3.4.1 Maatschappelijk Ruimtelijke Structuurvisie
De Maatschappelijk Ruimtelijke Structuurvisie van de gemeente Kaag en Braassem is vastgesteld op 12 december 2011. Het doel van deze structuurvisie is het integraal in beeld brengen van vraagstukken en kansen en deze te gebruiken als bouwstenen voor een helder toekomstperspectief. De Maatschappelijk Ruimtelijke Structuurvisie is de basis voor nieuw te maken beleid op gebied van wonen, zorg, welzijn, onderwijs, economie, toerisme, landschap en bestemmingsplan.
In de structuurvisie wordt voor de kernen binnen Kaag en Braassem een onderscheid gemaakt in 'Groen- en groeikernen'. In de volgende tabel zijn de perspectieven van een groen-/groeikern weergegeven.
| Groeikernen | Groenkernen |
Woningbouwopgave | Kwantitatief (en kwalitatief) uitbreiden woningaanbod | Kwalitatief uitbreiden woningaanbod |
Commerciële voorzieningen | Versterken commerciële voorzieningen | Selectief aanbod commerciële voorzieningen |
Maatschappelijke voorzieningen | Versterken maatschappelijke voorzieningen | Selectief aanbod en bundelen maatschappelijke voorzieningen |
Voorts wordt er voor het beleidsveld recreatie aangestuurd op het benutten van de aanwezige recreatieve kansen. Hierin zit ook de wens opgenomen om de huidige relatie tussen het water en het land te laten bloeien. Voor wat betreft de volkshuisvesting heeft de Maatschappelijk Ruimtelijke Structuurvisie beide vigerende woonvisies (van voormalig Alkemade en Jacobswoude) in zich opnemen.
Planspecifiek
De kern Leimuiden is aangemerkt als 'groeikern'. De kern Rijnsaterwoude is daarentegen aangemerkt als 'groenkern'. Op de vertaling van de Maatschappelijk Ruimtelijke Structuurvisie in voorliggend bestemmingsplan wordt in hoofdstuk 4.3 ingegaan.
3.4.2 Welstandsnota
In 2009 zijn de gemeenten Alkemade en Jacobswoude samengegaan in de nieuwe gemeente Kaag en Braassem. Omdat Alkemade wel welstandsbeleid had en Jacobswoude niet, heeft de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Kaag en Braassem op 29 juni 2009 besloten het hele grondgebied van Kaag en Braassem vrij te stellen van welstandsbeleid, behalve bij monumenten en beschermde dorpsgezichten. Met een specifiek welstandsbeleid voor beschermde dorpsgezichten en monumenten streeft de gemeente naar behoud van het cultuurhistorisch en landschappelijk karakter. Dit specifieke welstandsbeleid is op 6 september 2010 vastgesteld door de gemeenteraad van Kaag en Braassem.
Planspecifiek
In het plangebied zijn diverse rijks- en gemeentelijke monumenten aanwezig (zie hoofdstuk 2). Uitgangspunt voor het welstandsbeleid is dat de cultuurhistorisch waardevolle gebouwen beschermd worden. Dat betekent dat rijks- en gemeentelijke monumenten aan een welstandstoets onderhevig zijn. Bij aanvraag van een omgevingsvergunning voor een rijks- of gemeentelijk monument toetst de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit het bouwplan op redelijke eisen van welstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de beoordelingsaspecten uit de welstandsnota.
In voorliggend bestemmingsplan zijn geen ontwikkelingen opgenomen die betrekking hebben op een rijks- en/of gemeentelijk monument.
3.4.3 Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden. De invoering van deze wet heeft gevolgen voor de manier waarop wordt omgegaan met het afwijken van het bestemmingsplan. Voorgaande veranderingen en de daarbij behorende aanpassingen van het werkproces binnen de gemeente zijn aanleiding geweest om de notitie 'Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening' op te stellen. Een tweede aanleiding voor deze notitie is de wens om een samenhangend en uniform afwijkingenbeleid te voeren.
