracht.
 
Gedeputeerde Staten geven in het goedkeuringsbesluit aan dat op grond van vaste jurisprudentie dit slechts is toegestaan indien met een aan zekerheid grenzende mate van waarschijnlijkheid kan worden voorspeld dat de "extra" bebouwing binnen de planperiode zal worden gesloopt. Omdat het niet in de lijn der verwachting ligt dat de totale inhoudsmaat van de bebouwing terug gebracht zal worden naar het in het bestemmingsplan opgenomen maximum is GS van mening dat het meer in de rede had gelegen om de inhoud van de bestaande gebouwen als maximum op te nemen. Derhalve is goedkeuring aan de inhoudsmaat onthouden.
 
Op grond van artikel 30 ex. WRO moet de gemeenteraad een nieuw bestemmingsplan vaststellen waarmee uitvoering wordt gegeven aan het besluit van Gedeputeerde Staten. Nieuw vast te stellen bestemmingsplannen dienen echter wel overeenkomstig hetgeen bepaald in de Provinciale Ruimtelijke Verordening te worden opgesteld. In deze verordening is in het derde lid van artikel 3 opgenomen dat bestemmingsplannen die betrekking hebben op bestaande stedelijke functies in het gebied buiten de bebouwingscontouren bepalingen bevatten, die voorzien in de door de gemeente te bepalen maximale omvang van bestaande burgerwoningen en recreatiewoningen, alsmede de bijbehorende erfbebouwing. De hiernavolgende afbeelding toont de ligging van het perceel Boddens Hosangweg 92 (zwarte cirkel) buiten de (rode) bebouwingscontour.  
 
Provinciale bebouwingscontour (rood) en Boddens Hosangweg 92 (zwart omcirkeld)
 
De meest recente gemeentelijke beleidslijn omtrent de maximale inhoudsmaat van woningen in het gebied buiten de bebouwingscontour is opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan 'Buitengebied Kaag en Braassem West'. Hierin wordt de inhoudsmaat van woningen op 750 m³ gemaximaliseerd. Voor situaties waarbij reeds een grotere inhoudsmaat aanwezig is, is deze inhoudsmaat als maximum opgenomen. Daarnaast is het mogelijk maximaal 50 m² aan vrijstaande bouwwerken en overkappingen te realiseren. Deze beleidslijn is middels een specifieke bouwaanduiding verankerd in het voorliggende plan. Voor de hiernavolgend afgebeelde gronden is een nieuwe regeling opgenomen.
 
Grens wijziging Boddens Hosangweg 92  
   
2.4 van Hemessenkade 5 & 6
In het bestemmingsplan 'Kernen Woubrugge-Hoogmade' is voor de gronden, gelegen ten westen van de percelen van Hemessenkade 5 & 6, abusievelijk de bestemming 'Verkeersdoeleinden, Groenvoorzieningen en Tuinen (VGT)' opgenomen. Middels voorliggende partiële herziening wordt de bestemming 'Tuin' voor deze gronden opgenomen. De hiernavolgende afbeelding toont de begrenzing van deze gronden.
 
Grens wijziging van Hemessenkade 5 & 6
2.5 Vrouwgeestweg 49
Aan het recreatieterrein aan de Vrouwgeestweg 49 heeft Geduputeerde Staten deels goedkeuring onthouden. Omdat het noordelijk deel van het terrein de bestemming 'Groen' heeft gekregen maar in gebruik is als recreatieterrein had dit als zodanig bestemd moeten worden. Daarnaast is Gedeputeerde Staten van mening dat de in artikel 28, lid 1, onder b, opgenomen minimale hoogte van 4 meter voor groenstroken niet kan worden afgedwongen. Derhalve heeft GS ook aan deze bepaling goedkeuring onthouden.
 
De Raad van State heeft vervolgens geoordeeld dat de vaststelling van het bestemmingsplan voor het recreatieterrein Vrouwgeestweg 49 in strijd is met artikel 3.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Door het plan in zoverre niettemin goed te keuren heeft GS gehandeld in strijd met dit artikel, in samenhang met artikel 10.27 van de Awb. Derhalve heeft de Raad van State het bestemmingsplan op dit punt vernietigd. Om te komen tot een zorgvuldig bestemmingsplan zijn ter voorbereiding van de partiële herziening de gronden geïnventariseerd. Middels deze inventarisatie (bijlage) is inzicht verkregen in de huidige bebouwing. Negen van de vijftien recreatieonderkomens voldoen niet aan de gestelde maximale metrages. Voor deze situaties zal een handhavingstraject worden opgestart. 
   