De notitie 'Afwijkingenbeleid ruimtelijke ordening' is op 28 september 2010 vastgesteld en op 1 oktober 2010 in werking getreden. De notitie zorgt voor een samenhangend en uniform afwijkingenbeleid waardoor er voor zowel burgers, medewerkers van de gemeente als het gemeentebestuur een duidelijk kader ontstaat. Dit maakt de inhoudelijke afwegingen omtrent medewerking aan plannen die afwijken van het bepaalde in het bestemmingsplan toetsbaar.
De beleidsnotitie bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit een kwalitatieve toets. Deze toets legt de voorgenomen afwijking langs een meetlat waarin zo volledig mogelijk de diverse aspecten die en rol spelen bij een goede ruimtelijke ordening worden afgewogen. Deze toets zal uitgevoerd moeten worden voor alle afwijkingen van het bestemmingsplan. Naast de kwalitatieve toets kent de beleidsnotitie een kwantitatieve toets. Deze is gebaseerd op de mogelijkheden die de wet biedt om af te wijken van het vigerende beleid en is verder gespecificeerd door het opstellen van beleidsregels.
Planspecifiek
De gemeente Kaag en Braassem heeft ervoor gekozen de mogelijke afwijkingen zoals opgenomen in de beleidsnotitie niet door te vertalen naar de planregels. Op deze wijze blijft het mogelijk, middels aanpassing van de beleidsnotitie, gedurende de planperiode niet beleidskeuzes en de daarbij behorende afwijkingen ook toe te passen van onderhavig plangebied.
3.4.4 Beroep aan huis gemeente Kaag en Braassem
Na de fusie van de gemeente Alkemade en Jacobswoude op 1 januari 2009 bestond er nog geen regeling voor beroep aan huis voor de gemeente Kaag en Braassem. Afhankelijk van het woonadres was door het verschil in de diverse bestemmingsplannen beroep aan huis bij recht, na ontheffing of in zijn geheel niet toegestaan. Op 24 november 2009 is daarom de notitie 'Beroep aan huis gemeente Kaag en Braassem' vastgesteld om een einde aan deze rechtsongelijkheid te maken. De beleidsnotitie bevat een basisregeling om beroep aan huis ruim maar zonder uitstralingseffecten mogelijk te maken. De woonomgeving mag geen hinder hebben van het vestigen van beroep aan huis door een burger. De ruimhartigheid is vooral besloten in het gegeven dat 40% van het woonoppervlak (max. 50 en 100 m2) voor het beroep aan huis gebruikt mag worden en dat er geen beperkingen worden gesteld ten aanzien van het te gebruiken woonoppervlak.
Planspecifiek
In de planregels van voorliggend bestemmingsplan is de in de notitie 'Beroep aan huis gemeente Kaag en Braassem' gegeven basisregeling verwerkt.
3.4.5 Insteekhavens
In de waterrijke gemeente Kaag en Braassem liggen er veel woonpercelen langs het water. Dit maakt dat regelmatig het verzoek tot het maken van een insteekhaven gedaan wordt. Omdat bij een insteekhaven een beschoeiing (en steigers) worden gebouwd is een bouwvergunning noodzakelijk. In Jacobswoude werd hiervoor een artikel 19-2 WRO procedure gevolgd (ongeschreven beleid). De redenatie was dat het graven van een insteekhaven het omzetten van de bestemming Tuin, Erf of Woondoeleinden in een Waterbestemming is. Ook in voormalig Alkemade verschilde per bestemmingsplan de procedure. In sommige bestemmingsplannen is de insteekhaven expliciet genoemd/geregeld, in andere niet. Met de invoering van de Wro is de artikel 19 lid 2 WRO procedure komen te vervallen. Indien dezelfde interpretatie gevolgd wordt, is in de toekomst voor het creëren van een insteekhaven een bestemmingsplanwijziging nodig. Om dit te voorkomen heeft het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Kaag en Braassem op 2 juni 2009 besloten dat een insteekhaven past binnen de bestemmingen Erf, Tuin of Woondoeleinden, tenzij het bestemmingsplan deze interpretatie nadrukkelijk uitsluit. Voor het maken van een insteekhaven is nog wel steeds een bouwvergunning nodig. Ook is een Keurvergunning van het hoogheemraadschap nodig.