De voorliggende partiële herziening gaat uit van een correcte bestemmingslegging. Op basis van de onthouden goedkeuring van GS krijgen de desbetreffende gronden de bestemming 'Recreatie'. In navolging van de gemeentelijke beleidslijn, gesteld in bestemmingsplan Buitengebied Jacobswoude worden in dit artikel recreatieverblijven van maximaal 36 m², inclusief bijbehorende bouwwerken, mogelijk gemaakt. Daarbij zal de goot- en bouwhoogte gemaximaliseerd worden op respectievelijk 2,5 en 3,3 meter. Uit de inventarisatie blijkt dat deze goot- en bouwhoogte, al dan niet in combinatie met de in het "Kernen Woubrugge-Hoogmade" opgenomen vrijstellingsbepalingen voldoende toereikend zijn. Deze vrijstellingsbepalingen worden opnieuw van toepassing verklaard bij voorliggende partiële herziening. Binnen het bestemmingsplan  "Kernen Woubrugge-Hoogmade" is de aanduiding 'hoogopgaande begroeiing' enkel voor de groenstrook langs het recreatieterrein opgenomen. Door deze aanduiding niet terug te laten komen op de verbeelding van de voorliggende herziening is voldoende uitvoering gegeven aan het besluit van GS.
 
Bedrijven en milieuzonering
De recreatiewoning is aan te merken als een geurgevoelig object. De afstand tot de veehouderij van aan de A. de Graaflaan 19 bedraagt ongeveer 83 meter. Bedrijf en milieuzonering is geen belemmering
2.6 Vrouwgeestweg 49 & t.o. 84
De Raad van State heeft geoordeeld dat het bestemmingsplan  "Kernen Woubrugge-Hoogmade" een verruiming toestaat in de bouwmogelijkheden voor de gronden aan de Vrouwgeestweg 49 (met bestemming Recreatieve doeleinden (R3)) en tegenover 84 (met bestemming Bedrijfsdoeleinden (B(2)sr)). Door deze bouwmogelijkheiden is het mogelijk dat bebouwing dichterbij de veehouderij aan de A. de Graaflaan 20 komt te staan. Gelet hierop is aan de bestemming van deze plandelen onvoldoende onderzoek vooraf gegaan en is het plan in zoverre vastgesteld in strijd met de bij het nemen van een besluit te betrachten zorgvuldigheid. Derhalve heeft de Raad van State het bestemmingsplan op deze planonderdelen vernietigd.
 
Voorliggende partiële herziening repareert deze planonderdelen. De grootte van het bouwvlak voor het perceel Vrouwgeestweg tegenover 84 is overgenomen uit het bestemmingsplan Woudwetering (1976). Het bouwvlak van de Schaepskooi, Vrouwgeestweg 49, is gebasseerd op de verleende vergunning. Deze vergunning is als bijlage bij de toelichting gevoegd.  
 
Bedrijven en milieuzonering
De afstand tot van de woningen tot de veehouderij wordt niet korter. De bestaande situatie voldoet volgens overgangsrecht aan Wet geurhinder en veehouderij. De afstand van woning nummer 49 tot emissiepunt varkensstal bedraagt ongeveer 30 meter. De afstand toto de woning aan de Vrouwgeestweg 84 bedraagt ongeveer 40 meter. Bedrijf en milieuzonering is geen belemmering
 
2.7 Vrouwgeestweg 92
In het vigerende plan is voor vier woningen, inclusief het perceel Vrouwgeestweg 92 te Woubrugge, een bestemmingsvlak opgenomen. De zuidelijke grens van dit bestemmingsplan loopt niet evenwijdig met de perceelsgrens. Tijdens de behandeling van het plan is bij Gedeputeerde Staten gevraagd het bestemmingsvlak zodanig vorm te geven dat deze gelijk loopt aan de perceelsgrens. Daarmee zou het bestemmingsvlak 3 meter van de perceelsgrens komen te liggen. Omdat er geen bezwaren bestaan tegen deze beperkte vergroting heeft de gemeente in de hoorzitting van 15 mei 2008 (zie bijlage; Goedkeuringsbesluit Gedeputeerde Staten) toegezegd de wijziging door te voeren.
 
Bedrijven en milieuzonering
De grens van Vrouwgeestweg 92 ligt op ongeveer 50 meter van het emissiepunt van de varkensstal op de locatie A. de Graaflaan 20. De afstand wordt door de aanpassing niet korter. Bestaande situatie blijft gehandhaafd. Bedrijf en milieuzonering is geen belemmering.
 