Planspecifiek
Het beleid met betrekking tot insteekhavens is opgenomen in de planregels.
3.4.6 Nota inbreidingslocaties
Op 7 februari 2011 is de Nota inbreidingslocaties vastgesteld door de gemeenteraad van Kaag en Braassem. De ‘Nota inbreidingslocaties’ heeft als doel om een ruimtelijk beleidskader te bieden aan woningbouwinitiatieven binnen de rode contour. Hierdoor worden deze uniform en transparant beoordeeld. Er wordt in de nota een beschrijving gegeven van de bestaande stedenbouwkundige situatie en kwaliteiten binnen elke kern. Uitgangspunt is om nieuwe initiatieven aansluiting te laten vinden bij deze bestaande situatie en kwaliteiten. Hiervoor wordt een afwegingskader gegeven, waardoor ruimtelijke beslissingen gemotiveerd kunnen worden genomen. Dit leidt tot een duurzame ruimtelijk/functionele ontwikkeling van de locaties zelf en de kern als geheel.
De nota geeft geen kant en klaar antwoord op de wenselijkheid van een initiatief. De beschreven gebiedskenmerken en samenhangende waardeoordelen gelden als basis voor het verdere onderhandelings- en ontwerptraject bij ruimtelijke ontwikkelingen. Het kader biedt de gemeente enerzijds houvast om te kunnen sturen op kwaliteit, maar zorgt anderzijds ook voor flexibiliteit om in te kunnen spelen op (markt)ontwikkelingen.
Planspecifiek
De Nota inbreidingslocaties heeft slecht betrekking op zelfstandige ontwikkelingen. Bij deze zelfstandige ontwikkeling moet sprake zijn van sloop en nieuwbouw (transformatie) of het bebouwen van onbebouwde ruimte, niet passend binnen het geldende bestemmingsplan maar wel binnen de rode contouren van de kernen. Dergelijke ontwikkelingen zijn binnen het plangebied niet voorzien. Er hoeft derhalve geen verdere doorvertaling van de nota naar het bestemmingsplan plaats te vinden.
3.4.7 Schepenverordening
Op 31 augustus 2009 heeft de raad van de gemeente Kaag en Braassem de Schepenverordening vastgesteld. De Schepenverordening is een samenvoeging van de schepenverordeningen uit de voormalige gemeenten Alkemade en Jacobswoude. In de Schepenverordening zijn regels opgenomen waar alle woonschepen, vaartuigen en ligplaatsen in of aan het open water binnen de gemeente aan dienen te voldoen.
Planspecifiek
In het plangebied zijn verschillende woonschepen, vaartuigen en ligplaatsen in of aan het open water aanwezig. Het gebruik als ligplaats wordt in het bestemmingsplan middels een aanduiding toegestaan. De uiterlijke verschijningsvorm van woonschepen en vaartuigen worden nader gereguleerd middels de verordening.
3.4.8 Coalitieakkoord 2009-2014
Na de fusie van de gemeenten Alkemade en Jacobswoude op 1 januari 2009 is een coalitieakkoord getekend met de titel: ‘Eenheid in verscheidenheid’. Het coalitieakkoord geeft op hoofdlijnen de visie en ambitie weer van de gemeente Kaag en Braassem. Het gemeentebestuur van Kaag en Braassem wil met visie en ambitie werken aan de toekomst van de gemeente. In het akkoord wordt aangegeven op welke manier het college denkt zich te moeten gaan inzetten voor de gemeente op korte en langere termijn.
Planspecifiek
In het coalitieakkoord worden onder het kopje ruimte twee bouwprojecten in de kern Leimuiden genoemd: het Centrumplan en Beukenlaan II. Het centrumplan is niet opgenomen in het bestemmingsplan. Hiervoor wordt een afzonderlijke procedure doorlopen. Voor Beukenlaan II is reeds vergunning verleend. Deze is opgenomen in het bestemmingsplan.