Bodem
Deze locatie betreft een voormalige saneringslocatie die voldoende gesaneerd is. Het betrof een verontreiniging met lood in de bovengrond ter plaatse van het hele terrein. De verontreiniging is door middel van een verharding geïsoleerd. Er dient wel rekening te worden gehouden dat de aangegeven verharding op de locatie in stand blijft. Ten behoeve van de aanpassing van het bouwvlak zoals ingetekend is geen bezwaar. Bodem vormt geen belemmering.
 
Geluid
In paragraaf 5.2.4 van de verkenning wijzigingsbevoegdheid wordt het onderwerp geluid besproken. Het plangebied ligt op korte afstand vanaf de weg (A. de Graaflaan). Doormiddel van de wijzingsbevoegdheid worden geluidgevoelige objecten mogelijk gemaakt. Er wordt vanuit gegaan dat de A. de Graaflaan een 30 km weg wordt. Zolang dit verkeersbesluit niet is genomen zal uitgegaan moeten worden van de huidige maximum snelheid.
 
Ondanks dat het plangebied ligt op korte afstand van de weg wordt niet verwacht dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB(A) wordt overschreden omdat de verkeersintensiteiten laag zijn.
 
Samenvatting
Voor geluid kan gesteld worden dater sprake is van een goede ruimtelijke ordening omdat de geluidsbelasting van de omgeving minimaal is. Daarbij zijn vanuit het Bouwbesluit eisen gesteld ten aanzien van de geluidsisolerende eigenschappen van de scheidingswanden, alsmede de buitengevel en kan dus gesteld worden dat er een woonruimte ontstaat waar het leefmilieu adequaat is.
Geluid is een belemmering.
 
Luchtkwaliteit
Uit oogpunt van goede ruimtelijke ordening dient afgewogen te worden of het aanvaardbaar is om het project op deze locatie te realiseren. In dit geval is getoetst aan de wensbeelden uit de Duurzaamheidsagenda 2011-2014.
 
De dichtst bijzijnde drukke weg is de N446 (rand de 10.000 mvt/etmaal). De kleinste afstand van de rand van deze weg tot de planlocatie is meer dan 150 meter. Om inzicht te geven in de mate van blootstelling aan luchtverontreiniging als gevolg van het plan kunnen de concentraties uit de digitale monitoringstool, die behoort bij het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) worden gebruikt. Uit deze monitoringstool blijkt dat langs de N446 in 2011 de concentraties stikstofdioxide en fijn stof veeI lager zijn dan de grenswaarden (respectievelijk 28,0 11g/m3 en 18,0 11g/m3 ). Het is de verwachting dat door het schoner worden van de autotechniek de concentratie van met name stikstofdioxide in de toekomst nog lager is. De woningen worden op meer dan 150 meter van de N446 gerealiseerd. De concentraties daar zijn lager.
Er wordt voldaan aan de wensbeelden voor luchtkwaliteit uit Duurzaamheidsagenda 2011- 2014.
 
2.8 Weteringpad 35
Abusievelijk zijn er in het plan "Kernen Wouburgge-Hoogmade" ter hoogte van de hooiberg aan het Weteringpad 35 te ruime bouwmogelijkheden opgenomen. Het betreft een stuk grond tussen hooiberg en de Woudwetering. Middels voorliggende partiële herziening wordt deze fout gecorrigeerd en een deel van dit bouwvlak wegbestemd.
 
Voorliggend bestemmingsplan heeft voor de in de hiernavolgende afbeelding begrensde gronden een nieuwe bedrijfsbestemming opgenomen. Deze bestemming maakt het realiseren van gebouwen niet mogelijk.
 
Grens wijziging Weteringpad 35
 
2.9 Weteringpad 5
De gemeente heeft ambtelijk en vanuit het college inderdaad meerdere malen bevestigd dat de genoemde planologische aanpassing wordt meegenomen in onderhavige bestemmingsplanherziening. In het oude bestemmingsplan Woudwetering heeft indiener een bouwvlak dat meer richting westen ligt. Met vigerend plan is dit zonder gegronde reden meer naar het oosten gelegd.
 
Naar aanleiding van een ingediende zienswijze en conform eerdere toezeggingen is het bouwvlak in westelijke richting vergroot.
 
3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. 
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 
3.1 Zienswijzeprocedure
Het ontwerpbestemmingsplan Kernen Woubrugge-Hoogmade heeft van 14 maart 2013 t/m 24 april 2013 ter inzage gelegen. In deze periode zijn in totaal 8 zienswijzen ontvangen, waarvan 2 van een overlegpartner.
De reacties en beantwoording zijn opgenomen in de Nota van beantwoording welke als bijlage is opgenomen bij dit bestemmingsplan.